1.06.2020

Temat: „Jestem dzieckiem – mam prawa i obowiązki”.

 

  1. „Dzień Dziecka” – pogadanka – rodzic pyta dziecko, czy wie, jakie jest dziś święto, pokazuje dzisiejszy dzień w kalendarzu.

 

 

Pytania:

- Co to znaczy „być dzieckiem”?

- Czy lubisz być dzieckiem? Dlaczego tak/nie?

- Po co jest Dzień Dziecka?

Rodzic tłumaczy, że to okazja, by tego dnia dzieci traktować szczególnie, pamiętać o nich, ale też by dorośli rozmawiali między sobą o tym, co zrobić, by dzieciom na całym świecie żyło się lepiej.

 

2. Prawa dziecka – wysłuchanie „Piosenki  o prawach dziecka”

Tekst piosenki:

Mam prawo żyć
Mam prawo być sobą
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.

Dziecka prawa poważna sprawa
Dziecka prawa to nie zabawa

Mogę się śmiać
Może się dziać pięknie
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Mam prawo śnić
Mam prawo być inny
Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

 

Pytania do utworu:

- O czym jest piosenka?

- Jak myślisz, czym są prawa?

Wyjaśnienie, że prawa to to, co nam się należy, co zostało zapisane w Konstytucji, czyli najważniejszych dokumencie państwowym, a jeśli nie jest to spełniane to możemy się z tym zgłosić do sądu. Musimy znać prawa, by nikt nie zrobił nam krzywdy, by nie pozwalać sobie na złe traktowanie.

- Jakie prawa dzieci są wymienione w piosence?

- Do czego jeszcze dzieci mają prawo?

 

 

 

 

3. Obowiązki dziecka – wysłuchanie fragmentu wiersza  U. Kowalskiej „Prawa i obowiązki”

(….)

Obowiązki poznaj teraz,
chyba znany ci ten wyraz?
Dziś wymienię najważniejsze,
sam odkryjesz te ciut mniejsze:
Jeść skończyłeś, to zaczynaj,
do kuchni znosić naczynia.
Po zabawie, sprzątnij klocki.
Umyj ząbki, uczesz loczki.
Ładnie odłóż swe ubranko,
na stoliczek lub krzesełko.
(….)

Pytania do utworu:

- O czym był ten wiersz?

- Czym są obowiązki?

Rodzic wyjaśnia, że obowiązki to to, co my mamy zrobić, dać od siebie. One również, tak, jak prawa, pomagają nam lepiej żyć w społeczeństwie.

- Jakie obowiązki zostały wymienione w wierszu?

- Czy masz jakieś obowiązki  w domu?

 

4.„Kolorowe prawa” – zabawa ruchowa – rodzic kładzie na podłodze zieloną i czerwoną kartkę. Dziecko porusza się swobodnie do piosenki „Wszystkie dzieci nasze są” ,  a gdy muzyka zostanie wyciszona, rodzic czyta zdanie. Jeśli jest ono prawdziwe to dziecko staje na zielonej kartce, a jeśli nie – na czerwonej.

  • Mam prawo uderzyć kolegę, kiedy on mnie uderzył.

  • Mam prawo płakać, kiedy jest mi bardzo smutno.

  • Mam prawo bawić się z kim chcę.

  • Mam prawo zaglądać do cudzych szuflad.

  • Mam prawo powiedzieć, że mam zły humor.

  • Mam prawo do kontaktów z mamą i tatą, nawet gdy rodzice nie mieszkają razem.

  • Mam prawo zniszczyć rysunek kolegi/koleżanki, jeżeli mi się nie podoba to, co namalował/a lub jestem zły.

 

2.06.2020 r.

Temat zajęć: „ Dobrze mieć przyjaciela”

 

  1. Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej "Przyjaciel".  

 

Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tobą jest
gdy coś się nie powiedzie.

Pytania do wiersza:

  • Czy żeby być szczęśliwym trzeba mieć stu przyjaciół?

  • Ilu wystarczy?

  • Kto to jest przyjaciel?

  • Czy przyjaciel jest z nami tylko wtedy gdy wszystko jest dobrze?

  • Czy Wy macie swojego przyjaciela?

  • Jak razem spędzacie czas?

2. Słuchanie piosenki „Mam przyjaciela”.

Pytania do piosenki:

- Co można robić z przyjacielem?

- Jakie cechy powinien mieć przyjaciel?

- Po co potrzebny jest przyjaciel?

 

3. „Kodeks przyjaźni” – zabawa dydaktyczna – rodzic odczytuje zdania, a dzieci mają za zadanie powiedzieć czy się z nimi zgadzają czy nie i dlaczego.

  • Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto nas pociesza, gdy się martwimy.

  • Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto się z nas naśmiewa.

  • Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto się z nami bawi.

  • Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto na nas krzyczy.

  • Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto jest z nami szczery.

  • Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto pożyczy nam swoją ulubioną zabawkę.

  • Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto jest dla nas niemiły.

  • Prawdziwy przyjaciel musi mieć tyle samo lat co Ty.

  • Prawdziwy przyjaciel ma dla nas czas.

 

4. Praca plastyczna „Serce dla przyjaciela”

  • Malujemy czerwoną farbą duże serce i dwa małe serduszka – odkładamy do wyschnięcia

  • Składamy paski czerwonego papieru w harmonijkę

  • Przyklejamy małe serduszka z jednej strony pasków

  • Drugą stronę pasków podklejamy pod duże serce

  • Naklejamy oczka i uśmiech z drucika kreatywnego

  • Prezent dla przyjaciela gotowy 😉

Data:3.06.2020 r.

Temat: „Pomagam innym”

 

1.„ Czy to trudne?” – słuchanie fragmentu wiersza W. Grodzińskiej.

Czy to trudne?

Rowerzystą zostać pragnie
Każdy chłopiec, ale cóż.
Jacek jeździ coraz zgrabniej,
A znów Olek – ani rusz.
Mówi Jacek: – Czekaj chwilkę
To zupełnie łatwa rzecz
Ja potrzymam rower w tyle,
A ty śmiało naprzód jedź.
I już Olek na rowerze
Obok Jacka szybko mknie.
Jacek się raduje szczerze.
– Trudne Olku?
– Wcale nie!

Pytania do wiersza:

  • Który z chłopców potrafił jeździć na rowerze?

  • Co wymyślił Jacek? Czy to zadziałało?

  • Czemu Jacek się cieszył?

  • Czy warto pomagać innym?

  • Czy i jak pomagasz innym?

  • Czy tobie czasem ktoś pomaga? W jakich sytuacjach?

 

2.Jak zareagowałabyś w podobnej sytuacji? Ustosunkowanie się dzieci do podanych scenek.

  • Mama prosi Cię o pomoc przy sprzątaniu mieszkania. Co robisz?

  • Koleżance w przedszkolu rozsypują się wszystkie kredki. Co robisz?

  • Twoja babcia dźwiga ciężką siatkę. Co robisz?

  • Twój kolega płacze. Co robisz?

 

3.Zabawa pt. „Kto zachował się dobrze, a kto źle”.

Rodzic kładzie/przykleja na podłodze 2 kartki – ze smutną i uśmiechniętą buźką. Następnie czyta zdania. Kiedy zachowanie, o którym czyta rodzic jest dobre – dziecko wskakuje na kartkę z uśmiechniętą buźką, a kiedy złe – na kartkę ze smutną buźką.

Zdania do przeczytania:

  • Jaś pożyczył koledze temperówkę.

  • Wojtek podstawił nogę Agacie.

  • Zosia pomaga Olkowi sprzątać klocki.

  • Paweł zabrał bez pytania samochodzik kolegi.

  • Ania przytuliła płaczącą koleżankę.

  • Kasia śmieje się, że Ola płacze.

  • Matylda pomogła mamie wytrzeć kurze.

  • Kuba wrzucił papierek za kanapę.

 

4. Pomagamy sobie wzajemnie” – zabawa ruchowa – rodzic z dzieckiem albo dziecko z rodzeństwem wspólnie wykonują czynności, wzajemnie sobie pomagając:

  • przechodzenie po zrolowanych kocach – jedna osoba z pary przechodzi stopa za stopą po zrolowanych kocach, druga trzyma ją za rękę. Potem następuje zamiana ról.

  • przechodzenie pod/nad krzesłem – jedna osoba z pary zawiązuje oczy, a druga prowadzi ją po pokoju i instruuje co ma robić, aby przejść pod/nad krzesłem. Potem następuje zamiana ról.

Data: 4.06.2020 r.

Temat: „Świat osób z niepełnosprawnością to nasz świat”

 

1. Wprowadzenie do tematu - układanie  pociętego na części znaku drogowego oznaczającego miejsce parkingowe dla osoby z niepełnosprawnością (rodzic rozcina wydrukowany znak na 6 części – zadaniem dziecka jest ułożyć obrazek i nakleić na kartkę).

 

Rozmowa na temat osób z niepełnosprawnością – pytania do ułożonego obrazka:

– Co to jest?
– Co oznacza ten znak?
– Gdzie możemy go spotkać?
Rodzic wyjaśnia dziecku, że jest to miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnością i najczęściej jest zlokalizowane najbliżej wejścia do danego budynku.

– Kto to jest osoba z niepełnosprawnością?

Rodzic wyjaśnia, że osoby z niepełnosprawnością mają pewne ograniczenia i trudności w codziennym funkcjonowaniu, np. nie widzą, nie słyszą, poruszają się na wózku inwalidzkim. Niepełnosprawność to nie choroba, ponieważ nie da się z tego wyleczyć.

 

 

 

2.  „Znajdź to” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic przewiązuje dziecku oczy apaszką. Kładzie w wybranym miejscu w pokoju jakiś przedmiot, np. klocek. Dziecko z zawiązanymi oczami próbuje odnaleźć klocek, rodzic daje mu wskazówki, jak ma się poruszać, by go odnaleźć.

Pytania po zakończeniu zadania:

- Czy to było łatwe zadanie?

- Jak się czułeś?

- Co widziałeś?

Rodzic tłumaczy, że są osoby, które mają na tyle słaby wzrok lub nie mają go wcale, że przez całe życie mają tak jak ty, gdy miałeś zawiązane oczy. Takie osoby to osoby niewidome. Osoby niewidome posługują się 'a – czytają dotykając wypukłych kropek. Poruszają się używając specjalnej laski, dzięki której omijają przeszkody.

3. Oglądanie filmu „N jak niewidomy”

 

4. Zabawa pantomimiczna – rodzic próbuje za pomocą gestów pokazać dziecku, że chce mu się spać. Dziecko próbuje odgadnąć. Potem następuje zamiana ról i dziecko próbuje rodzicowi pokazać, że chce mu się pić. (Można też spróbować przekazać w ten sposób inne informacje).

Pytania do zabawy:

- Czy łatwo było przekazać tę informację bez słów?

- Czy łatwo było odczytać informację pokazywaną za pomocą gestów?

Rodzic wyjaśnia, że są osoby niedosłyszące lub całkowicie niesłyszące, które muszą używać gestów, gdyż nie słyszą ludzkiej mowy. W związku z tym mają swój własny język, nazwany językiem migowym. Niektóre osoby niedosłyszące noszą aparaty słuchowe, by móc słyszeć.

 

 

5. Oglądanie filmu „Migajmy: Podstawowe zwroty”.

 

6. Oglądanie filmu „Wszyscy jesteśmy z tej samej bajki”

Pytania do filmu:

- Jakiego rodzaju niepełnosprawności dotyczył film?

- Jakie trudności napotykają osoby z niepełnosprawnością ruchową?

- Jak można pomóc osobom z niepełnosprawnością ruchową?

Rodzic wyjaśnia, że osoby z niepełnosprawnością ruchową to takie, które mają trudności w poruszaniu się. Mogą mieć niesprawne nogi lub ręce. Często jeżdżą na wózkach inwalidzkich.

 

7. Zabawa „Rysuję bez użycia rąk” – pokoloruj ilustrację bez użycia rąk.

 

8. Dla chętnych – polecam do przeczytania bajkę o niepełnosprawności ruchowej.

Data: 5.06.2020 r.

Temat: „Nasze emocje”

 

1. Słuchanie piosenki „Nasze emocje”

 

 

Pytania do utworu:

- O czym jest piosenka?

- Jakie emocje wymienione są w piosence?

- Czy emocje to coś złego?

 

2. Podróż do krainy emocji – rodzic czyta tekst i razem z dzieckiem ilustruje tekst ruchem.

Dzieci wraz z rodzicami wyruszają na wycieczkę do tajemniczej krainy. Wsiadają do samolotui lecą przed siebie. Po chwili wszyscy docierają do RADOSNEJ KRAINY. Jest tutaj piękna pogoda, świeci słońce, wszyscy się do siebie uśmiechają, tańczą i przytulają się.

Następnie wsiadają do samolotui lecą dalej. Nagle robi się ciemno, słońce przestaje świecić a świat jest szary i bury. Docierają do SMUTNEJ KRAINY. Mieszkańcy tej krainy stale chodzą smutni, nic im się nie chce robić, siedzą, leżą, mijają się na ulicy bez słowa, mają ponure miny i powolne ruchy.

Dzieci wsiadają do samolotu i lecą dalej. Nagle w oddali słychać błyskawice, niebo w pewnym momencie aż robi się czerwone. Podróżnicy dotarli do KRAINY ZŁOŚCI. Ludzie w tej krainie tupią nogami, obrażają się, zaciskają pięści. Często się kłócą, nie potrafią współpracować, nie potrafią się razem bawić. Mają groźne miny.

Dzieci nie chcą tam zostać. Wsiadają do samolotu i wracają do domu.

A w domu czekają na nich różne emocje.

Pytania do zabawy:

- Jakie krainy odwiedziliśmy?

- Czy emocje są potrzebne?

- Czy smutek jest nam potrzebny?

- Co możemy zrobić, żeby poprawić sobie humor, kiedy jesteśmy smutni?

- Czy czujesz się czasem zły?

- Czy możemy czuć złość? Złość jest przykra, nikt jej nie lubi, każdy się jej boi dlatego trzeba spokojnie tą złość uspokoić. Masz jakiś pomysł?

- Jakie emocje możemy jeszcze odczuwać? (podpowiedź na ilustracji)

3. „Jak się czujesz?” – opowiedz, co widzisz na ilustracjach. Jakie emocje towarzyszą dzieciom i dlaczego? Narysuj odpowiednie miny.

4. „Zgadnij, co czuję” – zabawa pantomimiczna – zadaniem dziecka jest przedstawić wymienioną sytuację za pomocą gestów, ruchu i mimiki. Rodzic podpowiada.

  • Masz urodziny, otrzymałeś wymarzony rower od swoich rodziców.

  • Przewróciłeś się podczas gry w piłkę i koledzy się z Ciebie śmieją.

  • Wszyscy dobrze się bawią w przedszkolu, a Ty źle się czujesz, jesteś chory i chciałbyś iść do domu.

  • Przyśnił Ci się zły sen i obudziłeś się przestraszony.

  • Udało Ci się zbudować wieżę z piasku, a ktoś przyszedł i ją specjalnie kopnął.