Kochani!
Życzymy Wam radosnych, pełnych spokoju, miłości, dobra i uśmiechu Świąt Wielkanocnych.
Gorąco Was pozdrawiamy!
Ufamy, że u Was wszystko dobrze i jesteście zdrowi.
Do szybkiego zobaczenia w przedszkolu!
Cały zespół Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 291 w Warszawie

Niespodzianka !!!

Poniedziałek 6.04.2020

Doświadczenie z jajkiem

Potrzebne jest: Woda, sól i surowe jaja.

Do przezroczystego naczynia nalej wodę do mniej więcej połowy jego wysokości.

 

Do naczynia z wodą delikatnie włóż jajko. Uważaj, żeby się nie rozbiło! Zobacz, co dzieje się z jajkiem? Pływa czy tonie? Jajko opadło na dół naczynia, zatonęło.

Pomagając sobie łyżką wyjmij jajko z wody i odłóż tak, żeby się nie stłukło. Wsyp 10-15 łyżek soli i dobrze zamieszaj.

Po wymieszaniu wody z solą znowu włóż do niej jajko i zobacz, co się z nim dzieje. Taka bardzo słona woda nazywa się solanką, a jajko pływa na jej powierzchni.

 

Znowu wyjmij jajko i bardzo delikatnie (najlepiej po ściance) dolej wody do pełna. Chodzi o to, żeby ta nowa, niesolona woda, nie zmieszała się ze słoną wodą z dna.

Teraz ostrożnie włóż jajko do wody – uważaj, żeby nie zamieszać płynu w szklance, bo na dole jest słona woda, a na górze słodka – choć nie widzimy różnicy, to jajko powinno ją nam pokazać.

Co się dzieje z jajkiem? Czy dopłynęło na dno? Jajko powinno zostać mniej więcej w połowie szklanki – na powierzchni słonej wody.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A jako zabawę dodatkową, nienaukową,  proponujemy rysowanie palcem wzorków (np. tych, które planujemy malować na pisankach) na stole przy użyciu rozsypanej w czasie doświadczenia soli.

Wyjaśnienie Szalonych Naukowców dla trochę starszych:
Normalnie jajka toną, gdy włożymy je do wody. Dzieje się tak, dlatego, że jajko ma większą gęstość niż woda. Kiedy wsypujemy do wody sól i robimy solankę, jajko unosi się na powierzchni wody, bo sól zwiększa gęstość wody tak, że solanka przewyższa gęstość jajka. Na końcu jajko pływa w środku wysokości szklanki, bo woda ma mniejszą gęstość niż solanka, więc zalega grubą warstwą na jej wierzchu. Jajko ma gęstość większą niż woda, lecz mniejszą niż solanka. Tonie przez warstwę wody, ale osiada na górze solanki.

To, dlatego w słonym Martwym Morzu jest łatwiej pływać na powierzchni wody.

Jajko w butelce

Potrzebne: jajko, butelka o średnicy szyjki mniejszej niż jajko, cienki pasek papieru i kropelka oleju roślinnego.

Eksperyment: Czy można wsunąć jajko do butelki, nie rozbiwszy ani butelki, ani jajka? Można, jeśli ono jest przepiórki. Ale spróbujemy wykonać to ze zwykłymi. Dlatego ugotujecie jajko i oczyścicie go od skorupki. Nasmarujcie szyjkę butelki olejem roślinnym. Podpalcie papier i rzućcie go na dno butelki, a potem od razu postawcie jajko na szyjkę. Kiedy papier zgaśnie, jajko będzie wsysało się do środka.

                 

Wyjaśnienie Szalonych Naukowców dla trochę starszych:


Co się dzieje? Ogień spala w butelce tlen i w niej stwarza się rozrzedzone powietrze. Zniżone ciśnienie od wewnątrz i zwykłe ciśnienie atmosferyczne zewnątrz działają wspólnie i wpychają jajko do butelki. Kosztem swojej elastycznej ono ślizga się przez wąską szyjkę.

 Zapraszamy do obejrzenia filmu:

 

 

Szanowni Rodzice!
Zachęcamy Państwa do przesyłania nam zdjęć z aktywności dzieci na nasze e-maile podane poniżej. Zdjęcia umieścimy w galerii naszej grupy:)
 
Pozdrawiamy,
Nauczycielki  z grupy SMOKI
oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak

Wtorek, 7.04.2020

1. „Wielki gwar w kurniku” - rozwiązywanie zadań tekstowych w zakresie dostępnym dzieciom.

Dorosły przygotowuje sylwety potrzebne do zabawy (znajdują się w pliku pdf.Sylwety).

Dzieci manipulują nimi, dokładają, odkładają i rozwiązują zadania:

- w kurniku mieszka 7 kur i 1 kogut. Ile ptaków mieszka w kurniku?

- w kurniku po prawej stronie są 4 gniazda i po lewej są 4 gniazda. Ile gniazd jest w kurniku?

- kwoka ma 3 kurczątka białe i 5 kurczątek żółtych. Ile kwoka ma razem pisklaków?

- w kurniku było 8 kur. Nagle wpadł do kurnika lis. 5 kur wybiegło z kurnika. Ile kur zostało w środku?

 

Zachęcamy Państwa i dzieci do samodzielnego układania zadań z użyciem przygotowanych sylwet😊

 

2. „Rysunek kurczaka” - malowanie kurczaka wykluwającego się z jajka według rysunkowej instrukcji.

(plik pdf.Narysuj kurczaka)

Środa 8.04.2020

1. Ćwiczenia wzrokowo - słuchowe przygotowujące do nauki czytania:

- wskazywanie poznanych liter np. w wyrazach zamieszczonych w ćwiczeniach,

- podział wyrazów na głoski.

(Zadania 1, 2 str. 6 - plik pdf.)

2. Doskonalenie sprawności grafomotorycznej – ćwiczenia przygotowujące do pisania:

- analiza literowa wyrazów, rysowanie ukrytych wyrazów,

- samodzielne pisanie po śladzie.

(Zadania 1, 2 str. 7 – plik pdf.)

3. „Oberek i mazurek” – zabawa słuchowa. Słuchanie mazurka i oberka. Zadaniem dziecka jest określić tempo obu utworów. Powiedzieć, który się bardziej podobał i dlaczego. Za pomocą ruchu wyrazić treść utworów.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Oberek

Mazurek

4. Pisanki – zabawa logopedyczna.

Potrzebne będą: kartki z konturem jajka, słomki do napojów, skrawki kolorowego papieru lub drobne papierowe ozdoby na jajko, klej.

Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym na niej konturem jajka, słomkę oraz małe kawałki kolorowego papieru. Dziecko trzyma słomkę w buzi. Ozdabia jajko, przenosząc za pomocą słomki skrawki kolorowego papieru na narysowany kontur jajka. (wciągamy powietrze przez słomkę, tak, aby skrawek papieru przyssał się do jej końca). Po zakończeniu, przeniesione na papier skrawki papieru można przykleić.

 

  • zwracamy uwagę, aby dziecko trzymało słomkę jedynie wargami.

 

 

 

5. Literowe pisanki – zabawa relaksacyjna

 

Dobieramy się w pary. Pierwsza osoba „rysuje” palcem na plecach drugiej pisankę, którą ozdabia wybraną literą. Druga, rozpoznaje, jaka to litera. Następuje zamiana ról w parze.

Czwartek 9.04.2020

 1. „Zajączek” - praca plastyczna

 

Potrzebne materiały:

- szablon (Zajączek pdf. do wydrukowania),

- ołówek,

- nożyczki,

- dwie kolorowe kartki (A4) z bloku technicznego,

- klej,

- flamastry,

- wykałaczka,

- wstążka,

- dwa białe pompony lub wata,

- plastikowe oczy.

 

Wydrukuj szablon zajączka i wytnij.

Odrysuj zajączka na kartkach, wytnij.

Sklej ze sobą dwa zajączki, w środku umieść wykałaczkę.

Z obu stron ozdób pomponami, flamastrami, wstążką.

Gotowego zajączka włóż do doniczki z bukszpanem, lub innymi wiosennymi kwiatami😊

 

2. Wielkanocne ciasteczka wg przepisu  p. Małgosi Dowgiałło

 

Potrzebne produkty:

30 dag mąki

niepełna szklanka cukru pudru

cukier waniliowy

25 dag masła dopiero wyjętego z lodówki

3 żółtka

-Szybko zagniatamy ciasto na gładką masę, zawijamy w folię i wkładamy do lodówki na około 1 godzinę.

- Ciasto rozwałkować na grubość 3- 5 mm i odciskać formy. Ciasteczka układamy na blaszkach i wkładamy do nagrzanego piekarnika 180 stopni termoobieg lub góra/dół i pieczemy około 10 minut, aż ciasto się przyrumieni (im cieńsze ciasto, tym krócej). Upieczone ciasteczka pozostawiamy do ostygnięcia.

- Po wystygnięciu posypujemy cukrem pudrem lub ozdabiamy według własnych pomysłów.

3. Wielkanocne zajączki – zabawa ruchowa

 

Dzieci swobodnie się poruszają naśladując skoki zajęcze. Dzieci skaczą jak zajączki, na hasło dorosłego wykonują polecenia:

 

- Zajączki jedzą marchewkę – naśladują gryzienie marchewki

- Zajączki się myją – kolistymi ruchami naśladują czyszczenie futra.

- Zajączki nasłuchują – kucają, podnoszą podkurczone ramiona i nasłuchują dobiegających głosów.

- Zajączki odpoczywają – kładą się na podłodze i spokojnie oddychają.

- Zajączki pozują do zdjęcia – zatrzymują się w bezruchu.

 

4.  Zajączek wielkanocny – zabawa paluszkowa

Dziecko powtarza z dorosłym tekst. Razem ilustrują go ruchem dłoni i palców:

Siedzi zajączek na zielonej łące. (prawy kciuk przytrzymuje złożony palec serdeczny i mały: wskazujący i środkowy są wyprostowane i poruszają się jak uszy zająca)

Przychodzi jego sąsiad i noskiem swym wącha. (powtarzamy czynność lewą ręką)

Nastawiają uszu pełni animuszu. (obracają dłońmi, kierując „uszy” we wszystkie strony)

Chowają pisanki w trawie i w sasanki.    (składają „uszy” do siebie)

Niebieskie i czerwone       (machają prawą ręką, potem lewą)

czy będą znalezione?         (odchylają ręce w bok)

oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak
oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak
oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak
oprac.: A. Krysiak, M.Barcikowska, J. Ładziak