25.05.2020

Temat zajęć: „Moja rodzina”

 

  1. Słuchanie piosenki „Moja wesoła rodzinka” – rozmowa na temat utworu.

 

 

Pytania do utworu:

- O czym jest mowa w piosence?

- Jacy członkowie rodziny są wymienieni w piosence?

- Jaka jest mama, a jaki tata w piosence?

- Jaki nastrój towarzyszy bohaterom piosenki?

2. Poznajcie moją rodzinę swobodne wypowiedzi dzieci na temat najbliższych.

a) Rozmowa na temat najbliższej rodziny:

– kto należy do naszej rodziny? – dziecko podaje imiona członków rodziny

- gdzie mieszkamy? – przypomnienie dziecku adresu zamieszkania

-czym zajmują się rodzice?

-co robi rodzeństwo?

b) Wspólne oglądanie zdjęć rodzinnych.

3. Pieczenie ciasta – zabawa ilustrowana ruchem do muzyki (Klanza – w załączniku) – rodzic pokazuje, dziecko naśladuje. Możemy powtórzyć kilka razy. Staramy się dostosować ruchy do muzyki.

Lewą ręką trzymamy miskę z ciastem, a prawą ręką ucieramy ciasto. Otrzepujemy ręce z mąki. Zaczynamy wybijać jajka: (powtarzamy kilka razy)-prawą ręką sięgamy za lewe ramię –bierzemy jajko-rozbijamy je o ramię –mówimy „puk”-wlewamy do miski –mówimy „chlup”. Wyrzucamy skorupki lewą ręką za prawe ramię –mówimy „siup”. Ugniatamy ciasto, wyrabiamy. Rozwałkowujemy ciasto przed sobą obiema rękami. Ozdabianie ciasta kremem –składamy dłonie w piąstki, jedna na drugą, a palce rąk energicznie otwieramy. Posypujemy ciasto bakaliami. Częstujemy osoby siedzące po prawej i po lewej stronie. Możemy wykorzystać prawdziwe ciasto lub ciasteczka.

 

 

4. Praca plastyczna – „Moja rodzina” – wykonanie drzewa genealogicznego z pomocą rodziców techniką dowolną. Poniżej przykładowe propozycje prac.

a) Z kolorowego kartonu wycinamy kształt drzewa. Naklejamy zdjęcia rodziny. Dziecko może również narysować poszczególnych członków rodziny.

 

b) Z papieru lub kartonu wycinamy kształt drzewa. Naklejamy zdjęcia członków rodziny – mogą być narysowane przez dziecko portrety. Liście i pień oraz gałęzie robimy z bibuły.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pieczenie_ciastaArtist Name
00:00 / 03:12
oprac.:  A. Chacińska

26.05.2020

Temat zajęć: „Dzień Mamy”

 

1. Przypomnienie kiedy obchodzimy Dnia Mamy. Rozmowa na temat „Jaka jest Twoja mama?” – opisywanie wyglądu, zainteresowań .

 

- Kiedy obchodzimy Dzień Mamy?

- Jak myślisz, po co wymyślono to święto?

- Jak wygląda twoja mama? Narysuj jej portret.

- Co lubi robić twoja mama? – opowiedz

- Jakie jest ulubione danie twojej mamy? – możesz je narysować

- Co najbardziej lubisz robić z mamą? – opowiedz

 

 

 

 

 

 

 

2. Nauka na pamięć  wiersza „Mama ma dziesięć rąk”.

Mama ma teraz dziesięć rąk
I wszystkie są nagle zajęte.
Odstawia szafy, ściera kurz,
Rozmawia z każdym sprzętem.

Mama ma teraz dziesięć rąk
I wszystkie są bardzo zmęczone.
Muszę im dodać trochę sił
I wziąć je w swoje dłonie.

Potem wyciągnę zabawki,
Które trzeba naprawić,
Zrobię porządek w szufladzie,
Zanim zacznę się bawić.

I wreszcie tego wierszyka
Wyuczę się na pamięć
I powiem go na dobranoc
Mej uśmiechniętej mamie.

Pytania do wiersza:

- Kto jest bohaterem wiersza?

- Co to znaczy, że „mama ma dziesięć rąk”?

- Jak możemy pomóc mamie w pracach domowych?

 

oprac.:  A. Chacińska

27.05.2020

Temat zajęć: „Rzepka”

 

  1. Zapoznanie z utworem „Rzepka” J. Tuwima.

 

Zasadził dziadek rzepkę w ogrodzie,
Chodził te rzepkę oglądać co dzień.
Wyrosła rzepka jędrna i krzepka,
Schrupać by rzepkę z kawałkiem chlebka!
Więc ciągnie rzepkę dziadek niebożę,
Ciągnie i ciągnie, wyciągnąć nie może!

Zawołał dziadek na pomoc babcię:
„Ja złapię rzepkę, ty za mnie złap się!”
I biedny dziadek z babcią niebogą
Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą!
Babcia za dziadka,
Dziadek za rzepkę,
Oj, przydałby się ktoś na przyczepkę!

Przyleciał wnuczek, babci się złapał,
Poci się, stęka, aż się zasapał!
Wnuczek za babcię,
Babcia za dziadka,
Dziadek za rzepkę,
Oj, przydałby się ktoś na przyczepkę!
Pocą się, sapią, stękają srogo,
Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą!

Zawołał wnuczek szczeniaczka Mruczka,
Przyleciał Mruczek i ciągnie wnuczka!
Mruczek za wnuczka,
Wnuczek za babcię,
Babcia za dziadka,
Dziadek za rzepkę,
Oj, przydałby się ktoś na przyczepkę!
Pocą się, sapią, stękają srogo,
Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą!

Na kurkę czyhał kotek w ukryciu,
Zaszczekał Mruczek: „Pomóż nam, Kiciu!”
Kicia za Mruczka,
Mruczek za wnuczka,
Wnuczek za babcię,
Babcia za dziadka,
Dziadek za rzepkę,
Oj, przydałby się ktoś na przyczepkę!
Pocą się, sapią, stękają srogo,
Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą!

Więc woła Kicia kurkę z podwórka,
Wnet przyleciała usłużna kurka.
Kurka za Kicię,
Kicia za Mruczka,
Mruczek za wnuczka,
Wnuczek za babcię,
Babcia za dziadka,
Dziadek za rzepkę,
Oj, przydałby się ktoś na przyczepkę!
Pocą się, sapią, stękają srogo,
Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą!

Szła sobie gąska ścieżynką wąską,
Krzyknęła kurka: „Chodź no tu gąsko!”
Gąska za kurkę,
Kurka za Kicię,
Kicia za Mruczka,
Mruczek za wnuczka,
Wnuczek za babcię,
Babcia za dziadka,
Dziadek za rzepkę,
Oj, przydałby się ktoś na przyczepkę!
Pocą się, sapią, stękają srogo,
Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą!

Leciał wysoko bocian-długonos,
„Fruńże tu, boćku, do nas na pomoc!”
Bociek za gąskę,
Gąska za kurkę,
Kurka za Kicię,
Kicia za Mruczka,
Mruczek za wnuczka,
Wnuczek za babcię,
Babcia za dziadka,
Dziadek za rzepkę,
Oj, przydałby się ktoś na przyczepkę!
Pocą się, sapią, stękają srogo,
Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą!

Skakała drogą zielona żabka,
Złapała boćka – rzadka to gradka!
Żabka za boćka,
Bociek za gąskę,
Gąska za kurkę,
Kurka za Kicię,
Kicia za Mruczka,
Mruczek za wnuczka,
Wnuczek za babcię,
Babcia za dziadka,
Dziadek za rzepkę,
A na przyczepkę
Kawka za żabkę
Bo na tę rzepkę
Też miała chrapkę.

Tak się zawzięli, Tak się nadęli,
Ze nagle rzepkę
Trrrach!! – wyciągnęli!
Aż wstyd powiedzieć,
Co było dalej!
Wszyscy na siebie
Poupadali:
Rzepka na dziadka,
Dziadek na babcię,
Babcia na wnuczka,
Wnuczek na Mruczka,
Mruczek na Kicię,
Kicia na kurkę,
Kurka na gąskę,
Gąska na boćka,
Bociek na żabkę,
Żabka na kawkę
I na ostatku
Kawka na trawkę.

 

Pytania do wiersza:

- Co to jest rzepka?

- Kto zasadził rzepkę?

- Kto pomagał dziadkowi ciągnąć rzepkę?

- Czy udało im się wyciągnąć rzepkę? Jak myślisz dlaczego?

- Dlaczego w rodzinie należy sobie pomagać?

- Czy ty pomagasz swoim rodzicom? W jaki sposób?

 

2. Wymienianie i układanie w kolejności postaci występujących w wierszu.

- Wytnij postacie występujące w wierszu i rzepkę (w załączniku).

- Samodzielnie lub z pomocą rodzica ułóż kolejno bohaterów utworu.

- Policz, ile osób i zwierząt ciągnęło rzepkę.

- Narysuj tyle kółek, ilu bohaterów występuje w wierszu.

 

3. Praca plastyczna ilustrująca wiersz „Rzepka” według pomysłu dziecka. Do pracy można użyć wycięte postacie.

oprac.:  A. Chacińska

28.05.2020

Temat zajęć: Mój czas z rodziną

 

  1. Słuchanie piosenki „Wiosenny spacer”.

Pytania do piosenki:

- Co można robić na spacerze?

- Dlaczego warto iść na spacer?

- Czy ty lubisz chodzić na spacery? Z kim najbardziej?

 

2. „ Rodzinny spacer do parku” – zabawa muzyczno–ruchowa – spacerujemy przy muzyce z kartką papieru w rękach. Co jakiś czas rodzic zatrzymuje muzykę, dziecko na hasło wykonuje następujące zadania:

- wieje wiatr – dzieci zatrzymują się, układają kartę papieru na dłoniach na wysokości brody i dmuchają na nią;

- pada deszcz – dzieci zatrzymują się, siadają na dywanie a przed sobą układają kartę i opuszkami palców delikatnie po niej stukają;

- Uwaga! Kałuża – dzieci zatrzymują się, układają kartkę papieru przed sobą i przeskakują przez kałużę;

- burza – dzieci zatrzymują się, kartę papieru zgniatają w kulę.

3. Jak możemy spędzać wolny czas z rodziną? Rozmowa na podstawie ilustracji i doświadczeń dzieci (granie w gry planszowe, spacer do lasu, jazda rowerem, gra w piłkę, wyjście do kina, wyjście na plac zabaw, jazda na rolkach, wyjście na basen, piknik)

- Jak dzieci mogą spędzać czas z rodzicami?

- Jak ty najbardziej lubisz spędzać czas z rodzicami?

- Jak najbardziej lubisz spędzać czas z dziadkami?

- Gdzie wolisz spędzać czas wolny – w domu, czy na dworze?

- Dlaczego ważne jest spędzanie czasu na świeżym powietrzu?

4. Rodzinna gimnastyka

  • W zgodzie z rytmem” – dzieci maszerują po odwodzie koła zgodnie z muzyką „Marsz”. 

Gdy muzyka jest głośna spacerują na całych stopach, gdy muzyka jest cicha, dzieci spacerują na palcach.

 

  • „Rodzinne sporty” – ćwiczenia duży grup mięśniowych – dzieci siadają w siadzie klęcznym, pochylają się do przodu, a ręce układają na kolanach. Na sygnał rodzica – pstryknięcie palcem – dzieci powoli się rozprostowują (najpierw klękają, później się rozprostowują, następnie wstają i unoszą się na palcach do góry).

 

  •  „Deser dla rodziców” – zabawa ruchowa z elementem równowagi – dziecko dostaje papierowy talerzyk oraz plastikowy kubeczek. Próbuje z jednego końca dywanu przejść na drugi, tak aby kubeczek nie spadł na ziemię.

 

  • „Rodzinny relaks” – zabawa wyciszająca – dzieci kładą się na dywanie w powolnej pozycji i swobodnie oddychają (wdech – nosem, wydech – ustami). Odpoczywamy przez 2 minuty.

1/9
oprac.:  A. Chacińska

29.05.2020