14.04.2020

Temat tygodnia: Zwierzęta na wsi

Temat dnia: Krowa

  1. „Co słychać na podwórku?” – rozwiązywanie zagadek.

 

Zagadki

Zbigniew Dmitroca

 

Czasami jest szara,

lecz najczęściej biała.

Nie każdy by odgadł,

gdyby nie gęgała. (gęś)

 

Uwielbia się kąpać,

krótkie nóżki ma,

na pewno odgadniesz,

gdy powiesz: – Kwa, kwa… (kaczka)

 

Nigdy się nie czesze,

Choć ma piękny grzebień,

Rano głośno pieje,

W dzień z kurami grzebie. (kogut)

Jest szybki i silny,

W skromnej stajni mieszka,

Kiedy mu jest smutno,

Głośno rży i wierzga. (koń)

Kiedy się w oborze,

Do syta nie naje,

Wtedy głośno ryczy

I mleka nie daje. (krowa)

 

Nie darmo ją człowiek

Zachęca i prosi –

Chociaż dużo gdacze

Złotych jaj nie znosi. (kura)

 

Z jej runa powstają

Sweterki wełniane,

a swojego męża

nazywa baranem. (owca)

 

2. „Co to za zwierzę?” rozmowa na podstawie ilustracji na temat krowy ( Gdzie mieszka? Co je? Jak się nazywa dziecko krowy?A jak nazywa się „pan krowa”? Co daje krowa ludziom?)

3. Puzzle – wykonanie karty pracy.

Pomoce dydaktyczne: kartka papiery, klej, nożyczki, karta pracy ( wydrukowana lub zrobiona przez rodzica)

Proszę wydrukować kartę pracy ( jeśli nie ma takiej możliwości – można wykorzystać dowolną kartkę np. z kolorowanki lub narysować kontury krowy i podzielić ją za pomocą czarnego flamastra na 8 części). Zadaniem dziecka jest poprzecinanie kartki wzdłuż czarnych linii, a następnie złożenie puzzli i naklejenie ich na drugą kartkę papieru.

4. Koktajl owocowy na bazie jogurtu – ponieważ jogurt to produkt, który powstaje z mleka zachęcamy do wykonania takiego deseru w domu. Wystarczy porcja jogurtu lub mleka i dowolne owoce. Rodzic pomaga, ale główne czynności dziecko stara się wykonać samodzielnie – przygotowanie szklanek, jogurtu, umycie owoców i obranie ich ( np. banan) . Owoce blendujemy lub rozdrabniamy widelcem łącząc je z jogurtem.

 

 

Przygotowały: Karolina Szulc, Marlena Kanon - Karalus

15.04.2020

Temat dnia: Wiejskie zwierzęta i ich domy

1. Na początek zapraszamy do obejrzenia filmu edukacyjnego na temat życia zwierząt gospodarskich:

 

 

Rozmowa na temat filmu: Kto był głównym bohaterem? Czego szukał piesek? Jakie zwierzęta spotkał pod drodze? Jak się nazywają domki innych zwierząt?

2. Zabawa ruchowa przy piosence

Dzieci naśladują zwierzęta, o których jest mowa w piosence.

3. Wykonanie kart pracy:

Oprac.: K.Szulc, M. Kanon-Karalus, I. Baran

16.04.2020

 

  1. „Jajko” zabawa ruchowa ilustracyjna do wiersza.

Pomoce: tacka/pokrywka prostokątnego pudełka, pół szklanki kaszy np. manny lub ryżu.

Proszę przeczytać dziecku wiersz „Jajko” i poprosić, aby dziecko rysują palcem po rozsypanej na tacy kaszy zilustrowało wiersz. Ważne, aby ustalić z dzieckiem zasady zabawy ( kasza mieszka na tacy, nie rozsypujemy, dbamy o porządek). Początkowo rodzic czyta i ilustruje wiersz wg wskazówek, a następnie prosi dziecko, aby zrobiło to samo. Proszę zwrócić uwagę, aby kierunek kreślenia linii był prawidłowy ( od lewej do prawej strony, z góry na dół – przy spontanicznej zabawie).  Na koniec można pozwolić dziecku na swobodną zabawę w rysowanie w kaszy, przypominając o utrzymaniu porządku. Po skończonej zabawie zachęcamy do wspólnego porządkowania miejsca pracy

 

Leżały dwa jajka na wysokiej grzędzie. Dziecko rysuje poziomą linię od lewej do prawej strony tacy

A czyje to, czyje, duże jajko będzie.   Dziecko rysuje oburącz kształt duże­go jajka oburącz.

Leżały dwa jaka na wysokiej grzędzie    Dziecko rysuje poziomą linię od lewej do prawej strony tacy

A czyje to czyje małe jako będzie.      Dziecko rysuje kształt małego jajka oburącz.

Jedno małe drugie duże, jedno gęsie drugie   kurze.   Dziecko rysuje na zmianę kształt małego i dużego jajka.

2. Praca z ilustracją –

Zadania dla dziecka:

  • Opowiedzieć, co widzi na ilustracji. Proszę zachęcać dziecko, aby używało zdań złożonych. Można dziecko nakierować pytaniami np. A czy wiesz jak nazywa się domek konia?

  • Podzielić nazwy zwierząt na sylaby oraz powiedzieć, jaka głoska jest na początku, a jaka na końcu wyrazu.

  • Policzyć wszystkie zwierzęta, których nazwa rozpoczyna się na głoskę „K”

 

 

 

 

3. Zabawa z wykorzystaniem kart – jeśli jest możliwość proszę wydrukować i powycinać razem z dzieckiem.

 

Karty można wykorzystać do zabaw:

  • ćwiczymy nazwy zwierząt i ich dzieci – można również bez drukowania

  • „Co zniknęło?” używają kilku kart ( układamy np. 5 kart, prosimy aby dziecko zamknęło oczy lub się odwróciło, chowamy lub zamieniamy miejscami karty; zadaniem dziecka jest wychwycenie zmiany,

  • MEMO – gra w pamięć

  • „To zwierzę, o którym myślę ma… ( tu opisujemy wygląd lub cechę) – można bez drukowania

 

Za każdym razem dziecko i rodzic mogą zamienić się miejscami – raz dziecko zgaduje, raz rodzic, a dziecko zadaje zagadkę.

 

 

 

Oprac.: K.Szulc, M. Kanon-Karalus, I. Baran

17.04.2020

  1. Zabawa ruchowa

„Spacer zwierząt”

(Agata Giełczyńska)

dzieci biegają na czworakach

Polną ścieżką piesek biegnie.

Szczeka głośno w nocy, we dnie.

Nie potrafi iść powoli,

on zabawy, harce woli.

idą, kucając i trzymając się za kostki

Kaczka wesolutko człapie,

już po chwili wodą chlapie.

Krótkimi rusza nóżkami,

pływa razem z kaczętami.

poruszają się po kole, przeskakując z nogi na nogę

Źrebak raźno podskakuje,

zmęczenia wcale nie czuje.

Hen, przed siebie dalej gna,

pędzi szybko niczym wiatr!

idą powoli, trzymając ręce za plecami i co jakiś czas wykonując skłony

Kurka nie śpieszy się wcale,

ziaren szuka wytrwale.

Spacerkiem się delektuje

i na robaczki poluje.

idą na czworakach, wolno i spokojnie

Idzie dróżką kotek mały,

czarne wąsy, ogon biały.

Delikatnie łapki stawia,

cichuteńko się zakrada.

Po skończonych ćwiczeniach dzieci zwijają się w kłębek i chwilę odpoczywają.

 

2. Zapraszamy do obejrzenia programy z cyklu „Domowe przedszkole” pt. ”Co słychać na wsi?”

 https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

 

3. Karty pracy (załącznik 1 i 2 ) Owieczce trzeba dorysować wzór na futerku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Zabawa z masażykiem „Kurka” – rodzic robi masażyk dziecku, a potem dziecko rodzicowi. Warto powtórzyć kilka razy, aby dziecko nauczyło się wierszyka na pamięć.

Puk, puk, puk
(delikatnie pukamy w plecy dziecka)
Puk, puk, puk
Kto tam? Kto tam?
(zaglądamy na dziecko raz z prawej, raz z lewej strony)
To ja kurka mała
(uderzamy delikatnie, rytmicznie czubkami palców)
Wejść bym bardzo chciała
Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy
(klaszczemy razem z dzieckiem)
Już otwieram kurce drzwi
(rozkładamy ręce na boki, przytulamy dziecko)

Przygotowały: K. Szulc. M. Kanon-Karalus, I. Baran