Zajęcia 11.05

TEMAT TYGODNIA: LUBIMY KSIĄŻKI

TEMAT DNIA:  MOJA ULUBIONA KSIĄŻKA

 

  1. Dziś porozmawiamy o Twojej ulubionej książce. Zastanów się uważnie – która książka jest Twoją ulubioną i dlaczego? Co takiego sprawia, że jest właśnie ulubiona? Przynieść ją i przyjrzyj się jej z każdej strony. Opowiedz rodzicowi, wszystko co przychodzi ci do głowy na jej temat.

  2. Wypełnij kartę pracy (załącznik 1) z pomocą rodzica lub starszego rodzeństwa.

  3. Poznaj rodzaje książek  (załącznik 2 ) i zastanów się , do której grupy możesz zaliczyć swoją ulubioną książkę?

  4. Poznaj zasady korzystania z książek  ( załącznik 3 ) i porozmawiaj z rodzicem na ten temat. Czy znałeś je wcześniej?

  5. Praca plastyczna: Zakładka do książki

Obejrzyj film, na którym pokazany jest jeden z pomysłów na wykonanie zakładki do książki. Wraz z rodzicem wykonaj zakładkę do książki taką jak na filmiku lub według własnego pomysłu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Przygotowały: K. Szulc, M. Kanon- Karalus, I. Baran

12.05.2020

TEMAT DNIA: Jak powstaje książka?

 

Posłuchaj wiersza M. Tokarczyk „Jak powstaje książka?”. Bądź bardzo skupiony i uważnie słuchaj. Postaraj się zapamiętać jak najwięcej.

 

Ułóż w odpowiedniej kolejności obrazki ( załącznik 1). Podziel na sylaby wyrazy: wydawnictwo, drukarnia, ilustrator, pisarz, księgarnia.

 

Wykonaj karty pracy (załacznik 2)

 

Zabawa ruchowa – spróbuj zatańczyć tak jak chłopiec na filmie. Zaproś do zabawy całą rodzinę. Udanej zabawy!

 

 

 

ZADANIE DLA CHĘTNYCH:

Narysuj okładkę do książki, którą chciałbyś napisać jak będziesz starszy – poproś rodziców, aby zrobili zdjęcie twojej pracy i wysłali do nas mailem.

Obejrzyj film:

 

                                              

 

 

 

 

 

 

 

Przygotowały: K. Szulc, M. Kanon- Karalus, I. Baran

Zajęcia 13.05

TEMAT DNIA: Lubię czytać – lubię tworzyć

1. Ćwiczenia gimnastyczne – „Gazetowa joga – joga dla dzieci”

Pomoc dydaktyczna: gazeta

 

 

2. Zabawa matematyczna:

Polecenie dla dziecka:Będzie ci potrzebne 10 książek. Przynieś je i  ułóż w następujący sposób:

- ułóż książki na dwa stosy – po 5 wkażdym ( gdzie jest więcej, a gdzie mnie? A może jest tyle samo?) Sprawdź!

- ułóż 3 książki po lewej stornie i 7 po prawej,

- ułóż 4 książki po prawej stornie – resztę połóż po lewej – ile książek jest teraz po lewej stronie?

Rodzicu – po każdym zadaniu zadawaj to samo pytanie Gdzie jest więcej, a gdzie mniej ? A może jest tyle samo?” – jeśli dziecko nie jest pewne ( bo może nie być pewne, gdyż książki są równej wielkości i grubości – przeliczcie razem. Pozwól popełnić błąd, pozwól samodzielnie dojść do odpowiedzi) Zadanie można rozbudować wg własnego pomysłu, podążając za dzieckiem.

 

3. Praca twórcza

Polecenie dla dziecka: Stwórz swoja własną, wymyślona książkę.  Możesz wykorzystać elementy z załączników lub użyć czystych kartek.  Weź 3-4 kartki, złóż je na pół. Narysuj okładkę, poproś rodziców, aby pomogli ci napisać twoje imię i nazwisko ( bo to Ty jesteś autorem tej książki) oraz tytuł, który jej nadasz.   Narysuj kilka ilustracji do książki. Możesz dziurkaczem zrobić miejsce na tasiemkę, aby kartki były razem połączone.  Poproś rodziców lub starsze rodzeństwo  o pomoc. Pamiętaj, aby uporządkować swoje miejsce pracy po skończonej zabawie.

 

 

Przygotowały: K. Szulc, M. Kanon- Karalus, I. Baran

14.05

TEMAT DNIA: BIBLIOTEKA

 

Zabawa ruchowa  „Koniki”

 

Wycieczka do biblioteki

POLECENIA DLA DZIECKA: Posłuchaj uważnie opowiadania o wycieczce do biblioteki. Następnie odpowiedz na pytania.

Wycieczka do biblioteki

Olga Masiuk

Dzieci miały iść z Panią do biblioteki.

– Chyba wolałbym iść do kina – powiedział Szczypior. – W bibliotece musi być strasznie nudno.

– I pewnie trzeba być cicho – jęknęła Elizka.

– Ja umiem cicho tuptać, więc sobie poradzę – rzekł Tup i na dowód po­tuptał kilka kroków w absolutnej ciszy.

Zośka spojrzała na niego z uznaniem, a potem skrzywiła się.

– A my dostaniemy takie głupie kapcie, które trzeba będzie nałożyć na buty i będzie tam pani w wielkich okularach i będzie krzyczała, żeby myć ręce.

– Skąd wiesz? – przeraził się Kuba.

– Widziałam na filmie.

Nastroje panowały więc okropne, ale nie było wyjścia, trzeba było iść grzecznie do biblioteki.

Biblioteka nie mieściła się daleko od przedszkola, więc spacer nie zajął wiele czasu. Dzieci weszły do przytulnego pomieszczenia. Trzeba przyznać, że pierwsze wrażenie nie było takie złe – wszędzie wznosiły się półki z książ­kami i ich kolorowe grzbiety wyglądały sympatycznie. Tup szybko potuptał między regały i zadarł wysoko pyszczek. Zdaje się, że kurz musiał mu się zakręcić w nosie i bo kichnął donośnie.

Na to kichnięcie weszła jakaś pani. Co prawda miała okulary, ale w we­sołych pomarańczowych oprawkach i zamiast, jak się dzieci spodziewały, nakrzyczeć na Tupa, roześmiała się i krzyknęła:

– Na zdrowie! Czy interesują cię książki o zającach czy o ludziach? – za­pytała.

– To są książki o zającach?! – Tup był bardzo zdziwiony.

– Oczywiście, że są. O wszystkim są książki – odpowiedziała miła pani.

– Ale nie chcę takich, w których będzie o tym, gdzie zające żyją i co jedzą, bo to wiem – powiedział Tup. – Chciałbym taką książkę, w której zające mają przygody.

– Ma się rozumieć, że takie książki są najciekawsze – powiedziała pani. – Czy króliki także cię interesują?– zapytała poważnie.

Tup skinął pyszczkiem i za chwilę pani położyła przed nim stosik książek. Był tam tom opowiadań o dzielnym zającu i o zającu podróżniku i wiele, wiele innych. Tup zaczął przeglądać książki. Miały piękne obrazki.

– Ale co jest tam napisane? – dopytywał niespokojnie.

– Możecie wziąć te książki ze sobą i Pani w przedszkolu wam przeczyta. Muszę wam tylko założyć kartę czytelników.

– I tam będzie pani zapisywać, czy myjemy ręce?– domyślił się Szczypior.

Pani bibliotekarka znów roześmiała się serdecznie.

– Skądże. Zapiszę wasze imiona i tytuły książek, które wypożyczycie.

I dzieci z powagą podawały swoje imiona. A pani zanotowała wszystko na karcie – Zosia, Elizka, Kuba, Szczypior i Tup. I każde z dzieci wybrało sobie książkę. A kiedy Pani im wszystkie te książki przeczyta, przyjdą do bi­blioteki po kolejne, a na karcie pojawią się kolejne tytuły. To w sumie niezła zabawa.

 

Pytania dotyczące tekstu:

 

Dokąd dzieci poszły na wycieczkę?; Kogo spotkał Tup w bibliotece?; W czym pomogła Tupowi pani bibliotekarka?; Po co idziemy do bi­blioteki?; Co trzeba zrobić, by móc wziąć książki do domu?

 

 

POLECENIE DLA DZIECKA: Obejrzyj poniższy filmik o bibliotece, a następnie odpowiedź na pytania:

 

 

Czy pamiętasz naszą wycieczkę z grupą Żabek do biblioteki? Jeśli tak, to powiedź rodzicom jak wygląda biblioteka niedaleko naszego przedszkola. Pani w bibliotece pokazywała nam wtedy różne książki – w kształcę zamku rycerskiego lub królestwa dla wróżek. – pamiętasz jeszcze jakieś książki? Która z nich podobała Ci się najbardziej?

 

 

Karta pracy ( załącznik) – jeśli nie ma możliwości wydruku, proszę w symboliczny sposób przygotować taką kartę pracy samodzielnie. Należy wytłumaczyć dziecku co oznacza symetria – czyli, że po prawej stronie czerwonej linii musi być tak samo jak po lewej stronie, jakby odbijało się w lustrze.

 

 

Materiały dodatkowe:

Bajka „Pomysłowy Wnuczek – Biblioteka”

 

Piosenka „Książki, kto książki czyta”

 

 

 

 

 

Przygotowały: K. Szulc, M. Kanon- Karalus, I. Baran

Zajęcia 15.05

TEMAT DNIA: KSIĄŻKI NA PÓŁCE

 

Zabawa ruchowa przy piosence:

 

 

 

 

 

„Idą mrówki” – zabawa paluszkowa Małgorzaty Barańskiej.

 

Idą sobie mrówki dróżką                      Dzieci w siadzie skrzyżnym naśladują

                                                                     placami obu dłoni kroczenie palcami           

                                                                     środkowym i wskazującym po swoich udach.

pierwsza mrówka tupie nóżką            Stukają o uda kciukiem.

druga mrówka tupie nóżką                  Stukają o uda palcem wskazującym.

trzecia mrówka tupie nóżką                Stukają o uda palcem środkowym.

czwarta mrówka tupie nóżką              Stukają o uda palcem serdecznym.

potupały, potupały                                 Stukają wszystkimi palcami o uda.

i w mrowisku się schowały                  Zaciskają pięści.

 

Praca z kartą pracy ( Załącznik)

 

Przygotowały: K. Szulc, M. Kanon- Karalus, I. Baran