20.04.

W wiejskim gospodarstwie

Ostatnio poznaliśmy zwierzęta żyjące w gospodarstwie wiejskim. Nazwij je.

Przeczytajcie wiersz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Porozmawiajcie o tym, że każda mama ma swoje dziecko. Na podstawie wiersza: Jak się nazywa dziecko krowy? Jak się nazywa dziecko owcy? Jak się nazywa dziecko świni? Jak się nazywa dziecko kobyłki (klaczy) ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koniki- zabawa ruchowa.

Pamiętacie nasza zabawę?

 

Noga goni nogę
Bujają koniki
Stukają kopytka
W rytm muzyki
Jedna noga tupie: tup, tup, tup
Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk
Konik skacze sobie: hop, hop, hop
Koniku w drogę! Wioooooooooooo!

oprac.: D.Zientala, B.Laskowska, A. Szymankiewicz

21.04.

Dzisiaj poznamy bardzo ważną pracę rolnika na gospodarstwie.

Co widzisz na obrazku?

 

 

 

 

 

„Praca rolnika” – zabawa naśladowcza – opowieść ruchowa.

Rodzic opowiada historię, zaś dzieci mają za zadanie naśladować wszystkie wymienione czynności lub zwierzęta.

W wiejskiej zagrodzie Emilia Raczek

W wiejskiej zagrodzie praca wre od świtu. Gospodarz skoro świt wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świnek. Następnie poszedł do stajni, gdzie wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie czekały na niego już krowy. Stały i muczały, a on najpierw nakarmił je i pognał na zieloną łączkę. Następnie gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole równiutko, rządek przy rządku. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać z miejsca na miejsce bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Wieczorem po kolacji mógł nareszcie odpocząć.

 

 

„Traktor w warsztacie” – ćwiczenia rozluźniające.

 Dzieci masują sobie twarz, wydając dźwięki: opukiwanie nad górną wargą (www…), pod dolną wargą (zzz…), opukiwanie klatki piersiowej

1/4
oprac.: D.Zientala, B.Laskowska, A. Szymankiewicz

Dziś obchodzimy bardzo wyjątkowe święto - 22 kwietnia to Dzień Ziemi. Święto Ziemi po raz pierwszy było obchodzone w 1970 roku w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Dorośli zauważyli, że z roku na rok stan naszej planety ulega pogorszeniu. Dziś  Wyspa Śmieci na Oceanie Spokojnym jest już kilkukrotnie większa od Polski. A przecież nasza Ziemia jest piękna!!!!  Zawsze była naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy.

 

 

 

 

"Nasza Ziemia" Cz. Janczarski

 

Nasza Ziemia jest piękna

I najbliższa, bo nasza.

Dobra jak oczy mamy,

Kiedy patrzą na nas.

 

Tu rośniemy,

Tu co dzień

Nas zabawa zaprasza,

Tutaj budzi nas słońce.

 

Nasza Ziemia nas karmi,

Daje nam złote ziarno,

Wiosną błękit i kwiaty,

Latem słodkie wiśnie.

 

Więc kochamy tę Ziemię

I piaszczystą i czarną.

Zasypiamy spokojnie,

Kiedy gwiazda błyśnie.

 

Posłuchaj piosenki „Ziemia wyspa zielona”

 

Porozmawiaj z dorosłym na temat wiersza i piosenki: jaka jest Ziemia, co nam daje, dlaczego warto o nią dbać?

 

Kilka zagadek:

Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula? (Słońce)

Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.
Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka. (Księżyc)

W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć nocą i wieczorami. (gwiazdy)

Co to za okrągła planeta, na której bez wody,
tlenu i słońca nie byłoby życia. (Ziemia)

 

Zachęcam do wyklejenia kolorowymi skrawkami papieru, może ze starych gazet:)

       

Pozdrawiamy serdecznie

 

PS. Poproście rodziców, by przysłali zdjęcia Waszych prac!!!

oprac.: D.Zientala, B.Laskowska, A. Szymankiewicz

23.04.2020

 

Dzień dobry!!

 

Wczoraj był Dzień Ziemi – to bardzo ważne święto, lecz o Ziemię powinniśmy dbać nie tylko w dniu jej święta. Ziemia to nasz dom, konieczne jest byśmy troszczyli się o nią każdego dnia, a jak mogą zrobić to małe Sówki? Posłuchaj wiersza oraz piosenki.

 

"Jak dbać o Ziemię" Karolina Gawlik

Chcesz o Ziemię dbać praktycznie?

Rób to więc ekologicznie.

Zawsze kran dokręcaj szczelnie,

niech nie kapie – to oszczędniej.

Gdy wychodzisz, to gaś światło,

zapamiętać bardzo łatwo.

Przestań jeździć samochodem,

gdy chcesz zadbać o przyrodę.

I pamiętaj – sortuj śmieci,

bo to mogą nawet dzieci.

Metal, plastik, szkło i papier,

niech dorosły też rozdziela

do każdego kontenera.

Gdy ktoś zada ci pytanie,

co mu głowę ciągle łamie:

„Jak o Ziemię dbać praktycznie?”

Powiedz wprost: „EKOLOGICZNIE!”.

 

„Świat w naszych rękach”

 

Ci co lubią segregację

Otóż oni mają rację

Gdy w osobne pojemniki

Lecą papier, szkło, plastiki

​Ref.:

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat/x2

 

2.A recykling trudne słowo

Chodzi o to by na nowo

Z naszych śmieci zrobić coś

Papier, plastik albo szkło

Ref. /x2

 

3. Więc dorośli oraz dzieci

​Posłuchajcie

Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś

Żeby jutro dobrze żyć

Ref. /x3

 

 

Co myślisz o tej piosence i wierszu? czy wiesz już jak możesz zadbać o naszą Ziemię? Dlaczego warto to robić? Kto może uratować Ziemię?

 

Oto nasze zadania, ekozadania

 

 

 

 

 

Zapraszamy Cię teraz do zrobienia zabawek z już wykorzystanych rzeczy, które są odpadami, może to będzie taki  kwiatek z plastikowych kubeczków?

 

Potrzebujemy:

kubeczki plastikowe,

Plastikowa słomka lub patyczek do szaszłyków

Plastelina

Kolorowa makulatura

 

Kubeczki rozcinasz razem z dorosłym wzdłuż boków tak, by powstało „słoneczko”. Następnie układasz je płasko jeden na drugim i łączysz (klej/zszywacz). Z kolorowej makulatury wycinasz listki i przyklejasz je do słomki, a także gnieciesz kartkę, tworząc kulę i umieszczasz ją w środku kwiatu (przyklejamy na dnie górnego kubeczka) Można tu wykorzystać inne drobne ozdoby, które mamy w domu. Na koniec z plasteliny tworzysz dwie kulki i przyklejasz je z obu końców słomki – większą jako podstawę umożliwiającą „stanie” kwiatu oraz mniejszą, pozwalającą na połączenie słomki i kubeczków.

 

 

 

 

 

Do dzieła!!!

oprac.: D.Zientala, B.Laskowska, A. Szymankiewicz

24.04.2020

Dzień dobry,

 

Każdego dnia dbamy o naszą piękną Ziemię. Ale każdemu chyba zdarzy się wyrzucić papierek byle gdzie. Zobaczcie co spotkało rodzinkę Treflików.

 

 

 

Posłuchaj wierszyka

 

Obietnica

Iwona Salach

 

Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,

bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.

Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.

Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza.

Nie zabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba, a jakże.

A więc dziecię moje młode – przed zagładą chroń przyrodę.

 

Powiedz proszę:

Jak należy zachowywać się w lesie. Czy w lesie możemy śmiecić?; Dlaczego nie możemy śmiecić?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawa ruchowa

Gdy usłyszysz zdanie prawdziwe podskocz jak żabka, gdy zaś niezgodne z prawdą stań na jednej nodze jak bocian:

 

W lesie możemy zostawiać papierki? Butelki? opakowania po sokach?

W lesie głośno się zachowujemy, aby wystraszyć zwierzęta i ptaki.

Nie zostawiamy w lesie papierków.

W lesie zachowujemy się cicho.

Nie łamiemy gałęzi z drzew.

W lesie zrywamy liści z drzew oraz innych roślin.

Gdy jesteśmy nad rzeką, nie wrzucamy butelek ani papierków do wody.

Papierki i butelki po sokach wrzucamy do kosza na śmieci.

Na zakończenie pokoloruj rysunek, uratuj rybki w jeziorze, poszukaj różnic.

 

Miłej zabawy!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1/2
oprac.: D.Zientala, B.Laskowska, A. Szymankiewicz

Kontakt do nauczycielek: