4.05.2020

1. Różne książki.

Obejrzyjcie różne książki i porozmawiajcie o tym jakiego rodzaju są to książki i czym się różnią.

 

 

 

 

 

 

2. Dlaczego warto czytać książki?

 

3. „Duże – małe” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic  gromadzi książki w dwóch skrajnych rozmiarach – duże i małe – każdych przynajmniej po cztery sztuki. Przygotujcie również dwie półki na jednej przyklejone jest małe kółeczko, a na drugiej duże. Zadaniem dzieci jest, aby posegregowały książki i położyły na właściwej półce. Później przeliczają książki na każdej półce.

 

4. „Z jakiej bajki?” – zabawa dydaktyczna

Rodzic ma przygotowane sylwety postaci, pochodzące z różnych bajek znanych dzieciom. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, z jakiej bajki pochodzi dana postać.

 

5. „Postacie z bajki”- kolorowanka

Pokoloruj wybraną postać z bajki. Pamiętaj o starannym kolorowaniu i poprawnym trzymaniu kredki.

Miłej zabawy:)

1/6
oprac.: D.Zientala, B.Laskowska, A. Szymankiewicz

05.05.2020

„Jak powstaje książka?”- poznanie etapów powstawania książki.

Omówcie etapy powstawania książki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor , który ma pomysł na napisanie książki, siada przy biurku i przelewa swoje myśli na papier. Obecnie teraz coraz częściej pisze od razu na komputerze.

 

 

 

 

Wydawnictwo po przyjęciu książki zleca wykonanie ilustracji grafikowi inaczej ilustratorowi.

 

 

 

 

 

 

 

W redakcji sprawdzają czy w książce nie ma błędów, poprawiają teksty, ilustracje oraz projekt okładki (pokaż okładkę i co się na niej znajduje).

W drukarni książka jest składana , a maszyny drukarskie ją drukują w wielu egzemplarzach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„poćwicz z żabką” – zabawa ruchowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niejadek – zabawy usprawniające narządy mowy dziecka wg G. Wasilewicz

Uparł się Grześ: „Nie będę jeść”.                                 Nabieramy powietrza pod dolną i górną wargę.

 Zacisnął usta,                                                               Wciągamy wargi do jamy ustnej.

wydął policzki.                                               Nabieramy powietrza w policzki i krótko przytrzymujemy.

„Nie zadowolą mnie nawet pierniczki”.       

  Język zamlaskał,                                                             Mlaskamy językiem.

był rozzłoszczony:                                                         Marszczymy brwi, robimy rozzłoszczona minkę. „Jestem już bardzo wyposzczony”.                 

Dreptał nerwowo po całej buzi:            Przesuwamy czubkiem języka po zębach, mając zamknięte usta.

„Niech wargi ktoś do otwarcia zmusi.                                     Ściągamy i wysuwamy zaciśnięte wargi. Chcę jeść i basta!” – tak się wysilił,                          Wypychamy językiem dolna wargę wewnątrz jamy ustnej że się przecisnął                                                         Przeciskamy język przez zaciśnięte wargi na zewnątrz. i usta rozchylił.                                                                         Wysuwamy do przodu rozchylone wargi.

oprac.: D.Zientala, B.Laskowska, A. Szymankiewicz

06.05.

„Moja książeczka”- czytanie wybranej książeczki.

Rodzicu przeczytaj dziecku wybraną przez niego książeczkę.

Porozmawiajcie o tym co się w niej wydarzyło?

Jak się zakończyła?

Obejrzyjcie okładkę.

Które książeczki dziecko lubi najbardziej?

 

Księgarnia – praca z wierszem B. Formy.

 

Stanęłam z mamą przed dużą wystawą,

Spojrzałam na książkę z okładką ciekawą.

Na niej królewna i zła czarownica.

Jakie piękne książki! Mama się zachwyca.

Po chwili w księgarni stanęłyśmy obie, książki stoją na półkach, którą wybrać sobie.

W przepiękne barwy, starannie ubrane, tytuły na nich wydrukowane.

Sprzedawca chętnie swych rad nam udziela, ta może dla brata, ta dla przyjaciela.

W każdej wiedza ukryta o zwierzętach, roślinach coś o naszej planecie, piłkarskich drużynach.

 

Po wysłuchaniu utworu rodzic. zadaje pytania dotyczące treści: Gdzie można kupić książki?; Jak nazywa się takie miejsce, gdzie można kupić tylko książki lub gazety. Ostatnio oglądaliście etapy powstawania książki . Na ostatnim jest zdjęcie księgarni. Tam książki można kupić.

 

Ale jest jeszcze jedno miejsce gdzie można książki wypożyczyć. To biblioteka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co trzeba zrobić, żeby wypożyczyć książkę w bibliotece?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Grube – cienkie” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic  gromadzi książki grube i cienkie – każdych przynajmniej po cztery sztuki. Przygotowane ma również dwie półki. Na jednej przyklejony jest prostokąt o rozmiarze 1x3cm, a na drugiej kwadrat o wymiarze 3x3cm. N. prosi, aby dzieci posegregowały książki i położyły je na właściwej półce. Później przeliczają książki na każdej półce. Rodzic operuje pojęciami: gruby, cienki.

 

 „Bocian”- zabawa ruchowa z elementem równowagi

Wyobraź sobie, że jesteś na łące…. Włącz wybraną przez siebie muzykę. Dzieci udają, że są bocianami( lecą ) Na hasło: Bocian! zatrzymują się i stają na jednej nodze – starają się utrzymać równowagę. Zmień nogę. Można powtórzyć zabawę kilka razy.

oprac.: D.Zientala, B.Laskowska, A. Szymankiewicz

07.05.

1. „Czego książki nie lubią?” rozmowa kierowana.

Z pomocą ilustracji porozmawiajcie o tym czego książki nie lubią.

 

 

 

 

 

 

 

 

2. „Szanujemy książki” – zabawa poprzez działanie.

Porozmawiajcie z dziećmi o tym co jeszcze możecie zrobić, żeby książki się szybko nie niszczyły.

Rodzic  przygotowuje papier do pakowania, nożyczki, taśmę klejącą.

Zgromadźcie różne książki. Dzieci wybierają książki, które należy obłożyć lub naprawić. Wspólnie z rodzicem dokonują napraw i obkładają w papier.

3. „Rymowanki” – recytacja w różnym tempie  – raz wolno, raz szybko:

 Książki i książeczki – wszyscy je czytają.

Dużo przyjemności wszystkim one dają. 

4. „Zakładka”- praca plastyczna.

Wykonajcie zakładkę do książki według własnego pomysłu.

Potrzebne będą:

  • arkusze kolorowego papieru
    z bloku technicznego,

  • linijka i ołówek,

  • nożyczki,

  • klej.

Przygotuj szablon .Przenieś go na kolorowe arkusze papieru i wytnij tyle szablonów, ile zakładek chcesz stworzyć. Zagnij "rogi" w postaci trójkątów do wnętrza zakładki. Jedną stronę posmaruj klejem i połącz trójkąty ze sobą.  

Z różnokolorowych arkuszy wytnij elementy, które przykleisz na swoje zakładki - oczy, uszy, skrzydła czy zęby. Dzięki temu Twoje zakładki staną się rodziną potworków lub zwierzątek.

1/7
oprac.: D.Zientala, B.Laskowska, A. Szymankiewicz

08.05.

 

1.„Ulubione wiersze” – ćwiczenia w uważnym słuchaniu utworów z literatury dziecięcej, np. J. Tuwim, J. Brzechwa i inni.

Przeczytaj dziecku wybrane wiersze Tuwima, Brzechwy i inne z literatury dziecięcej.

 

2. „Mój kącik książki”- tworzenie własnego kącika.

Stwórzcie kącik książki. Wybierzcie wspólnie miejsce przeznaczone tylko na książeczki dziecięce. Pozwól dziecku ułożyć je w wybranej kolejności.

 „Moja ulubiona książka” – praca plastyczna. Daj dziecku możliwość stworzenia własnej książeczki -harmonijki.

Do jej wykonania potrzebujemy:

  • blok techniczny A3

  • kolorowy karton

  • taśmę klejącą

  • nożyczki

  • klej lub taśma klejąca dwustronna

 

Kartkę z bloku składamy wzdłuż i przecinamy, następnie składamy na pół i znów na pół, rozkładamy i sklejamy obie części taśmą papierową. Na pierwszej i ostatniej stronie przyklejamy kolorowy karton tworząc okładkę. I zabieramy się do zapełniania stron. Przykładowe zdjęcie:

oprac.: D.Zientala, B.Laskowska, A. Szymankiewicz

Kontakt do nauczycielek: