Poniedziałek 23.03.2020

Wielkie sprzątanie – rozmowa na podstawie fragmentów wiersza „Odkurzacz” Agnieszki Frączek

Gdy nikogo nie ma w domu,

nasz odkurzacz, po kryjomu,

z garderoby się wynurza

i calutki dom odkurza.

Zanim jeszcze zacznie brykać,

ogon do kontaktu wtyka,

potem  dmucha, ssie i wyje,

nic się przed nim nie ukryje!

Wczoraj w kuchni zgrabnie tańczył,

znalazł skórkę pomarańczy,

potem pożarł ziarnko grochu,

mamy fartuch zmełł po trochu.

W końcu zajrzał do lodówki,

zjadł ze smakiem trzy parówki,

łyknął wieczko ze słoika,

pieska wygnał spod stolika.

Rychło ruszył znów do boju,

warcząc głośno w przedpokoju.

Zjadł korale z jarzębiny,

ziaren piasku dwa tuziny.

Z buta wyssał mi sznurówkę,

znalazł gdzieś pluszową krówkę,

pożarł krówce jedną łatkę,

potem połknął szalik w kratkę.

Wszystkie inne w domu sprzęty

strach obleciał niepojęty:

„On się z nami bawi w berka!”

- odezwała się froterka.

„Już paproszków zjadł ze trzysta,

ten odkurzacz, egoista!”.

Szufla na to: „To ci bieda!

Szczotkę trzeba będzie sprzedać!”.

Zmiotka szura do szufelki:

„Ja tam na wypadek wszelki

pędem zmiatam przed tym stworem!”

- i umknęła w kąt z wigorem.

Szufla się za szczotkę chowa,

drży ze strachu ścierka nowa,

mop się tuli do wiaderka,

zmywak zmył się, drze się ścierka…

W końcu szczotka rzecze z góry:

„Los nas czeka dość ponury.

Ja rozumiem zamiatanie

to prawdziwe jest sprzątanie,

ale to co on wyprawia

niepokojem mnie napawa.

Szumi, huczy, szura, świszczy,

wszystko na swej drodze zniszczy!

Zróbmy coś, by poszedł stąd!”.

Nagle…ktoś wyłączył prąd!

A odkurzacz stanął, prychnął,

paproszkami wokół kichnął,

kapeć wypluł jakiś stary,

w końcu zamilkł. Czy to czary?

Nie, to tata wrócił w porę

I rozprawił się z potworem.

 

Przykładowe pytania dotyczące utworu:

- Co połknął odkurzacz?

- Jakie inne sprzęty rozmawiały ze sobą?

- Co się stało, że odkurzacz przestał działać?

- Kto może włączać i wyłączać odkurzacz?

- Jakie inne przedmioty znasz służące do sprzątania?

UWAGA – należy uzmysłowić dzieciom, że odkurzacz jest sprzętem elektrycznym i dzieci mogą się nim posługiwać ale tylko pod  nadzorem osób dorosłych.

Zadanie ruchowe – możecie wspólnie poodkurzać lub pozamiatać w mieszkaniu.

Wtorek 24.03.2020

Temat dnia: W naszym ogródeczku

1.Porządki w ogródku – rozmowa z dzieckiem na podstawie ilustracji.

Pomoce: ilustracje

Na dywanie rodzic rozkłada ilustracje przedstawiające prace w ogrodzie przydomowym wczesną wiosną. Rodzic zadaje pytania dotyczące ilustracji: Co przedstawia ilustracja? Co robią poszczególne osoby na ilustracji? Jakich narzędzi te osoby używają? Rodzic zwraca uwagę na to, by dziecko wypowiadało się pełnym zdaniem i uzupełnia wypowiedzi w miarę potrzeby.

2.Kwiaty – zabawa matematyczna

Pomoce: kartoniki z obrazkami kwiatów; kartki papieru formatu A4

Rodzic rozkłada w rozsypce na dywanie kartoniki. Wyjaśnia, że przed wysadzeniem kwiatów do ogrodu, ogrodnik chce je pogrupować według kolorów płatków. Prowadzący rozkłada pięć kartek papieru – „grządki”, a dzieci segregują kartoniki z kwiatami, zwracając uwagę na barwę płatków i układają je na „grządkach”. Gdy skończą, przeliczają kartoniki w każdym zbiorze i mówią, których kwiatów jest najmniej, a których najwięcej.

3. Zabawa plastyczna.

Pomoce: obrazek z konturem grabi, plastelina

Rodzic podaje na kartce kontur grabi. Zadaniem dziecka jest formować wałeczki z plasteliny i wyklejenie nimi konturu przedmiotu.

oprac.: M. Kanon-Karalus, K. Szulc, I. Baran

Środa 25.03.2020

 

Temat dnia: W wiosennym ogródeczku

 

  1. – gimnastyka buzi i języka.

Pomoce: tekst opowieści

Rodzic  czyta tekst, pokazując odpowiednie ruchy – dziecko naśladuje.

„Nadeszła wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dziecko naśladuje głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu (kląska, uderzając szerokim językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (wymawia kle, kle). Zatrzymał się na leśnej polanie (wymawia prr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizuje wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonuje krótki wdech nosem, chwilę zatrzymuje powietrze – bezdech – i długo wypuszcza ustami). Było ciepło i przyjemnie(uśmiecha się rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawile i sasanki. Pachniało wiosną (dziecko oddycha głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami) języczek pochylił się i powąchał kwiaty (wdychając powietrze nosem, wydychając ustami) i kichnął (kicha, wymawiając apsik). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (ziewa). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu („kląska”, uderzając „szerokim” językiem o podniebienie).

2. Wiosenne sprzątanie – zabawa słuchowa z elementem ruchu. Dziecko chodzi po pomieszczeniu w podanym  rytmie. Rodzic wypowiada różne słowa, np. szpadel, łopata, wąż, grabie, kopanie, ziarna, nasiona. Dziecko po usłyszeniu słowa zatrzymuje się i powtarza je z podziałem na sylaby z jednoczesnym  podskakiwaniem do góry.

 

3. Mam brata, co nogą zamiata – zabawa ruchowa.

Pomoce: piłka

Dziecko prowadzi nogą piłkę. Przed zabawą wyznaczone jest miejsce – bramka do strzelania. Na sygnał dany przez rodzica dziecko podprowadza nogami piłkę i stara się wcelować piłką w bramkę.

oprac.: M. Kanon-Karalus, K. Szulc, I. Baran
oprac.: M. Kanon-Karalus, K. Szulc, I. Baran

Czwartek 26.03.2020

Temat dnia: Przyfrunęła wiosna

  1. Przyleciały wiosną ptaki – osłuchanie z piosenką.

Pomoce: nagranie mp3:

Dziecko chodzi w różnych kierunkach, słuchając piosenki. Po wysłuchaniu rodzic zadaje pytania dotyczące jej treści: O jakich ptakach jest mowa w piosence?; Co robią ptaki wiosną?.

Rozmowa z dzieckiem na temat ptaków powracających na wiosnę do kraju oraz tych, które zimują w Polsce.

  1. Wiosenne śpiewanie – zagadki słuchowe. Dziecko słucha i próbuje nazwać ptaki na podstawie odgłosów: kukułki, bociana, słowika, dzięcioła.

Pomoce: https://www.glosy-ptakow.pl/

28_Przyleciały_wiosną_ptaki
oprac.: M. Kanon-Karalus, K. Szulc, I. Baran

Piątek 27.03.2020

Temat dnia: Wiosna w ptasich gniazdach

 

  1. Ptasie gniazda – słuchanie opowiadania Olgi Masiuk i rozmowa na temat jego treści.

Pomoce: tekst utworu

Po wysłuchaniu opowiadania rodzic zadaje dziecku pytania, np. Co dzieci i Pani znaleźli nad drzwiami?; Czyje to było gniazdo?; Z czego wykluwają się małe ptaki?; Gniazda jakich ptaków dzieci oglądały w książkach?

2. Przyleciały wiosną ptaki – nauka słów piosenki

Pomoce: tekst piosenki

Rodzic wspólnie z dzieckiem słuchają proponowanej piosenki, tańczą, bawią się przy jej dźwiękach.

3. Malowane jajka – zabawa uspokajająca. Dzieci siedzą skrzyżnie. Przed nimi rodzic układa kartki  gazety. Zadaniem dzieci jest uformowanie z gazet jajek.

Pomoce: gazety

 

Pomoce:

Ptasie gniazda

Olga Masiuk

Kiedy po świątecznej przerwie dzieci wróciły do przedszkola, coś się zmieniło.

– Chodźcie coś zobaczyć! Coś jest nad drzwiami – powiedziała Pani, ale położyła palec na ustach, dając znak, żeby zachować ciszę.

Wszystkie dzieci pobiegły i zadarły głowy do góry. Nad drzwiami, którymi wchodziło się do przedszkola, zawisła jakaś kulka.

– To gniazdo – powiedziała Pani szeptem. – Gniazdo jaskółek.

– Ale jak one do niego wchodzą? W ogóle nie widać wejścia.

– Zobacz, tu jest niewielki otworek – Pani podniosła palec.

Rzeczywiście, widać było ciemną plamkę na kulce gniazda.

– To bardzo dziwne – powiedziała Pani – że jaskółki wybrały sobie takie miejsce. Wchodzi tymi drzwiami codziennie kilka osób. Że też się nie bały.

– I tam są małe jaskółki?

– Jeszcze pewnie nie ma, ale będą. Tylko musimy być teraz bardzo ostroż­ni, żeby ich nie przestraszyć. Nie wolno rozmawiać, kiedy będziemy otwierać drzwi i trzeba to robić delikatnie.

– Najlepiej teraz też nie rozmawiajmy tutaj, bo nas podsłuchają – powie­dział Tup.

Pani roześmiała się.

– Nie chodzi o to, że podsłuchają, tylko że mogą się przestraszyć.

– Ciekawe, czy mama jaskółka pośle je do naszego przedszkola? – zamy­ślił się Tup.

I wszyscy ostrożnie weszli do środka.

– Jak jest w środku takiego gniazda? – zastanawiał się Kuba.

Pani przyniosła książkę o ptasich gniazdach i dzieci oglądały piękne foto­grafie.

– Fajnie byłoby, gdyby na naszym boisku przed przedszkolem było więcej gniazd, co nie? – powiedziała Zosia, patrząc na zdjęcia.

– Na przykład na słupie, na koszu do piłki gniazdo bociana – Szczypior pokazał fotografię wielkiego gniazda, które bocian uwił na dachu jakiegoś starego domu.

– Bocian mógłby siedzieć w gnieździe i sędziować nasze mecze!

– A takich gniazdek mogłoby być wokół bardzo dużo – Zosia pokazała inne zdjęcie.

– To gniazda wróbli – Pani przeczytała wyjaśnienia pod obrazkiem.

– A jaskółki mogłyby nam mówić, kiedy ktoś idzie do przedszkola, w koń­cu mieszkają nad drzwiami – powiedział Tup.

– A przed chwilą chciałeś, żeby chodziły z nami do przedszkola – zaśmia­ła się Elizka. – Nie mogą jednocześnie chodzić i pilnować drzwi.

– No tak – zamyślił się Tup. – To chyba sobie wybiorą, co chcą robić, gdy się już urodzą.

– Raczej wyklują z jajek – poprawiła go Zosia.

Portale dla dzieci w wieku przedszkolnym udostępniony przez WCIES:

https://www.wcies.edu.pl/media/system/pdf/Portale%20edukacyjne%2013%2003%202020.pdf?fbclid=IwAR14Wfelo9yPt6E-otWPF97yB6u4LJu-EodCdyS9yKDimpPpq03fO0MMZ9c

DARMOWE KODY DOSTĘPU DO GRY BALON BLUM NA CZAS ZAMKNIĘCIA PLACÓWEK

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2782053545163556&id=1240746779294248

 

 

Gra egukacyjna Balon Blum jest wykorzystywana w niektórych przedszkolach w pracy z dziećmi.

 

https://balonblum.pl/?fbclid=IwAR1ycZ_LJb-2KAXXjRMrer-KyVXe-ki8XC8Ilidk7wilq7UuEmel1ZU3Pow