01.06.2020

  1. Obejrzyj film edukacyjny dotyczący Praw Dziecka. Słuchaj uważnie i zapamiętaj, jakie to są prawa.

  • Prawo do wychowania w rodzinie

  • Prawo do nietykalności osobistej

  • Prawo do godnych warunków życia

  • Prawo do opieki zdrowotnej

  • Prawo do wyrażania własnych poglądów

  • Prawo do odpoczynku

Dorosły rozmawia i omawia ze swoim dzieckiem, o jego prawach, które mu się należą.

 

2. „D- jak DZIECKO” – ozdób kontur litery „D” według własnego pomysłu. Użyj do tego farb lub kredek. Załącznik nr 1.

 

3. Odszukaj wszystkie litery, które są potrzebne do napisania poszczególnych

wyrazów i pomaluj je na zielono. Załącznik nr 2.

 

4. „Rysuj po śladzie” – w odpowiednim kierunku, pamiętając o poprawnym chwycie ołówka J. Załącznik nr 3.

 

5. „Zabawy z piłką”

Potrzebne materiały: piłka, duży karton, nożyczki

  • „Rzuć, chwyć, podaj” – dorosły z dzieckiem stoją w parze, zwróceni twarzami do siebie. Na hasło: „Rzuć” – dorosły rzuca, a dziecko chwyta. Następnie dziecko podaje (rzuca) dorosłemu piłkę. Można również zwiększać poziom trudności zmieniając piłkę na mniejszą, zwiększając odległość pomiędzy dzieckiem a dorosłym.

  • „Celuj w okienko_ - dorosły z dzieckiem rysuje na kartonie różne kształty (takie, żeby zmieściła się posiadana piłka) i wycina je. Następnie zawiesza karton na wysokości dziecka, lub ustawia pomiędzy dwoma krzesełkami (tak, żeby karton był w pionie i się nie przewracał). Dziecko staje po jednej stronie kartonu, a rodzic z drugiej. Zabawa polega na przerzuceniu piłki między sobą przez dowolny otwór.

WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO!!!

2.06.2020

Moje prawa, to ważna sprawa !!! :)

  1. Wysłuchaj uważnie wiersza, pt. „Prawa i obowiązki” Urszuli Kowalskiej zapamiętaj, jak najwięcej szczegółów (dorosły czyta wiersz).

 

Prawa i obowiązki – Urszula Kowalska
Nie wiem czy ci ktoś powiedział,
byś o swoich prawach wiedział?
Chciałbym, lecz co znaczy prawo?
Już wyjaśniam, bijąc brawo,
za twoje mądre pytanie.
W odpowiedzi dam zadanie.
Prawo przywilejem nazwiesz,
bo dostaniesz, co zapragniesz.
Pomyśl, co tobie funduje?
- Dzięki niemu nie głoduję.
- Małym zwą mnie, lecz człowiekiem.
- Nie zagraża mi nikt biciem.
- I codziennie dobrze życzy,
cicho mówi, a nie krzyczy.
- Źle coś zrobię, to tłumaczy,
mądre granice wyznaczy.
A ty wiesz, co to granice?
Znam z bajki chytrą lisicę,
cicho sobie w lesie siedzi,
czeka na niesforne dzieci.
A kiedy je w łapy schwyci,
tylko krzyk po lesie leci.
Sam nie mogę iść do lasu,
las granicą jest do czasu,
aż podrosnę i zrozumiem,
co już wiem, czego nie umiem?
Obowiązki poznaj teraz,
chyba znany ci ten wyraz?
Dziś wymienię najważniejsze,
sam odkryjesz te ciut mniejsze:
- Jeść skończyłeś, to zaczynaj,
do kuchni znosić naczynia.
- Po zabawie, sprzątnij klocki.
- Umyj ząbki, uczesz loczki.
- Ładnie odłóż swe ubranko,
na stoliczek lub krzesełko.
Zapamiętaj wszystko ładnie,
swoje prawa znaj dokładnie,
może staną się podporą,
nawet znać je- to już sporo!

 

Odpowiedz na kilka pytań związanych z wcześniej wysłuchanym wierszem.

Przykładowe pytania, które zadaje dorosły swojemu dziecku:

  • Jakie przywileje/prawa ma dziecko?

  • Jakie ma obowiązki dziecko?

 

2. Wysłuchaj piosenki „O Prawach Dziecka” Jerzego Kobylińskiego i naucz się jej słów

Słowa piosenki:

Mam prawo żyć   
Mam prawo być sobą 
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą. 
Mam prawo kochać i kochanym być 
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić. 

Dziecka prawa poważna sprawa 
Dziecka prawa to nie zabawa 

Mogę się śmiać
Może się dziać pięknie
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Mam prawo śnić
Mam prawo być inny
Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

Po wysłuchaniu rodzic może porozmawiać o piosence. Zapytać się o szczegóły,

które pojawiły się piosence, aby sprawdzić, czy dziecko wie o czym jest piosenka.

Przykładowe pytania:

  • Jakie PRAWA DZIECKA zostały wymienione w piosence?

  • Do czego nie wolno zmuszać dzieci?

 

3. „Rozpoznaje cyfry” Załącznik nr 1.

 

4. „Labirynt” Załącznik nr 2.

 

5. „Mam prawo do…” – zabawa ruchowa przy muzyce. Dziecko tańczy wg własnej choreografii, gdy rodzic wyłączy muzykę wtedy rodzic mówi „Mam prawo do…”, a dziecko kończy hasłami, jakimi wymyśli (adekwatnymi do Praw Dziecka), np. zabawy, odpoczynku, miłości, itp.

Przykładowy podkład muzyczny :

 

 

 

3.06.2020

1. Obejrzyj krótki film :)

 

 

 

 

 

 

Odpowiedz na kilka pytań dotyczący obejrzanego filmu.

Przykładowe pytania:

  • Z jakich krajów pochodziły dzieci?

  • Co Ci się najbardziej spodobało ?

  • Który kraj chciałbyś/abyś odwiedzić?

2. „Wytnij, ułóż i przyklej” – pobierz poniższy obrazek i wytnij go. Pamiętaj, abyś poprawnie trzymał/a nożyczki i wycinał/a po konturze. Następnie ułóż wycięty obrazek i przyklej go na kartce.

 

3. Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki M. Jeżowskiej „Kolorowe dzieci”. 

 

Dziecko tańczy wg własnego pomysłu (dowolny taniec). Gdy muzyka ucichnie dziecko wita się z rodzicem w odpowiedni sposób:

na hasło „…jak Japonka” –poprzez złożenie rąk i ukłon,

na hasło „…jak Eskimos” – noskami,

na hasło „…jak Afrykanin” – poprzez klaskanie i podskakiwanie,

na hasło „…jak Indianin”- poprzez okrzyk AHOJ,

na hasło „…i jak każdy przedszkolak” – przybicie piątki.

 

4. „Z którego kraju?” – Załącznik nr 1.

4.06.2020

Dziecięce zabawki i nie tylko :)

1. „Umiem prawidłowo oddychać” - zabawy logopedyczne.

2. Wysłuchaj wiersza i naucz się na pamięć wstępu oraz wybranej, jednej zwrotki (z pomocą osoby dorosłej).

„Dzieci świata” – Małgorzata Robaczyk

Co lubią dziecina całym świecie?

Tego się zaraz z wiersza dowiecie!

 

Lubią się bawić i robić miny,

wyjeżdżać w góry lub do rodziny,

skakać, grać w piłkę, kręcić się w kółko,

wyjść na plac zabaw lub na podwórko.

 

Lubią przygody i różne bajki,

dźwięki bębenka lub bałałajki,

zajadać sushi albo spaghetti,

puszczać latawce, rzucać konfetti.

 

Lubią pociągi i samochody,

rzucać patyki z brzegu do wody,

mają marzenia i swoje plany.

Chcesz wiedzieć, jakie? Jesteś ciekawy?

 

 

3. Wskaż przedmioty, które nie są przeznaczone do zabawy. Uzasadnij, dlaczego wybrałeś/aś daną rzecz.

 

 

 

 

 

 

4. Powiedz, czym różnią się zabawki współczesne od dawnych. Wskaż zabawki, którymi mogli bawić się Twoi dziadkowie.

 

5. „Ile sylab słyszysz?” – Załącznik nr 1.

6. „Każde dziecko potrafi liczyć” – załącznik nr 2.

5.06.2020

1. „Tulinkowy taniec” – przed włączeniem piosenki warto jest przypomnieć sobie, która to jest prawa, a która lewa strona.

 

2.Zabawa przy muzyce.

Dziecko tańczy wg własnej choreografii, ale gdy rodzic wyłączy muzykę, to na wypowiedziane hasło dziecko wykonuje pewne ćwiczenie/ruch.

​HASŁA:

  • KWADRAT- dziecko podskakuje 4 razy

  • TRÓJKĄT – dziecko stoi na jednej nodze i liczy do 3

  • KOŁO – dziecko obraca się wokół własnej osi

  • PROSTOKĄT – dziecko robi 4 przysiady

Link do przykładowej piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=5N1Ql0VICOI

 

3.„Co to za figura” – rozwiązywanie zagadek słownych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Ile różnych figur widzisz w zbiorze obrazków? Zapisz wynik w kratce.

 

 

 

5. Połącz w pary figury z przedmiotami o takim samym kształcie.

 

6. „Dokończ wzór” Pamiętaj, abyś nie wychodził/a poza linie J. Załącznik nr 1.

 

7. „Zabawa z kaszą”

Potrzebne materiały:

Duża taca, kasza (najlepiej manna), kartka i kredki.

Rodzic wsypuje kaszę na tacę, tak aby nie było widać dna tacy. Dziecko w tym czasie wygodnie siada (plecy proste). Następnie dorosły wypowiada nazwy figur geometrycznych, a zadaniem dziecka jest jej narysowanie w kaszy palcem. Możemy powtarzać ta czynność kilkakrotnie.

Kolejnym krokiem jest narysowanie w taki sam sposób figur geometrycznych przez dziecko, tylko na kartce.

 

8. „Słodkie chwile” – na zakończenie tak wspaniałego tygodnia mam pewną propozycję, która spodoba się nie jednemu łasuchowi :)

Potrzebne rzeczy: lody, rurki, świeże owoce, łyżka, miseczka

      

Wszystkie smakołyki ułóż tak, jak chcesz :)

@przedszkole291.waw.pl