Szanowni Rodzice!
Zachęcamy Państwa do przesyłania nam zdjęć z aktywności dzieci na nasze e-maile podane poniżej. Zdjęcia umieścimy w galerii naszej grupy:)
 
Pozdrawiamy,
Nauczycielki  z grupy SMOKI

14.04.2020

  1. Co to jest powietrze? Poznawanie właściwości powietrza.

 

  • Puszczanie baniek mydlanych

Po zabawie sprawdzamy, co jest w środku bańki mydlanej?

 

  • Prosimy dziecko, aby rozejrzało się po pomieszczeniu i poszukało powietrza. Jeżeli go nie widać to skąd wiemy, że jest?

 

  • Proponujemy kilka doświadczeń, dzięki którym łatwiej będzie dostrzec powietrze, które jest mieszaniną gazów

 

Czy powietrze widać?

 

  • Dziecko próbuje znaleźć sposób na pokazanie powietrza, np. podmuch wiatru w konarach drzew, wiatraczek.

 

  • Czyste powietrze jest bezbarwne.

 

  • Dorosły daje dziecku najlepiej przeźroczysty kubeczek z wodą i słomkę do picia. Dziecko dmucha przez słomkę zanurzoną w wodzie i obserwują powstające na wodzie bąbelki. Starają się powiedzieć, dlaczego powstają bąbelki.

 

  •   powietrze w postaci baniek wydostaje się na powierzchnię wody.

 

  • Dorosły dmucha balon, gdy będzie on dostatecznie duży, po woli spuszcza z niego powietrze. Dziecko obserwuje, jak balon najpierw się powiększa, a potem kurczy, słuchają dźwięku uchodzącego z niego powietrza.

WNIOSEK: Powietrza wokół nie widać, ale można zaobserwować jego obecność i działanie

 

Czy powietrze coś waży? - Ćwiczenie z balonami.

 

Potrzebne będą: balony, patyczek, nitka

 

  • Na zrobionej z patyczka i sznurka wadze szalkowej wieszamy dwa jednakowo napompowane balony, a później jeden z nich przekłuwamy. Szalka z balonem powietrzem przesunie się w dół.

 

  • Powietrze waży.

 

Czy powietrze jest silne?

 

Potrzebne będą: kieliszek z wodą, tekturka, szklanka, balonik

 

  • Doświadczenie z wodą w kieliszku.

Na kieliszek napełniony wodą kładziemy tekturkę i szybkim ruchem obracamy do góry nogami. Woda się nie wylewa.

 

  • Podnoszenie szklanki bez użycia rąk za pomocą nadmuchanego balonu.

Do szklanki wkładamy nienapompowany balon. Następnie nadmuchujemy go tak, że opiera się o brzegi szklanki i podnosimy ją trzymając tylko balon.

 

Czy powietrze jest ruchliwe?

 

Potrzebne będą: piórko, skrawki papieru, chusteczka, lekka piłeczka

 

  • Dajemy dziecku piórko, watkę, kawałki gazety do dmuchania. Porównujemy, co łatwiej nam poruszyć. Następnie razem z dzieckiem dmuchamy np. na lekką piłkę, chusteczkę. Porównujemy zwiększoną siłę z podmuchami wiatru.

 

Czy powietrze może być listonoszem?

 

Potrzebne będą: perfumy lub dezodorant

 

  • Rozpylenie perfum w powietrzu. Prosimy, aby dziecko usiadło w różnej odległości od dorosłego i klasnęło, kiedy poczuje jakiś nowy zapach.

 

  • Powietrze przenosi zapachy.

 

Wiatrem malowane.

 

Potrzebne będą: duże prześcieradło, kolorowe konfetti.

 

  • Dzieci trzymają brzegi napiętego prześcieradła. Dorosły podrzuca w górę konfetti, a dzieci łapią je na rozpostarte prześcieradło. Następnie delikatnie kładą na ziemi i opowiadają o tym, co wiatr namalował. Później na „trzy cztery” gwałtownie unoszą prześcieradło do góry i oglądają następny „obraz”

2. Zapraszam do obejrzenia filmu - „Co to jest powietrze?”

oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak

15.04.2020

1. Czy powietrze może być chore?- doświadczenie.

Poznanie rodzajów zanieczyszczeń powietrza – sadza, gazy, popiół

 

UWAGA:

DOŚWIADCZENIE WYKONUJĄ TYLKO DOROŚLI, DZIECI OBSERWUJĄ

 

Potrzebne będą: świeczka, jasny kamień, drewniane szczypce, zapałki.

 

Opis doświadczenia:

Zapalamy świeczkę i umieszczamy kamień nad płomieniem trzymając go w szczypcach. Obserwujemy zmiany.

 

Na kamieniu pojawia się czarny osad – to sadza, jaka powstaje podczas spalania. Takie osady gromadzą się na elewacjach budynków, uszkadzając szczególnie te zabytkowe. Osadzają się również w naszych płucach podczas oddychania zanieczyszczonym powietrzem.

 

 

Co zanieczyszcza powietrze?

 

Dorosły dziecku pokazuje różne obrazki. Zadaniem dziecka jest określenie, czy dany przedmiot wpływa, jakość powietrza, a jeśli tak, to czy jest to wpływ pozytywny (dzieci unoszą kciuk do góry), negatywny (dzieci opuszczają kciuk do dołu).

 

     

 

    

 

               

 

              

 

   

 

     

 

                      

 

Dorosły uświadamia dzieciom, że można przeciwdziałać zanieczyszczeniu powietrza poprzez stosowanie specjalnych filtrów, katalizatorów, benzyny bezołowiowej.

2. Zachęcamy dorosłych do zapoznania dzieci z problemem smogu.

Czym jest smog?

Smog (ang.) - smoke (dym) + fog (mgła). Smog to połączenie niekorzystnych warunków pogodowych i dużej ilości zanieczyszczeń powietrza.  W Polsce pochodzą one głównie z dwóch źródeł: spalania paliw w piecach domowych i kotłowniach, dokuczliwego zwłaszcza w miesiącach chłodnych, oraz transportu drogowego, najbardziej uciążliwego w rejonach o dużym natężeniu ruchu.

W skład zanieczyszczeń wchodzą trujące dla człowieka pyły i gazy:

pył zawieszony PM 2,5

pył zawieszony PM10

tlenki azotu (NOx)

dwutlenek siarki (SO2)

tlenek węgla (CO)

Szkodliwe substancje powstaje głównie w wyniku spalania mułu, flotu, węgla brunatnego, wilgotnego drewna i śmieci w domowych piecach.

Oddychanie smogiem naraża nas między innymi na:

- choroby układu oddechowego,

- choroby układu krążenia,

- osłabienie układu odpornościowego,

- choroby układu krwionośnego.

 

3. Zachęcamy do obejrzenia filmu - Jak powstaje smog?

 

 

4. Proponujemy wysłuchanie oraz naukę piosenki - Smog (Zatrzymaj zmorę w porę)

 

 

 

Mała Orkiestra Dni Naszych - Smog (Zatrzymaj zmorę w porę)

słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

 

Smoków się dzisiaj nikt nie boi 

Smoków się dzisiaj nikt nie lęka 

Bo smoki, istnieją , mili moi 

W bajkach, albo w legendach.

W powietrzu zaś żyje zmora prawdziwa

Co straszy ludzi w chłodne wieczory,

Nie smokiem a smogiem się ona nazywa

Groźniejsza niż wszystkie potwory.

 

Zatrzymaj zmorę w porę! 3x 

Bo to jest chore!

 

Gdy palą się w piecach odpadki i śmieci

W kominach miasta ta zmora się budzi

Zatruwa dorosłych, zatruwa dzieci

Zła to wiadomość dla ludzi.

Czas by rozwiązać ten problem wreszcie

I sieci zastawić na wroga-smoga

Zmniejszymy spaliny i dymy w mieście

Do zdrowia jedyna to droga.

 

Utwór pochodzi z płyty "Piosenki Ekodzieci" - Mała Orkiestra Dni Naszych

1/13
oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak

16.04.2020 Smoki

 

  1. Zagadka o wodzie – wprowadzeniem do tematu „Jestem przyjacielem wody”

 

„W niej się możesz kąpać,
piją ją ludzie, rośliny, zwierzęta,
bez niej nie byłoby życia na ziemi,
każdy niech o tym dobrze pamięta.”

 

 2. Proponujemy, aby dzieci obejrzały krótki filmik pt. „Dlaczego nie ma zgody na marnowanie wody?”

 

 

 3. Zabawa w formie opowieści ruchowej "Nad wodą":

 

Dorosły mówi tekst opowiadania pokazując konkretne ruchy, dziecko naśladuje dorosłego.

Zabawa może zostać przeprowadzona w rytm wesołej muzyki:

Dzieci wybrały się na wycieczkę nad wodę (maszerujemy). Spotkały tam żabki

(podskakujemy) i lecące wysoko ptaki (udajemy ptaki). Nagle zobaczyły zaśmiecony brzeg wody i postanowiły go posprzątać (kucamy i "zbieramy" papierki). Zadowolone z wykonanej pracy postanowiły pomachać jeszcze do słońca (machamy), położyć się i odpocząć nad brzegiem czystej wody (kładziemy się i chwilę odpoczywamy).

 4. Jak należy oszczędzać wodę, aby chociaż trochę przyczynić się do dbania o planetę?

oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak

17.04.2020

1.Wprowadzenie do tematu zajęć - zabawa „Raz, dwa, trzy, pstryk”.

Dziecko powtarza z dorosłym: Raz, dwa, trzy (uderzając dłońmi o uda). Następnie mówi

pstryk i klaszcze w dłonie. Po słowie „pstryk” mówi skojarzenie ze słowami

„odpady/śmieci”. Po skończonej zabawie dorosły podsumowuje dziecięce skojarzenia.

Wyjaśnia, że każdy z nas produkuje codziennie duże ilości odpadów, które tylko na pozór

wydają się zbędne. Można je ponownie wykorzystać i przetworzyć, ale najpierw trzeba

oddzielić je od innych, tzn. posegregować (podzielić ze względu na rodzaj materiału,

z którego zostały wytworzone).

 

2. Proponujemy, aby dzieci obejrzały krótki filmik pt. „Jak segregować odpady?”

 

3. W ramach utrwalenia wiadomości proponujemy planszę -  „Zasady segregacji odpadów”. Potrzebna będzie pomoc osoby dorosłej, która pomoże przeczytać i wyjaśni trudne wyrazy.

4. Propozycja pracy plastycznej Eko-Stworek. Niezbędna będzie pomoc osoby dorosłej. Życzymy dobrej, twórczej zabawy😊 Zachęcamy do przesyłania zdjęć gotowych prac.

Zadaniem dziecka jest wykonanie ekologicznego ludzika z różnych odpadów takich jak: makulatura, tekturowe pudełka, plastikowe butelki, aluminiowe puszki, korki, nakrętki, opakowania po sokach itp.

oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak