15.06.2020

Temat tygodniowy: Kolory lata.

Temat dnia: Zabawa z kolorami.

 

1. Na początek dnia taniec „La Bamba” – wykonujemy ruchy pokazywane przez instruktorki.
 

2. „Bajka o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu” A. Czylok – słuchanie opowiadania (rodzic może przygotować teatrzyk stolikowy).

Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota. Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej. Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka dobry czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i poddanych. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią ludzi. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą a król musiał nauczyć się cierpliwości. Wróciwszy do królestwa król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znów narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowy. Król czuł się bezsilny, wpadał raz rozpacz raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy otrzymał brązowy. Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

 

Rodzic w trakcie opowiadania demonstruje proces mieszania barw podstawowych oraz koloruje zamek z papieru, białą krainę, przy użyciu farb.

Pytania dotyczące treści opowiadania: Jak kiedyś wyglądała Biała Kraina? Czy ludzie w Białej Krainie byli szczęśliwi?
Co postanowił zrobić król?
Kogo spotkał? Co król otrzymał od Kolorucha?
Jakie były to kolory?
Czy coś się zmieniło?

3.  "Mieszanie kolorów"- eksperyment https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/03/mieszanie-kolorow-dla-dzieci/

 

4. Kolorowy obrazek- malowanie różnymi kolorami farb wg pomysłu dzieci.

5. Zabawa tematyczna w piaskownicy „Lodziarnia”
Potrzebujemy: łyżkę, foremki, piasek.

Rodzic organizuje przy piaskownicy lodziarnię. Dziecko za pomocą łyżki nakłada tyle kulek piasku (lodów), ile życzy sobie kupujący.

16.06.2020

Temat dnia: Czas na zielony.

1. Słuchanie wiersza „Letnia piosenka” Z. Beszczyńska

Po zielonej łące

skakały zające

po zielonej murawie

przechadzały pawie

przez zielone trawniki

cwałowały koniki

a w zielonym lasku

po żółciutkim pisaku

przystając co krok

spacerował smok

miał złociste oczy

miał srebrny warkoczyk

miał czerwony frak

śpiewał sobie tak:

po zielonej łące

skakały zające…

 

Po wysłuchaniu utworu R. zadaje pytania dotyczące treści: Kto skakał po zielonej łące?; Kto przechadzał się po zielonej murawie – trawie?; Kto cwałował przez zielone trawniki?; Kto spacerował po zielonym lasku?; Jak wyglądał smok?; Co robił smok?; Jakiego koloru było dużo w tym wierszu?

 

2.  Osłuchanie z piosenką  „Lato na dywanie”

Źródło: Fasolki - Lato na Dywanie ( Piosenki dla Dzieci )

                     „Lato na dywanie”
1.Wysłało po nas lato swój dywan latający.

Buchnęło ciepłym wiatrem, ogrzało buzię słońcem.

Drzewami zaszumiało, ptakami zaśpiewało

I nasze ukochane wakacje zawołało.


Ref: Lato, lato, lato, lato baw się z nami.

Lato, lato, lato, bądźmy kolegami.

Lato, lato, lato, lato z przygodami.
Obiecaj, że zawsze zostaniesz już z nami.


2.Będziemy w morzu pływać i w piłkę grać na plaży.

Piosenki razem śpiewać i razem w nocy marzyć.

I co dzień na dywanie będziemy razem latać.

Do wszystkich najpiękniejszych zakątków tego świata.


Ref: Lato, lato, lato, lato baw się z nami.

Lato, lato, lato, bądźmy kolegami.

 

3. Zabawy muzyczno-rytmiczne przy piosence

– „Taniec kolorów” – improwizacja ruchowa do piosenki.

– „Rytmiczne echo” – akcentowanie metrum – wg fragmentów piosenki: R. po­daje rytm, zadaniem dziecka jest go powtórzyć.

– „Rytmizowanie teksu piosenki”

--równoczesne maszerowanie i recytowanie tekstu;

-- równoczesne klaskanie, maszerowanie po obwodzie koła z recytacją tekstu.

– „Cicho – głośno” – dziecko cichutko śpiewa zwrotki piosenki, re­fren bardzo głośno – i na odwrót.

4. „Co jest zielone?” – zabawa słownikowa. R. zadaje dziecku pytanie - dziecko opowiada, co kojarzy mu się z tym kolorem.

5.  „Raz, dwa, trzy smok patrzy…” – zabawa ruchowa. Dziecko stoi po jednej stronie pokoju, zaś Rodzic po drugiej – plecami do dziecka. Dziecko biegnie do Rodzica. Kiedy Rodzic wypowie słowa Mówi dwa, trzy, smok patrzy! Dziecko zatrzymuje się i stoi w bezruchu a R. odwraca się do dziecka. Następnie znowu odwraca się plecami i zabawa trwa dalej.

6.   „Zielone smoki” – zabawa plastyczna. R. przygotowuje postać smoka na dużym kartonie lub drukuje. Zadaniem dziecka jest wystemplować rękami postać smoka, wykorzystując zieloną farbę.

17.06.2020

Temat dnia: Niebieski jak niebo.

 

1. Co jest niebieskie?- zabawa słownikowa. R. zadaje dziecku pytanie: co jest niebieskie? Dziecko odpowiada, co kojarzy im się z tym kolorem.

 

2. Obejrzyjcie bajkę o kolorze niebieskim

 

3. Niebieskie niebo- obserwacja nieba za szczególnym uwzględnieniem odcieni kolorów niebieskiego i kształtów chmur.

 

4. Kolory- zabawa zręcznościowa. „Kolory” – zabawa zręcznościowa. Dziecko stoi na obwodzie koła. R. stoi w środku,  rzuca piłkę do dziecka, wypowiadając nazwę koloru – zadaniem  dziecka jest złapać piłkę na wszystkie kolory, oprócz koloru niebieskiego. Jeśli dziecko  nie złapie na inny kolor, bądź złapie na kolor zielony – daje fant i musi go  wykupić, śpiewając piosenkę.

5. Na zakończenie relaksacja

18.06

Temat: Czerwony.

1. Na początek ćwiczenia na równowagę

2. „Magiczne pudełko” – zabawa sensoryczna. Rodzic do pudełka wkłada przedmioty w kolorze czerwonym. Dziecko za pomocą dotyku okre­śla ich kształt. Następnie wyjmuje z pudełka przedmiot, określa kolor.

 

3. „Co jest czerwone?” – zabawa słownikowa. R. zadaje dziecku pytanie: Co jest czerwone? Dziecko opowiada, co kojarzy się im z tym kolorem. Można wykorzy­stać również obrazki naprowadzające dziecko.

 

4. „Do czego potrzebna jest znajomość kolorów?” – zabawa dydaktyczna. R. czyta

dziecku wiersz „Światełko” Iwony Salach

Przez ulicę idą dzieci,

gdy zielone światło świeci.

Kiedy żółte się zapali

uważają nawet mali.

Gdy zobaczysz zaś czerwone,

czekaj grzecznie na (zielone).

Po wysłuchaniu utworu R. zadaje pytania dotyczące treści: Przy jakim świetle

można przejść przez ulicę?; Przy jakim świetle należy stać i nie wolno przechodzić przez ulicę?; Do czego potrzebna nam znajomość kolorów?

5. „Kolory” – zabawa zręcznościowa. Dziecko stoi na wprost Rodzica, który,

rzuca do niego piłkę wypowiadając nazwę koloru – zadaniem dziecka jest złapać piłkę na wszystkie kolory, oprócz koloru czerwonego. Jeżeli dziecko nie złapie piłki na inny kolor, bądź złapie na kolor czerwony– daje fant i musi go wykupić, śpiewając piosenkę.

6. Na koniec - skorzystajcie z przepisu i wykonajcie wspólnie z rodzicami pyszne lody truskawkowe (link w załączniku). Smacznego!!:)

19.06.2020

Temat: Wszystkie kolory, jakie znamy. 

1. Słuchanie wiersza „Kolorowe klocki” Włodzimierza Scisłowskiego

 

Kolorowe klocki

Jaś dostał od mamy

My wszystkie kolory

Doskonale znamy

Zielony – jak wiosenna trawa

Brązowy – jak poranna kawa

Niebieski – jak kwiaty na łące

I żółty – zupełnie jak słońce

Z kolorowych klocków

Jaś zbudował domy

I z tego wysiłku

Sam stał się czerwony.

Po wysłuchaniu utworu Rodzic. zadaje pytania dotyczące treści: Z jakich kolorowych

klocków Jaś zbudował domy?

 

2. „Kolorowy dom” – konstruowanie budowli z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków;rozwijanie umiejętności manipulowania palcami, zręczności w trakcie łączenia różnych elementów, zachowanie równowagi w trakcie wznoszenia budowli.

3. ,,Zabawa kolorami"- słuchaj i wykonuj polecenia.

4. Na koniec przygotujcie z rodzicami bajkową tęczę w szklance. Będzie przepyszna:)