Zachęcamy Rodziców do przesyłania nam zdjęć z aktywności dzieci na nasze e-maile podane na dole strony. Zdjęciami pochwalimy się na stronie naszej grupy:)
 
Pozdrawiamy,
Nauczycielki  z grupy MISIE

11.05.2020

Temat tygodniowy: Ktoś nam niebo pomalował. Witaj tęczo kolorowa!

Temat dnia: Siedmiobarwny szlak na niebie.

 

1 Wiersz „Tęcza” M. Konopnickiej jako wstęp do rozmowy o zjawisku atmosferycznym, jakim jest tęcza. Omówienie wyglądu i warunków jej powstawania. Dzieci oglądają ilustracje przedstawiające tęczę. Rodzic czyta wiersz:

"Tęcza"

— A kto ciebie, śliczna tęczo,
Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce
Jakby na atłasie?

— Słoneczko mnie malowało
Po deszczu, po burzy;
Pożyczyło sobie farby
Od tej polnej róży.

Pożyczyło sobie farby
Od kwiatów z ogroda;
Malowało tęczę na znak,
Że będzie pogoda!

 

Przykładowe pytania:

Gdzie można zobaczyć tęczę? Jak wygląda tęcza? Jakie ma kolory? Kiedy powstaje tęcza?

 

 

2. Rymowanka gamowa: „Kolory”. Rodzic śpiewa wierszyk na melodię gamy (pierwszy wers gama do góry, drygi wers gama w dół). Dziecko wspólnie z rodzicem powtarza melodyjnie wersy.

Tekst rymowanki:

Kolor bawi się z kolorem

pod tęczowym parasolem.

 

3. "Tęcza nad łąką" – osłuchanie z piosenką

 

Tekst:

Ogromna chmura zakryła słońce, 

lecą na ziemię deszczu kropelki.

Mokną biedronki, mokną zające,

małym ślimakom mokną muszelki.

 

Ref. Tęcza, tęcza, jaka ładna!

Błyszczy w górze kolorami!

Weźmy wszyscy się za ręce,

namalujmy tęczę sami/ 2x

 

Zza wielkiej chmury wybiegło słońce,

wpadło na łąkę tyle promieni,

patrzą biedronki, patrzą zające –

to kolorami tęcza się mieni! Ref.

 

 

4. „Wstążki na wietrze”- zabawa ruchowa ze wstążkami i wymachami ramion. Należy przygotować kolorowe wstążki z bibuły i zaprosić dziecko  do zabawy wskazując określone ruchy ramion np. zataczanie kół ramieniem w płaszczyźnie pionowej, poziomej, ruchy faliste. Ruchy można wykonywać naprzemiennie :„szybko- wolno”. Dziecko reaguje na zmianę dynamiki.

1/5
23 - Tęcza nad łąką
oprac.: W. Milewska, M. Kołodziejczyk, K. Jaworska

12.05.2020

Temat dnia: Karminowa czerwień

 

1. Słuchanie wiersza Z. Staneckiej „Czerwony”. Wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu i w pamięci wszystkiego, co wiąże się z kolorem czerwonym. Propozycje pytań: w jakim kolorze są: piłka, sukienka, kalosze? Czy poziomka i biedronki są czerwone? Co jest czerwone w naszym domu?

„Czerwony”  Z. Stanecka

Mam czerwoną piłkę, a czerwone kalosze
I czerwoną sukienkę do przedszkola noszę.
Jem czerwone poziomki, gdy jestem na łące,
I przyglądam się małej czerwonej biedronce.

 

2. Układanie klocków- klasyfikowanie klocków wg jednej cechy: koloru. Rodzic rozsypuje na środku dywanu klocki w czterech kolorach, a w narożnikach dywanu układa cztery obręcze (w kolorze klocków).

Dziecko siada na dywanie, rodzic  mówi: Jesteś budowniczym, a te klocki to cegły, z których będziesz budować wieże. Wieże buduje się według koloru, zielone klocki zielona wieża. Dziecko segreguje, klocki i układają wieże. Rodzic sprawdza prawidłowość wykonanego zadania. Następnie dziecko demontuje wieże i zanosi klocki do pojemnika według wskazanej kolejności.

3. Taniec czerwonego balonika. Zabawa ruchowa. Przy akompaniamencie piosenki dziecko odbija od siebie balonik. Muszą uderzać lekko, z wyczuciem, w takt muzyki oraz tak, by balonik nie upadał na podłogę.

 

4. Tęcza z plasteliny

Na półkolu umieszczamy małe kulki plasteliny (zgodnie z kolorem zaznaczonym w 1 kółku) i delikatnie rozcieramy je palcem w dół. Powstanie nam piękna tęcza :-)

23 - Tęcza nad łąką
oprac.: W. Milewska, M. Kołodziejczyk, K. Jaworska

13.05

Temat: Słoneczny żółty

 

1. Ćwiczenia artykulacyjne

 

 

 

2. Słuchanie wiersza „Żółty” Z. Staneckiej

 

Żółte słońce świeci nad żółciutkim piaskiem,
Cytryny są żółte i okropnie kwaśne.
Zamiast kwaśnych cytryn jem żółte banany,
A żółty słonecznik dostałam od mamy.

Pytania: o jakim kolorze mowa w wierszu? Jakiego koloru jest słońce i słonecznik? czy piasek i cytryny są żółte? Co żółtego jest w naszym domu?

3. Tajemniczy bączek- zabawa badawcza, obserwowanie zaniku kolorów podczas ruchu. Rodzic pokazuje dziecku zabawkę „bączka”. Dziecko nazywa kolory. Rodzic wprawia zabawkę w ruch. Dziecko obserwuje zachowanie bączka i stwierdza zanikanie kolorów.

 

DLA CHĘTNYCH: Zachęcamy  do wykonania samodzielnie bączka. Poniżej instrukcja:

Tęczowy bączek – zabawka rozwijającej sprawność manualną. Dzieci otrzymują koła wycięte z bloku technicznego. Każde koło podzielone jest na siedem równych części zaznaczonych kropkami w ko­lorach tęczy. Dziecko koloruje każdą część według wzoru. Przez środek koła rodzic przebija dobrze zatemperowaną kredkę i bączek jest gotowy – wystar­czy nim zakręcić. W trakcie zabawy dziecko ob­serwuje, jak podczas ruchu wirowego kolory na bączku się zlewają. Próbuje określić, jakiego koloru jest bączek wprawiony w ruch.

 

4. Ćwiczenia grafomotoryczne: żółte mlecze.

 

 Mlecz, czyli mniszek lekarski, to cenna roślina, którą wykorzystuje się w lecznictwie. Każdy z nas z pewnością widział majową łąkę usłaną tymi pięknymi kwiatami. Niestety, mlecze kwitną krótko, a potem zamieniają się w dmuchawce, które z powiewem wiatru unoszą się w powietrzu niczym spadochrony.

● Materiały: kartka, farby: zielona i żółta, widelec

● Wykonanie: Żółtą farbą malujemy widelec i odbijamy na kartce kilka razy w kształt koła. Do każdego mlecza dorysowujemy łodygę i listek (możemy  zrobić to paluszkami)

Życzymy udanej zabawy!:)

oprac.: W. Milewska, M. Kołodziejczyk, K. Jaworska

14.05

1. „Zielony”- słuchanie wierszyka Z. Staneckiej

 

Pod zielonym liściem siedzi sobie żaba.
Jest cała zielona, zupełnie jak trawa.
Zielona jak liście, mojej mamy oczy.
Ciekawe ,kiedy spod liścia wyskoczy?

Pytania: Gdzie jest żaba? Jakiego jest koloru? Co jest zielone?

 

2. Jedzenie w kolorach tęczy- rozpuszczanie kolorowych galaretek owocowych. Rodzic stawia na stole przezroczyste naczynia. Następnie do każdego wsypuje galaretkę. Zalewa każdą z nich wodą zgodnie z przepisem. Dzieci obserwują z bezpiecznej odległości. Po rozmieszaniu galaretki ukazuje się jej kolor. Dzieci określają jaki smak mogą mieć galaretki, kierując się kolorem np. czerwony- truskawkowa, zielony- kiwi, żółty- cytrynowa. Po przestygnięciu dziecko może dodatkowo po zapachu określić, jaka to galaretka. Tak przygotowane galaretki pozostawiamy do przestygnięcia. Będą bazą do jutrzejszego deseru:)

 

 

3. Żabka- ćwiczenie grafomotoryczne. Pamiętaj o prawidłowym chwycie kredki:)

4. A teraz zapraszamy do wspólnej zabawy:)

oprac.: W. Milewska, M. Kołodziejczyk, K. Jaworska

15.05

1. Obejrzyj filmik edukacyjny- jak powstaje tęcza:

 

 

2. Posłuchaj wiersza Z. Staneckiej „Niebieski”

 

Niebieski balonik na niebieskim niebie
Jak niebieska chmurka płynie wprost do ciebie.
Złap go szybko za sznurek niebieski jak woda.
Uważaj, ucieka! Już go nie ma? Szkoda...

Pytania do wiersza: o czym był wierszyk? W jakim kolorze był balonik? Co było w wierszu niebieskie? Co w naszym domu jest niebieskie?

3. Kolory tęczy- przypomnimy sobie wszystkie kolory tęczy i nauczymy się wierszyka. Rodzic czyta, dziecko powtarza.

 

 

 

 

 

 

4. Tęczowy deserek -na koniec zapraszamy do przygotowania tęczowego deseru z galaretek i owoców wspólnie z rodzicami. Dziecko wyjmuje galaretki na talerze i łyżeczką, widelcem lub nożykiem rozdrabnia je. Następnie nakładają do przygotowanych pucharków wybrane smaki i kolory galaretek. Na galaretkę nakładają owoce zgodnie z upodobaniami. Wspólnie z rodzicami oceniają walory smakowe i kolorystyczne deseru. Smacznego:)

oprac.: W. Milewska, M. Kołodziejczyk, K. Jaworska