Poniedziałek 30.03.2020

Wiosenny koszyczek

 

Dziecko otrzymuje dwa papierowe talerzyki. (Może pomalować talerzyki farbami plakatowymi, przed następnymi czynnościami farba musi wyschnąć). W środkowej części obu talerzyków, po linii narysowanej przez dorosłego, dziecko wycina półkole. Następnie skleja talerzyki ze sobą wypukłymi stronami na zewnątrz (należy zostawić niesklejoną środkową część talerzyka, która nie została wycięta). W ten sposób powstaje koszyczek. Można koszyczek ozdobić np. papierowymi kwiatkami, motylkami, biedronkami, wiosennymi motywami, do środka można włożyć piórka, gałązki. Wiosenny koszyczek może wyglądać np. tak:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiosenny spacer – opowieść ruchowa.

 

Chodźmy razem do ogrodu!(marsz w miejscu)

Przyszła wiosna, słonko świeci,(osłaniamy ręką oczy i patrzymy w chmury)

spójrzcie w górę bociek leci!(rozkładamy ręce w bok, naśladujemy lot bociana)

Patrzcie błoto dookoła!(podnosimy kolana do góry, jakbyśmy brnęli w błocie)

Teraz hopsa przez kałuże.(skaczemy w przód, w tył, na boki)

W błocie widać mały kamień,

można postać chwilę na nim.(trzymamy złączone stopy, balansujemy)

Rozejrzyjmy się dokoła,(patrzymy dookoła, robiąc z rąk lornetkę)

wiosna kwiaty nam rozdaje.(pokazujemy palcem)

Do wazonu je zbierzemy,

i do domu przyniesiemy.(naśladujemy zbieranie i wąchanie kwiatów)

oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak

Wtorek 31.03.2020

Wiosenny koncert

 

Posłuchaj wiersza, odpowiedz na pytania:

 „Koncert” W. Ścisłowski

Przy stawie, na zielonej łące,

miał raz się odbyć żabi koncert.

Na starych wierzbach rosochatych

rozklejano wnet plakaty,

że na swój występ proszą żaby-

wystarczy tylko bilet nabyć.

Przybył, więc wkrótce z rodziną,

zaskroniec zwinny też przypłynął,

 i kos przyleciał, bardzo ciekaw,

 bo na ten koncert długo czekał.

Przywlókł się ślimak, a z im liszka,

Nawet leniwa kaczka przyszła.

I przyfrunęły dwa bociany,

więc koncert został odwołany.

 

Dlaczego nie odbył się żabi koncert?

Jakie zwierzęta chciały posłuchać żabiego koncertu?

 

 

 

 

 

                                                                                                                

Środa 1.04.2020

Świąteczne rymy – zabawa słownikowa, dopowiadanie rymujących się wyrazów.

 

Dorosły zachęca dziecko, by zastanowiło się i wymieniło wyrazy, które najbardziej kojarzą się im ze zbliżającymi się świętami. Dziecko wymienia nazwy przedmiotów, obyczajów świątecznych, potem podaje dorosłemu wyraz, do którego ten podaje rym np. pisanki – wianki, Wielkanoc- dobranoc, zajączek – pączek. Ciągłość zabawy polega na tym, że osoba, która podaje rym do słyszanego wyrazu, sama musi podać „świąteczny” wyraz, dla partnera, który wymyśla rym z nowym wyrazem. Potem, gdy zostały wyczerpane pomysły, można na podstawie najzabawniejszych rymów spróbować ułożyć krótkie wesołe zdania np.: Do koszyka włożę pisanki, a na głowę dwa wianki.

Czwartek 2.04.2020

1. Wielkanoc - rozwiązywanie zagadek słownych o tematyce wiosennej i świątecznej.

 

Jak nazywa się dzwoneczek w białej spódniczce,

który rośnie tuż pod śniegiem? (przebiśnieg)

 

Kotki, kotki, o, jak ładnie –

żaden z łodygi cienkiej nie spadnie!

Żaden nie krzyczy, żaden nie drapie,

żaden nie mlaszcze przy jedzeniu.

Nadeszła już wiosna, wszędzie zielono.

A kotki szare i miękkie - będzie z nimi wesoło! (bazie)

 

Kapryśny kolega wieje wiatrem, kiedy chce.

Raz pada deszczem, a raz śniegiem.

Przynosi wiele zimnych dni,

ale też słonecznych i kolorowych,

co bardzo cieszy wszystkie dzieci. (kwiecień)

 

Wygląda jak żółta piłeczka,

mieszka w małym domku

bez drzwi i okienek.

W środku jest pewnie ciemno,

więc piszcząca kuleczka chce wyjść już stamtąd

i opuścić na zawsze swój domek. (pisklę w jajku)

 

Ona szybko wydziobuje ziarno,

składa jajka w ukryciu.

On nosi kolorowe pióra,

ma czerwony, karbowany grzebień.

Często siedzi i pieje na płocie.

Powiedz mi szybko, co to za para? (kura i kogut)

 

 

2. Baranki – rysowanie szlaczków spiralnych oburęcznie.

Dziecko ma przed sobą kartkę przyklejoną do stolika lub podłogi taśmą, która zabezpiecza ją przed przesuwaniem się. W obu rękach dziecko trzyma czarne kredki. Dorosły opowiada o młodych barankach, które chętnie biegają po górskich pastwiskach, lubią się bawić, ale najlepiej czują się przy swojej mamie owcy. Dziecko maluje spirale (futerko baranka) według własnego pomysłu, jednocześnie prawą i lewą ręką, zapełniając nimi całą kartkę. Po wypełnieniu kartki spiralami (spirale nachodzą na siebie), docina kartkę dookoła, zaokrągla jej rogi i wycina kształt „chmurki”. Nakleja swój obłoczek na duży arkusz papieru i dorysowuje barankowi głowę i nogi. Tak powstanie jedno wielkie pastwisko z barankami.

3. Propozycja  wykonania pracy plastycznej:

oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak
oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak
oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak

Piątek 3.04.2020

  1. „Palmy Wielkanocne” - wygląd oraz tradycje ludowe

 

W Niedzielę Palmową święcimy różnokolorowe palmy w kościele. Dlaczego i skąd wywodzi się ta tradycja? Dawno temu, kiedy Pan Jezus wjeżdżał na swoim osiołku do Jerozolimy, ludzie witali go i na jego cześć machali gałązkami z drzewa palmowego. Na pamiątkę tego wydarzenia ustanowiono Niedzielę Palmową, dawniej nazywaną „Kwietną” lub „Wierzbną”, gdyż gałązki wierzbowe pokryte baziami zastępowały w Polsce gałązki palmowe. Wierzbowe bazie przystrajano bukszpanem, kwiatami i  kolorowymi wstążkami. Obecnie palmy, w zależności od regionu Polski wykonuje się z kolorowych suszonych kwiatów i ziół, różnobarwnych kwiatów z bibułki. Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse. Mają one nawet kilka metrów długości. Poświęcone palmy wielkanocne miały chronić ludzi, zwierzęta i domy przed wszelkim złem, chorobami, nieurodzajem. Poświęconą palmę traktowano z wielkim szacunkiem. Dawniej istniał zwyczaj, że kto pierwszy wstał w tym dniu mógł palemką wysmagać innych domowników i nikt nie powinien się za to obrazić. Po przyjściu z kościoła dotykano taką palmą wszystkich a szczególnie dzieci, aby przez cały rok były zdrowe i posłuszne. Istniał również zwyczaj połykania bazi. Mama urywała z palmy kilka bazi i nakazywała je zjeść wołając: - Poświęconą palmę zatykano za ramę świętego obrazu lub umieszczano nad drzwiami aby chroniła dom i jego mieszkańców przed ogniem i piorunami, i przechowywano do następnego roku.

 

 

 

Wielkanoc 2019 - Łyse

2. Palemka – praca plastyczna z dorosłym

Do powstania palmy potrzebne będą:

- kolorowe kartki,

- patyczek do szaszłyków,

- styropianowe jajka,

- linijka,

- ołówek,

- klej z brokatem,

- nożyczki.

 

1. Przygotuj materiały.

2. Wytnij paski o szerokości 2cm.

3. Nabijaj paski na wykałaczkę. Zachowaj ostrożność!

4. Nawlekaj paski kolorami.

5. Zakończ styropianowym jajeczkiem. Palemka gotowa😊

oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak
Szanowni Rodzice!
Zachęcamy Państwa do przesyłania nam zdjęć z aktywności dzieci na nasze e-maile podane poniżej. Zdjęcia umieścimy w galerii naszej grupy:)
 
Pozdrawiamy,
Nauczycielki  z grupy SMOKI