Szanowni Rodzice!
Zachęcamy Państwa do przesyłania nam zdjęć z aktywności dzieci na nasze e-maile podane poniżej. Zdjęcia umieścimy w galerii naszej grupy:)
 
Pozdrawiamy,
Nauczycielki  z grupy SMOKI

27.04.2020

oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak

28.04.2020

  1. Stolica Polski czy zawsze to była Warszawa?

Pierwszą stolicą Polski było Gniezno, według legendy założył Lech. Później przez wiele lat polscy królowie mieszkali w Krakowie, w królewskim zamku na Wawelu. Potem król Zygmunt III Waza przeniósł stolicę z Krakowa do Warszawy. I tak jest do dziś. Tylko teraz zamiast króla mamy w Warszawie prezydenta w pałacu prezydenckim.

Posłuchaj jak powstały stolice Polski. Odszukaj odpowiednie ilustracje. Połącz je z odpowiadającymi im nazwami miast.

  • WARSZAWA. Według legendy nazwa Warszawa pochodzi od imion rybaka Warsa i jego żony Sawy. Pewnego dnia w ich ubogiej chacie zjawił się król, który zgubił się w lesie podczas polowania. Poruszony gościnnością Warsa i Sawy nazwał okoliczne ziemie Warszowymi i tak powstała Warszawa.

  • KRAKÓW. Nazwa Kraków pochodzi od imienia legendarnego założyciela tego miasta – Kraka.

  • GNIEZNO. Gniezno założył Lech, pierwszy legendarny władca Polski. Nazwa miasta pochodzi od gniazda białego orła. Lech zobaczył je, w miejscu. W którym później zbudował miasto.

 

 

Warszawa                         Gniezno                            Kraków

 

2. Połącz nazwy historycznych stolic Polski ze słowami, od których, według legendy pochodzą:

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Legendy warszawskie:

Posłuchaj legend związanych z Warszawą:

Narysuj ilustracje do legend.

4. Zwiedzamy Warszawę – zabawy ruchowe.

 

Spacer po Warszawie

Dziecko maszeruje po pomieszczeniu w różnych kierunkach. Na hasło: Chyba zabłądziliśmy – zatrzymuje się i rozgląda. Na hasło: Znaleźliśmy dobrą drogę – maszerują dalej. Ćwiczenie powtarzamy 3 razy.

Zwiedzamy Lotnisko Chopina

Dziecko naśladuje startujące i lądujące na lotnisku samoloty. Leży przodem (na brzuchu), stopy złączone, ręce zgięte w łokciach, broda oparta na dłoniach. Na hasło: samoloty przygotowują się do startu - unoszą ręce w bok. Na hasło samoloty startują – wstają i biegają, naśladując lot samolotu. Na hasło: Samoloty kołują nad lotniskiem i podchodzą do lądowania – dzieci obracają się dookoła siebie, kładą się przodem (na brzuchu) i opierają brodę na dłoniach. Ćwiczenie powtarzamy 3 razy.

Zwiedzamy starówkę: kocie łby

Dorosły rozkłada na podłodze woreczki (lub inne małe przedmioty imitujące kocie łby, po których dziecko będzie chodziło np. zwinięte w kulki skarpetki).  Na hasło: Chodzimy po kocich łbach dzieci chodzą po pomieszczeniu, stawiając stopy na woreczkach.

Zwiedzamy starówkę: kataryniarz.

Dziecko leży przodem (na brzuchu), z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce ugięte w łokciach, unoszą nad podłogę i robią młynki, naśladując kataryniarza wprawiającego w ruch swoją katarynkę. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

Czas wracać

Dziecko maszeruje po pomieszczeniu we wspięciu na palcach. Podczas czterech kroków wykonują wdech nosem z przeniesieniem wyprostowanych rąk w górę. W czasie kolejnych sześciu kroków opuszczają ręce, wydychając powietrze ustami.

5. Czy znasz Warszawę?

Obejrzyj obrazki. Opowiedz jak wygląda Warszawa. Czy byłeś w tych miejscach

oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak

29.04.2020

1. Kraków dawna stolica Polski.

 

Posłuchaj i obejrzyj legendy związane z Krakowem:

           

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Legenda „O smoku wawelskim”- inscenizacja własnymi słowami w wykonaniu dziecka.

Wytnij figurki (możesz narysować i wyciąć swoje, będą ładniejsze), przyczep je do patyczków, zrób przedstawienie pt. „Legenda o smoku wawelskim”

 

 

3. Podróż po Polsce – opowieść ruchowa. Dorosły prezentuje tekst, dzieci pokazują go ruchem.

Jest słoneczny poranek. Wstajemy rano uśmiechnięci (uśmiechają się), przeciągamy się porządnie (naśladują czynność), szybko zmieniamy piżamę na wygodny strój (naśladują przebieranie się). Zjadamy śniadanie (naśladują jedzenie) - aż oblizujemy się po zupie mlecznej, taka była pyszna (oblizują się i głaszczą po brzuszku). Do plecaka pakujemy (pokazują wkładanie przedmiotów do plecaka) kanapki, wodę, chusteczki higieniczne, mapę, coś ciepłego i przeciwdeszczowego na wszelki wypadek. Teraz zakładamy buty, kurtkę, chusteczkę na szyję i jesteśmy gotowi (pokazują zakładanie kolejnych części garderoby). Wychodzimy na dworzec (maszerują). Wsiadamy do pociągu (pokazują jak zajmują miejsce w pociągu). Dojechaliśmy nad morze. Jesteśmy nad Bałtykiem, fale uderzają o brzeg i szumią (dziecko naśladuje odgłosy: szuuuu, szuuuu). Przed wskoczeniem do wody musimy się przebrać w strój kąpielowy (naśladują rozbieranie się) i wykonać krótką rozgrzewkę. Robimy kilka pajacyków i skłonów (wykonują ćwiczenia). A teraz siuuup (powtarzają) do wody. Oj chyba zimna brrr (powtarzają i pokazują jak trzęsą się z zimna), ale spróbujemy zanurkować – bul, bul (powtarzają i naśladują nurkowanie). Szybko się wycieramy (pokazują), ubieramy (pokazują) i wykonujemy dłuuugi skok (wykonują jak najdłuższy skok obunóż) do Warszawy, gdzie weźmiemy udział w maratonie, to aż pięć okrążeni wokół miasta (biegną pięć okrążeni np. po pokoju). Chwila odpoczynku na wypicie wody (naśladują picie) i wykonujemy dłuuuugi skok w góry (wykonują jak najdłuższy skok obunóż). Wspinamy się (naśladują czynność) na najwyższy szczyt – Rysy, nie jest to łatwe, ciągle ocieramy pot z czoła (naśladują). Ale już niedługo szczyt. Jesteśmy! Ale piękne widoki! Zasłużyliśmy na odpoczynek (siadają i naśladują oglądanie widoków).

4. Mali podróżnicy – zapoznanie z mapą Polski.

Dorosły pokazuje na mapie Polski morze, góry, rzeki: Wisłę, Odrę, Wartę, miasta Warszawę, Kraków, Toruń, Wrocław, Gdańsk, Gdynia, Malbork, Poznań Katowice, Zakopane, półwysep helski. Wskazuje regony kraju: Pomorze, Warmię i Mazury, Kaszuby, Śląsk, Podhale. Zwraca uwagę na znaczenie kolorów na mapie.

 

Obejrzyjcie filmiki o naszym kraju, może uda się Wam rozpoznać i odszukać na mapie miasta i regiony naszego kraju, które zobaczysz na filmie.

oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak

30.04.2020

Jesteśmy Polakami, jesteśmy Europejczykami

 

 Kraje Unii Europejskiej

 

Obejrzyj prezentację i poznaj Unię Europejską:

Część I: 

Część II:  

Unia Europejska – informacje:

Kraje Europy połączyły się w Unię Europejską, aby sobie pomagać, wspólnie decydować o wielu ważnych rzeczach. Przywódcy państw chcą, żeby obywatele państw europejskich zbliżali się do siebie, żyli w zgodzie, współpracowali, żeby panował pokój. Unia Europejska ma wspólnie przyjęty przez wszystkie kraje członkowskie międzynarodowy parlament. Jego siedziba, czyli budynek, w którym naradzają się członkowie UE, mieści się w Strasburgu – Francja, ale większość obrad odbywa się w Brukseli – Belgia. UE ma, jak każde państwo swój hymn, flagę i walutę.

Wysłuchaj Hymnu Unii Europejskiej (Oda do radości L van Beethoven):

w wykonaniu chóru dziecięcego:

Flaga Unii Europejskiej to 12 złotych pięcioramiennych gwiazd ułożonych w kole na niebieskim tle. Symbolizują one jedność społeczności europejskiej. Liczba gwiazd jest niezmienna i nawiązuje do starożytnej symboliki liczby12, oznaczającej doskonałość i całość, ni zależy natomiast od liczby krajów członkowskich. Każde państwo, które należy do UE prezentuje tę flagę obok swojej flagi narodowej. UE wprowadziła wspólną walutę euro (€), aby było łatwiej np. prowadzić wymianę handlową, płacić ludziom wynagrodzenie za pracę. Wiele krajów należących do UE zrezygnowało ze swojej waluty i przyjęło euro (€).

Flaga:                                                     waluta:       

oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak

Drodzy Rodzice!

Udostępniamy publikację „Koronawirus. Książka dla dzieci”. Pozycja ta ułatwi Państwu wyjaśnienie dzieciom m.in.: czym jest koronawirus, jak można się nim zarazić, oraz co się wówczas stanie . Materiał zawiera zrozumiałe dla najmłodszych odpowiedzi na nurtujące pytania. Zachęcamy do lektury!