Zachęcamy Rodziców do przesyłania nam zdjęć z aktywności dzieci na nasze e-maile podane na dole strony. Zdjęciami pochwalimy się na stronie naszej grupy:)
 
Pozdrawiamy,
Nauczycielki  z grupy MISIE

27.04.2020

Temat dnia: Poznajemy nasze miasto.

1. Oglądanie filmu o mieście, w którym mieszkamy - Warszawie; krótka rozmowa, opisywanie charakterystycznych miejsc.

 

2. Zapoznanie z historią powstania Warszawy na podstawie legendy Wars i Sawa (według W. Chotomskiej). Rozmowa n/t utworu. Przykładowe pytania do rozmowy:

O kim opowiada le­genda? Kogo spotkał Wars na środku rzeki? Jak zakończyła się historia Warsa i Sawy?

 

Dawno, bardzo dawno temu nad brzegiem Wisły mieszkał młody rybak Wars. Któregoś dnia, gdy szedł nad rzekę, by zanurzyć sieci usłyszał piosenkę:

Siedem fal mnie strzeże
i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka
niech się tutaj zjawi.

Piosenkę śpiewała dziewczyna, a głos miała tak piękny, słodki i dźwięczny, że Wars nie zawahał się ani chwili: - Nie boję się niczego!- zawołał. Wskoczył do swojej łodzi i popłynął. Ledwo jednak odbił od brzegu, rozpętała się straszliwa burza. -Roztrzaskamy ci wiosła!- syczały błyskawice. -Porwę twoje sieci na strzępy! -ryczał wicher. -Zatopimy łódź! -groziły fale. Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: pół rybę, pół dziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz. I nagle... zamieniła się w piękną dziewczynę. -Na imię mam Sawa -powiedziała. Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta. A potem było jak w bajce:


Żyli długo i szczęśliwie
dzielny Wars i piękna Sawa.
Rosło miasto nad Wisłą,
dzielna, piękna Warszawa.
Fale płyną jak dawniej...
Wiatr powtarza piosenkę.
-Jaki herb ma Warszawa?
-Syrenkę.

 

 

3. Syrenka – zabawa ruchowa z reakcją na sygnał dźwiękowy do piosenki Płynie Wisła.

 

Kiedy gra piosenka dzieci poruszają się w jej rytmie naśladując – pływanie syrenki. Kiedy muzyka milknie zastygają w bezruchu- jak pomnik warszawskiej syrenki.

 

4. Herb Warszawy – praca plastyczna. Kolorowankę należy wydrukować i pokolorować . Następnie  dziecko wspólnie z rodzicem rozcina obrazek na kilka części. Dziecko składa obrazek, przykleja go na kartkę.

oprac.: W. Milewska, M. Kołodziejczyk, K. Jaworska

28.04.2020

Temat dnia: Co to jest Polska?

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Posłuchaj niezwykłej lekcji rytmiki o Polsce, spróbuj śpiewać refren (już go znamy:))

 

2. Rozmowa na temat naszego kraju na podstawie wiersza M. Skrobacz "Polska"

"Polska" M. Skrobacz

Polska to nasza ojczyzna,
każdemu dziecku tak bliska,
my zaś jesteśmy Polakami,
bo w naszym kraju,
w Polsce mieszkamy.
Tu jest nasz dom, przedszkole, mama i tata.
Miasta i wioski, chata rybaka,
morze i góry, kwiaty i drzewa,
nic prócz miłości nam nie potrzeba.

 

3. Rodzic pokazuje mapę Polski, oznajmia co oznaczają poszczególne kolory: zielony, żółty, brązowy (niziny, wyżyny, góry).  Dziecko zaznacza plasteliną kontury mapy Polski, a następnie koloruje mapę. 

4. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych :

- Jesteśmy w górach, wspinamy się wysoko (kolana unosimy wysoko w górę), idziemy ciężko pod górę. Jesteśmy na szczycie. Rozglądamy się dookoła, w lewo, wprawo, jeszcze raz. Schodzimy na paluszkach w dół.

- Jedziemy na Mazury . Tutaj możemy jeździć rowerem, powoli, szybko, (na plecach). Dojechaliśmy do gęstego lasu. Nie da się jechać, musimy przedzierać się przez chaszcze (na czworakach). Jesteśmy nad jeziorem. Siadamy, żeby zastanowić się co robić. Jest kładka (ławeczka), przechodzimy na drugą stronę.

- Jedziemy nad morze. Pływamy, płyniemy łódką, opalamy się (oddechy –wdychamy nosem, wydychamy ustami).

1/4
oprac.: W. Milewska, M. Kołodziejczyk, K. Jaworska

29.04.2020

Temat dnia: Polskie symbole narodowe.

1. Oglądanie filmu "Polskie symbole narodowe". Rozmowa na temat symboli narodowych, szacunku do nich. Omówienie wyglądu flagi narodowej; zwrócenie uwagi na kolorystykę i ułożenie kolorów na fladze.

 

2. Ćwiczenia logopedyczne Kolorowe flagi. Rodzic wymienia kolory flagi. Gdy mówi biały–dziecko unosi język do góry, w stronę nosa, gdy mówi czerwony–język opuszcza na dolną wargę.

3. Zabawa dydaktyczna "czerwone i białe". Dzieci segregują przedmioty ze względu na kolor. Należy przygotować dwie obręcze lub pudełka (mogą być miski itp.). Do jednej dzieci wkładają rzeczy czerwone (znajdujące się w domu), do drugiej rzeczy białe (przeliczają, których jest więcej, a których mniej). Podają przykłady tego, co jeszcze jest czerwone i co jeszcze jest białe.

4. Wykonanie pracy plastycznej POLSKA FLAGA. Postarajcie się wspólnie z rodzicami wykonać biało – czerwoną flagę i wywieście ją w dniu jej święta np. w oknie lub na balkonie. Poniżej propozycje wykonania pracy:

oprac.: W. Milewska, M. Kołodziejczyk, K. Jaworska

30.04.2020

 

Temat dnia: Jesteśmy Polakami!

 

1. Od czego pochodzi nazwa naszego Państwa? Obejrzenie legendy „O Lechu, Czechu i Rusie” . Rozmowa inspirowana treścią legendy. Przykładowe pytania:
- Kim byli dla siebie Lech, Czech i Rus?
- Czego szukali bracia wędrując po świece?
- Co skłoniło Lecha do zakończenia wędrówki?
- Jak nazwano gród, który założył Lech i co było jego znakiem?

 

2. Oglądanie ilustracji przedstawiającej Lecha znajdującego gniazdo orląt – połączone z oglądaniem i omówieniem wyglądu godła Polski.

obrazek: http://boberkowy-world.blogspot.com/2014/04/polska-moja-ojczyzna-literatura-do.html

3. Słuchanie hymnu Polski
Każde państwo oprócz godła posiada również hymn ( wyjaśnienie znaczenia wyrazu hymn- pieśń narodowa, patriotyczna śpiewana w chwilach ważnych, uroczystych). Wyjaśnienie dzieciom, dlaczego stoimy podczas śpiewania lub słuchania hymnu. Zwrócenie uwagi dzieci na słowa hymnu – udzielenie wyjaśnień dotyczących znaczenia niezrozumiałych słów.

4- Zabawa paluszkowa

"Maszerują żołnierze" Joanna Wołoch

Maszerują żołnierze drogą,

(dzieci „spacerują” palcami wskazującym

i środkowym jednej dłoni po przedramieniu drugiej)

tupią prawą i lewą nogą.

(uderzają piąstkami o podłogę; na zmianę raz prawą, raz lewą)

Maszerują żołnierze raz i dwa,

(„spacerują” palcami wskazującym i środkowym jednej dłoni po przedramieniu drugiej; wyciągają kciuk i palec wskazujący)

każdy w sercu Polskę ma.

(palcami wskazującymi kreślą w powietrzu kształt serca)

Na ich czapce orzeł świeci,

(łączą kciuki obu dłoni i machają paluszkami, podnosząc je do czoła)

kraju strzegąc od stuleci.

(układają dłonie w „lornetkę” i przykładają do oczu)

Gdy żołnierze maszerują,

(„spacerują” palcami wskazującym i środkowym jednej dłoni po przedramieniu drugiej)

nasze serca się radują.

(krzyżują dłonie i kładą na klatce piersiowej)

5. Karta pracy- pokoloruj zgodnie z instrukcją

oprac.: W. Milewska, M. Kołodziejczyk, K. Jaworska

Drodzy Rodzice!

Udostępniamy publikację „Koronawirus. Książka dla dzieci”. Pozycja ta ułatwi Państwu wyjaśnienie dzieciom m.in.: czym jest koronawirus, jak można się nim zarazić, oraz co się wówczas stanie . Materiał zawiera zrozumiałe dla najmłodszych odpowiedzi na nurtujące pytania. Zachęcamy do lektury!