Kochani!
Życzymy Wam radosnych, pełnych spokoju, miłości, dobra i uśmiechu Świąt Wielkanocnych.
Gorąco Was pozdrawiamy!
Ufamy, że u Was wszystko dobrze i jesteście zdrowi.
Do szybkiego zobaczenia w przedszkolu!
Cały zespół Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 291 w Warszawie

Niespodzianka !!!

Poniedziałek 6.04.2020

Temat dnia: Zabawy z jajeczkami

 

  1. „Czyje to jajko?” – porównywanie wielkości.

Rodzic przygotowuje (wycina) emblematy jaj różnych ptaków (strusia, gęsi, kury i przepiórki). Zadaniem dziecka jest ułożenie tych jaj według wielkości (od najmniejszego do największego). Następnie rodzic proponuje aby dziecko wskazało inne różnice między jajkami – ich kształt i ubarwienie. Rodzic wyjaśnia dziecku od jakich ptaków pochodzą te jajka.

  • karta, nożyczki

 

 

 

  2. „Jajka kolorowe” – układanie i odtwarzanie sekwencji.

Rodzic przygotowuje 2 kartki papieru oraz obrazki, przedstawiające pisanki. Jedna kartka leży przed dzieckiem, jedna przed dorosłym (oboje siedzą obok siebie). Na swojej kartce rodzic układa 3 pisanki i prosi dziecko aby ułożyło taki sam zestaw na swojej kartce. Gdy dziecko wykona zadanie, rodzic zmienia ułożenie pisanek i dzicko próbuje kolejny raz. Jeśli dziecko świetnie radzi sobie z układaniem można wprowadzić trudniejszą wersję. Przedszkolak przez chwilę przygląda się ciągowi obrazków, następnie rodzic zakrywa je kartką a dziecka zadaniem jest ułożenie takiej samej sekwencji obrazków. Liczba elementów może się stopniowo zwiększać.

  • karta pracy, nożyczki, 2 kartki papieru

 

 

 

 

 

 

3. Gąski uczą się chodzić gęsiego

Mama (gąska) uczy swoje dziecko (gąsiątko) chodzić jedno za drugim. W zabawie mogą uczestniczyć wszyscy domownicy. Na podłodze rodzic wykleja taśmą linie, po których stopa za stopą idzie „gęsia rodzina”. Mama „gąska” wymyśla dodatkowy ruch, by gąski się nie nudziły, np. idąc podnoszą rękę nad głowę, na chwilę stają na jednej nodze, podskakują. Na koniec próbują iść gęsiego tyłem bardzo ostrożnie, by nie wpaść na inną gąskę.

  • taśma klejąca

 

 

Przygotowanie: Marlena Kanon- Karalus, Karolina Szulc

 

 

Wtorek 7.04.2020

Temat dnia: Wielkanocna girlanda

 

1. „Taniec pisanek” – improwizacja ruchowa przy muzyce.

Słuchając wersji instrumentalnej piosenki „Wielkanocne życzenia” rodzic proponuje dziecku swobodny taniec, przedstawiając ruchem w dowolny sposób taniec pisanek. Mogą one podskakiwać, turlać się, mogą wykluwać się z nich kurczęta itp.

Pomoce: mp3 wersja instrumentalna piosenki „Wielkanocne życzenia”

 

2. „Girlanda wielkanocna z zajączkami” – wykonanie z pomocą szablonu.

Rodzic pobiera i drukuje szablon zajączka. Następnie odrysowuje je na kilku kolorowych kartkach. Rodzic proponuje dziecku wspólne wycięcie zajączków. Gdy już zajączki są wycięte należy przykleić im ogonki, które można wykonać z włóczki, pomponików lub białych kółek wyciętych z kartonu. Ostatnim krokiem jest stworzenie girlandy. Można to zrobić przewlekając igłę z nitką przez każdego zająca lub przyklejenie sznurka, nitki taśmą klejącą z drugiej strony. Gotową girlandę można powiesić na ścianie lub oknie.

Pomoce: szablon z zajączkiem, kolorowy papier, pompony (gotowe lub zrobione), nitka lub włóczka, igła, nożyczki, klej, taśma klejąca

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. „Słuchanie ciszy” – ćwiczenie wrażliwości słuchowej.

Rodzic wprowadza dziecko do ćwiczenia: Jestem ciekawa, jak brzmi cisza. I czy ciszę da się usłyszeć? Jak myślisz? Połóżmy się na dywanie i zamknijmy oczy. Przez minutę spróbujemy posłuchać ciszy. Po minucie (dla ułatwienia można nastawić stoper; dźwięk dzwonka kończy ćwiczenie) rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, czy podczas wsłuchiwania się w ciszę udało mu się jednak coś usłyszeć i co to było (np. kroki, szczekanie psa, tykanie zegara, odgłos jadących samochodów…). Ćwiczenie można też modyfikować, np. podczas słuchania zachęcić dziecko, aby policzyło i zapamiętało, ile samochodów przejechało.

Środa 8.04.2020

Temat: Kolorowe jajeczka

 

  1. „Z czego składa się jajko?” – zabawa poznawcza.

Rodzic pokazuje dziecku w jaki sposób obiera się jajko ugotowane na twardo. Następnie przekrawa jajko na pół i opowiada dziecku z czego składa się jajko. Dla porównania rodzic rozbija surowe jajko, a dziecko wskazuje różnice.

  • 1 jajko ugotowane na twardo, 1 surowe jajko

 

2. "Kurka"– wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią.

Rodzic czyta dziecku wiersz, po czym inicjuje rozmowę. Przykładowe pytania:

 Dlaczego kurka była zdenerwowana? Jak wyglądały jajka? Jak myślisz, kto „ubrudził jajka?” O jakiej tradycji gospodyni opowiedziała kurce?

 "Kurka" Magdalena Ledwoń

 

Macha kurka skrzydełkami:

„Co się stało z jajeczkami?

Czy baranek, czy zajączek

Wziął jajeczka do swych rączek?

To nie jajka, to brudasy!

Tu są plamy, a tam pasy.

Wzorki, łatki i zygzaki.

Ja chcę wiedzieć, kto to taki”.

I tak chodzi i marudzi:

„Któż te jajka tak ubrudził?!

Były myte wczoraj rano!”.

„Ale dzisiaj jest Wielkanoc!”

- rzekła kurce gospodyni.

„Tak tradycja każe czynić,

że maluje się jajeczko,

by się stało pisaneczką”.

 

3. Malowane jajka – twórcze malowanie, tworzenie pisanek.

Rodzice wraz z dziećmi planują i wykonują pisanki według własnego pomysłu :)

Czwartek 9.04.2020

Temat dnia: Wspólne pieczenie ciasta

 

  1. „Wielkanocne życzenia” – osłuchanie z piosenką.

Rodzic włącza dziecku piosenkę i prosi, by dziecko uważnie posłuchało tego, co dzieje się w piosence. Następnie dziecko opowiada co zapamiętało z piosenki. Przykładowe pytania: Czy ta piosenka jest wolna czy szybka? Czy jest ona wesoła czy raczej smutna? Czym zachwycił się zając? Jakie inne zwierzątka się pojawiły? Czego życzyły wszystkie zwierzątka?

Pomoce: nagranie mp3 piosenki, tekst utworu

 

2. „Jak upiec ciasto?” – rozwijanie logicznego myślenia.

Rodzic umieszcza w rozsypce na dywanie obrazki, na których pokazane są etapy pieczenia ciasta. Zadaniem dziecka jest ułożenie ilustracji w odpowiedniej kolejności. Następnie opowiedzenie co znajduje się na każdej ilustracji i do czego mogą być potrzebne dane produkty.

Pomoce: ilustracje

3. „Zaproszenie do wspólnego pieczenia”

Mamo, tato zaproś teraz swoje dziecko do wspólnego przygotowania ciasta i tłumacz każdą czynność, opowiadaj po co daną czynność wykonujecie. Proszę dać dziecku możliwość aktywnego działania; niech miesza składniki, przesypuje, łączy, odmierza, porównuje ciężar, przelicza, zagniata i  świetnie się przy tym bawi :)

10.04.2020

Temat dnia: Koszyczek wielkanocny

 

  1. „Święcimy pokarmy” – rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego.

Rodzic rozkłada przed dzieckiem ilustracje losowo. Zadaniem dziecka jest ułożenie ich w odpowiedniej kolejności. Następnie wspólnie omawiają ilustracje, opisując wszystkie czynności wykonywane przez rodzinę. Rodzic zwraca uwagę na wypowiadanie się przez dziecko pełnymi zdaniami.

Pomoce: ilustracje

 

 

 

 

 

2. „Święta wielkanocne” – wysłuchanie utworu.

Rodzic zachęca dziecko, aby z uwagą wysłuchało utworu i postarało się zapamiętać jak najwięcej produktów, które powinny się znaleźć w koszyczku wielkanocnym. Po wysłuchaniu prosi, aby dziecko wymieniło nazwy produktów, które zapamiętało. Na koniec prezentuje ilustrację, która przedstawia treść przeczytanego tekstu i prosi, by dziecko na podstawie tej ilustracji dopowiedziało czego nie zapamiętało, nie wymieniło.

(Drodzy Rodzice, zachęcamy oczywiście, by przygotowując koszyczek wielkanocny włączyć do pomocy swoje dzieci)

 

Święta Wielkanocne

Święta Wielkanocne

wiosną pachnące,

z bukszpanem i barankiem,

pisanką i zającem.

Co roku w Wielkanoc

koszyczki stroimy

i w Wielką Sobotę

pokarmy święcimy.

W koszyczku wędlina,

chlebek i jajeczko

i mały kurczaczek

żółty jak słoneczko.

Słodziutki mazurek,

cukrowy baranek,

chrzan, sól oraz babka

zrobiona przez mamę.

W niedzielę do stołu

wspólnie zasiadamy,

Dzielimy się jajkiem,

życzenia składamy.

Pomoce: tekst utworu, ilustracja

3. „Wielkanocne życzenia” – nauka piosenki metodą ze słuchu.

Rodzic odczytuje powoli tekst piosenki (kolejne 3-4 słowa), a dziecko je powtarza. Następnie włączają nagranie i razem próbują zaśpiewać utwór. Wspólny taniec do piosenki również pomoże zapamiętać tekst J

Pomoce: tekst piosenki, nagranie mp3

wielkanocne-zyczenia-wersja-instrumentalArtist Name
00:00 / 02:51
Oprac.: M. Kanon-Karalus, K. Szulc, I. Baran
Oprac.: M. Kanon-Karalus, K. Szulc, I. Baran
wielkanocne-zyczenia-wersja-wokalna-pd-mArtist Name
00:00 / 02:51
Oprac.: M. Kanon-Karalus, K. Szulc, I. Baran
Oprac.: M. Kanon-Karalus, K. Szulc, I. Baran