Temat dnia: W dzikiej dżungli.

1. Małpki- zabawa naśladowcza. Rodzic rozkłada na dywanie poduszki. Będą to drzewa, na których siedzą „małpy”. Na sygnał- małpki na spacer- dzieci- „małpki” skaczą obunóż dookoła swojego drzewa. Na sygnał : małpki na drzewo- dzieci wskakują na najbliższą poduszkę.

 2. „Co mamy w domowej biblioteczce?”- wspólne oglądanie książeczek, albumów, wyszukiwanie zwierząt egzotycznych.

 

3. „Mieszkańcy egzotycznego lasu” – słuchanie wierszy Z.Staneckiej, poszerzanie wiedzy dziecka o ciekawostki dotyczące dżungli i jej mieszkańców.

Papuga

Papuga ma piękny ogon i z ludźmi rozmawiać umie,

Choć gdy ją zapytasz o drogę, chyba Cię nie zrozumie.

Słoń

Szara, bardzo gruba skóra, długa trąba, wielkie uszy –

Tak wygląda słoń ogromny. Ziemia drży, gdy się poruszy.

Krokodyl

Gdy upał panuje, zielony krokodyl

łeb tylko swój groźny wystawia znad wody.

Wąż

Wąż nóg nie ma, tylko ciało, którym sunie poprzez trawy.

Jego syku nie zrozumiesz, choćbyś bardzo był ciekawy.

Małpa

Małpa skacze, małpa zwisa, żyje w wielkiej małp rodzinie,

W dżungli zna każdy zakątek, nigdy pośród drzew nie zginie.

Tygrys

Tygrys groźny, tygrys dziki, futro całe w paski ma,

W paski ogon w paski łapy i na nosie paski dwa.

Pytania:

O jaki zwierzętach była mowa w wierszach?

Czy papuga umie rozmawiać z ludźmi?

Co wystawia z nad wody krokodyl?

Czy wąż ma nogi?

Jakie dźwięki wydaje wąż?

Jak się porusza małpa?

Jak wygląda słoń?

Co tygrys ma na futrze?

3. Zabawy przy piosence „Idziemy do zoo” .Zilustruj piosenkę ruchem: w trakcie trwania refrenu „Idziemy do zoo,zoo…” -maszeruj po pokoju; w trakcie zwrotek naśladuj zwierzęta jakie występują (np. małpa -skacze).

4. Spacerem przez dżunglę- karta pracy.

9.06.2020

Temat: Ptaki w barwach tęczy

1. „Kolorowe papugi” – zapoznanie z wyglądem i zwyczajami papugi. Obejrzyj filmik z gdańskiej papugarni. Podczas oglądania zwróć uwagę na ubarwienie papug- jakie mają kolory? R. tłumaczy dziecku, że papugi, które żyją w naszych domach lub w zoo muszą być chronione w klatkach bądź zamkniętych pomieszczeniach, duże klatki nazywają się woliery. Większość papug żyje na wolności- w lasach tropikalnych. Papugi żywią się nasionkami- są roślinożercami.

2. „Ara – porozmawiaj z nami teraz” – wdrażanie do wyraźnego mówienia. Zastanówcie się: Co potrafi robić papuga?Odpowiedzi poszukajcie w wierszu J. Brzechwy "Papuga"

„Papużko, papużko,
Powiedz mi coś na uszko.”
„Nic nie powiem, boś Ty plotkarz,
Powtórzysz każdemu, kogo spotkasz.”

 

3. „Jestem papugą” Dziecko zamienia się w papugę i jego zadaniem będzie powtarzanie za R. Dziecko wyraźnie powtarza poszczególne sylaby:

AR, AR, AR

ER, ER, ER

OR, OR, OR

DRA, DRO, DRE

TRA, TRO, TRE

BRU, BRY, BRA

ATRA, ATRE, ATRO

RA, RO, RE, RI

GRA, GRO, GRE

4. ”Papuga- stop”- zabawa ruchowa z el. równowagi. Dzieci są papugami, kiedy słyszą wesołą muzykę latają jak papugi, kiedy rodzic zatrzymuje muzykę, stają na jednej nodze i próbują utrzymać równowagę. Można również skorzystać z następującej zabawy muzyczno-ruchowej: 

 

 

 

5. "Moja papuga"Propozycja pracy plastycznej. Potrzebne będą:

  • papierowy talerzyk

  • nożyczki

  • farby, pędzel, podkładka

  • białe kółeczko i marker lub duże, ruchome oczko

  • bibuła

  • klej

  • zszywacz biurowy

Papierowy talerzyk przecinamy na pół, malujemy farbami, pozostawiamy do wyschnięcia. Nastepnie doklejamy bibułę z tyłu niebieskiej częsci talerza. Sklejamy talerzyki jak na obrazku. Doklejamy oko i papuga gotowa:)

6. Karta pracy- dla chętnych

10.06.2020

Temat dnia: Dzikie koty.

1. Zabawa logopedyczna Co robią zwierzęta?
Małpa się cieszy, małpa jest smutna. – Dziecko robi odpowiednią minę.
Krokodyl otwiera paszczę. –Dziecko otwiera szeroko usta.
Antylopa zjada trawę. – Naśladuje żucie (usta ma zamknięte).
Tygrys się najadł. – Dziecko oblizuje wargi.
Żyrafa wyciąga szyję. – Dotyka językiem czubka nosa.
Zebry biegną. – Dziecko kląska językiem.
Lew jest śpiący. – Dziecko ziewa

2. Dzikie koty – porównywanie wyglądu przedstawicieli kotów dzikich i domowych. Wyszukiwanie podobieństw i różnic.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Zabawa słuchowo- rytmiczno-ruchowa  Sylabowe zwierzęta. Rodzic  mówi nazwę zwierzęcia, dziecko wypowiada ją sylabami, jednocześnie  chodząc i klaszcząc w ręce. Równocześnie: jedna sylaba – jedno klaśnięcie – jeden krok.

4.  ”Kocie grzbiety” – zabawa ruchowa przy muzyce. Dzieci podczas grania muzyki poruszają się po dywanie – jak koty na „czterech łapkach” (należy zwrócić dzieciom uwagę by nie poruszały się na kolanach) na przerwę w muzyce muszą zrobić koci grzbiet.

5. Praca plastyczna- ozdabianie sylwety kota tak, by powstał wzór przypominający sierść np. tygrysa lub geparda.

1/10

12.06.2020

Temat: W ogrodzie zoologicznym.

1. ,,Zwierzęta w zoo” – oglądanie filmu – Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt mieszkających w zoo . Przykładowe pytania: Jakie zwierzęta mieszkają w zoo? − Co to jest zoo? − Jak należy zachowywać się w zoo? − Dlaczego nie wolno karmić i drażnić zwierząt? − Dlaczego zakłada się ogrody zoologiczne?

2. Zabawa dydaktyczna „Kto jest większy, a kto mniejszy?”. Wykorzystajcie do zabawy zwierzątka – zabawki, które macie w domu. Możecie je pogrupować na zwierzęta mieszkające na wsi, w lesie i w zoo. Następnie ułóżcie je w szeregu – od najmniejszego do największego i odwrotnie. Na zakończenie zabawy nazwijcie i przeliczcie zwierzęta w każdym szeregu.

 

3. "Jakie to zwierze?" – zabawa z rodzicem

Zabawę zaczyna rodzic, naśladuje głosem / ruchem zwierzęta ( np. naśladuje kota, psa, krowę, konia itp.) dziecko odgaduje – jakie to zwierzę. Potem zmiana, dziecko naśladuje – rodzic odgaduje.

4. "Masażyk” - wykonanie masażyku relaksującego (rodzic-dziecku, dziecko-rodzicowi, rodzeństwu, misiowi).

Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze (rysowanie koła).

Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie (rysowanie dwóch małych kół).

Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie palcami chodu słonia).

Przy palmie siedzi małpa  po głowie się drapie (drapanie).

A ja  przytulam się mocno do mojego taty (gest objęcia partnera).

Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy (uderzanie delikatnie pięściami).

Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła (rysowanie chmur).

Cała nasza grupa w namiocie się skryła. (rysowanie trójkąta).

 

5.  Koncert w zoo” - zabawa muzyczna z wykorzystaniem samodzielnie wykonanego instrumentu.

Dziecko, przy pomocy rodzica, wykonuje instrument- grzechotkę. Instrukcja wykonania domowej grzechotki (załącznik). Zadaniem dziecka jest zagranie różnych (dowolnych) melodii - wolno, szybko, głośno, cicho. Następnie dziecko kształtuje poczucie rytmu poprzez granie do rytmu dowolnej piosenki- np. „Idziemy do zoo” poznanej w poniedziałek.