01.06.2020

Temat: Święto dzieci

- Witam Was! Dziś jest 1 czerwca, w tym dniu Dzieci mają swoje święto. Zapraszam do zabawy!

 

1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

- Powitanie – dzieci otwierają szeroko buzię i dotykają czubkiem języka każdego zęba osobno.

- Pyszny obiad – dzieci oblizują językiem wargę górną i dolną, jak po zjedzeniu pysznego, rodzinnego obiadu.

- Spacer – przy szeroko otwartej jamie ustnej, język idzie na spacer w stronę nosa i w stronę brody.

- Rodzinna zabawa – dzieci naśladują dmuchanie baloników: wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.

- Całusy – dzieci wypychają wargi do przodu i naśladują wysyłanie pocałunków mamie i tacie.- Drzwi – dzieci pokazują, jak zamykają się i otwierają drzwi do domu – rozwierając i zwierając wargi wyciągnięte do przodu.

 

2. Zapoznanie z wierszem W. Szwajkowskiego „Zabawa – nasze prawo”

Dzieci mają różne prawa,

Ale głównym jest zabawa,

Więc popatrzymy w lewo, w prawo,

jaką zająć się zabawą.

Z kolegami albo sami,

Bez zabawek, z zabawkami,

Czy w mieszkaniu, czy na dworze,

każde z nas się bawić może.

Kto się bawi, ten przyznaje,

że zabawa radość daje,

i czas przy niej szybko leci,

więc się lubią bawić dzieci.

Pytamy dziecko:

- Co dzieci lubią robić?

- Czym jest zabawa?

- W co wy lubicie się bawić?

- Z kim lubicie się bawić?

Tłumaczymy dziecku, że każde dziecko ma swoje prawa i pytamy co to znaczy mieć prawo do zabawy?

 

3. „Nasze obowiązki” – kształtowanie prawidłowej postawy wobec swoich obowiązków

Rodzic siada z dzieckiem na dywanie. Robi lornetkę z dłoni, przykłada do oczu i rozglądamy się wokół pokoju. Dziecko naśladuje. Pytamy dziecko:

- Jakie zmiany w pokoju można zauważyć? (bałagan albo porządek) Dziecko dzieli się swoimi spostrzeżeniami. Przypominamy dziecku, że odkładanie zabawek po skończonej zabawie to jest ich obowiązek. Następnie pytamy:

- Co to jest obowiązek?

- Jakie macie jeszcze obowiązki?

- Jakie macie obowiązki w domu

 

Powtarzamy rymowankę – zachęcankę do sprzątania zabawek:

Na porządek sposób mam,

Lalki tu, klocki tam. (X2)

Jest to sposób doskonały,

Kłaść je tam, gdzie wcześniej stały.

Na porządek sposób mam

Lalki tu, klocki tam!

4. Zabawa ruchowa

2.06.2020

Temat dnia: Chcę mieć przyjaciela.

1. Na początek ćwiczenie logopedyczne:

 

 

2. Chcę mieć przyjaciela – słuchanie opowiadania D. Niewoli.

 Mam na imię Nosalek. Tak nazwały mnie przedszkolaki, bo mój ogromy, czerwony i wesoły nochal sterczy jak u Pinokia.

Jestem pajacem i zajmuję miejsce na największej wersalce w przedszkolnym kąciku lalek.

Obok mnie mieszka misio – Krzysio, który ma oczy z guzików – jedno zielo­ne, a drugie granatowe.

Powiem wam w sekrecie, że Krzyś był kiedyś bardzo smutnym misiakiem. Siedział tak sobie na wersalce i siedział. I nikt nie chciał się z nim bawić.

Dziewczynki tuliły lalki w pięknych sukienkach, woziły je na spacery wózkami i karmiły plastelinowymi ciasteczkami. Chłopcy byli zajęci budowaniem garaży i autostrad dla samochodów.

A miś – siedział na tej swojej wersalce i wzdychał:

– Kiedy ktoś mnie przytuli?

Raz nawet odważył się i wyszeptał:

– Basiu, zabierz mnie na spacerek.

Ale dziewczynka albo nie usłyszała, albo nie miała ochoty spacerować.

– To przez te twoje śmieszne oczy – mówiły lalki. – Jedno inne, drugie inne!

– Ale przecież serduszko mam takie samo jak wszystkie misie: pluszowe – szeptał Krzyś i wycierał smutne łezki, które kapały z granatowych oczu.

Nawet lalki nie chciały z nim rozmawiać.

Właśnie wtedy do przedszkolnej sali przyszedłem ja, Nosalek.

Posadzono mnie obok misia – Krzysia, który uśmiechnął się do mnie i nie­śmiało spytał:

 – Będziemy przyjaciółmi?

– Na pewno – krzyknąłem uradowany, bo też bardzo chciałem mieć przyjaciela.

– Naprawdę? – spytał zdziwiony Krzyś. – Bo ja mam takie śmieszne oczy.

– A ja mam duży nos – roześmiałem się. Chwyciłem misia za pluszową łapkę.

Mocno, ile tylko miałem siły.

 

Po wysłuchaniu utworu Rodzic zadaje pytania dotyczące treści: Kto to jest Nosalek?; Gdzie mieszka misio – Krzysio?; Dlaczego misio – Krzysio był smutny?; Kto został jego przyjacielem?

 

3. „Mój przyjaciel” – zabawa słownikowa. R. zadaje dzieciom pytania; Kto z was ma przyjaciela?; Jak wygląda wasz przyjaciel?; Jaki on jest?; Jak wspólnie spędzacie czas ze swym przyjacielem?

 

4. „Bawimy się w teatr” – zabawy parateatralne z wykorzystaniem pacynek – kukiełek. Rodzic proponuje dzieciom zabawę w teatr. Wspólnie wydzielają pokój na widownię i scenę. Aranżują teatrzyk z wykorzystaniem mebli, np. krzesełka to widownia, kij od szczotki z przewieszonym materiałem to kur­tyna. Wyznacza dziecko do roli aktora. Omawia z dzieckiem zasady prawidłowego zachowania się w teatrze i zaprasza dziecko do odegrania swojej roli. Dziecko od­grywa przed wszystkimi krótkie dowolne scenki. Może wykorzystać do zabawy np. maskotki lub kukiełki paluszkowe jeśli takie posiada.

 

5.  „Karuzela” – zabawa ruchowa ze śpiewem.

 

Chłopcy, dziewczęta dalej śpieszmy się.

Karuzela czeka, wzywa nas z daleka.

Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie.

Hej hopsasa, jak ona szybko mknie,

Hej dalej, dalej do zabawy spieszmy się.

Hej hopsasa, jak ona szybko mknie,

Hej dalej, dalej do zabawy spieszmy się.

 

Dziecko stoi w kole, trzymając się za ręce z Rodzicem lub rodzeństwem. Tańczą, wystawiając na przemian pra­wą i lewą nogę (nogi opierają na piętach). Na słowa: Hopsasapodska­kują trzy razy na obu nogach. Potem, do końca piosenki, poruszają się cwałem bocznym po kole, jak najszybciej.

 

 

3.06.2020

Temat dnia: Przyjaciele z różnych stron świata.

 

1. „Ona i ja” słuchanie wiersza H. Łochockiej

Ona ma czarne
Brwi i warkoczyk,
Ja rudą grzywkę,
Niebieskie oczy.

Ona rozsądnie
Zawsze coś powie,
A o mnie mówią,
Że mam pstro w głowie.
Ona chce śpiewać,
Rozmawiać, czytać,
A ja bym w piłkę
Grała i kwita.

Więc cóż wspólnego
Jest między nami?
Chyba to, żeśmy
PRZYJACIÓŁKAMI.

Pytania: Kim były dziewczynki z wiersza? Co to znaczy przyjaciółka?

 

2.  Przyjaciółki- praca plastyczna. (Potrzebne kartka A4 i kredki) Rodzic czyta wiersz, a dziecko rysuje postacie. Należy uwzględnić wygląd zewnętrzny dziewczynek.

3. Dzieci różnią się wyglądem tj.kolorem włosów, oczu czy skóry/wzrostem. Nie oznacza to, że są lepsze czy gorsze - po prostu są inne. A teraz poznaj dzieci z różnych stron świata:

4. Najmniejsza- największa- zabawa dydaktyczna. R. gromadzi piłki- różnej wielkości i koloru- przynajmniej po 2 każdego rodzaju. Prosi dziecko:

- ułóż piłki tak, by do siebie pasowały;

- najmniejsze piłki połóż na stole;

- Największe piłki połóż w pudełku;

- Żółte piłki połóż obok krzesła itd.

 

5. Jedzie pociąg- zabawa ruchowa. R. jest lokomotywą. Dziecko to wagonik. Wszyscy śpiewają fragment piosenki:

Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka.

Konduktorze łaskawy, zabierz nas do Warszawy.

4.06.2020

Temat dnia: Jesteśmy dziećmi- lubimy się bawić!

1. Wycieczka w góry- zabawa orientacyjno- porządkowa. Dziecko swobodnie maszeruje po pokoju. R. opowiada o górach. Kiedy dzieci usłyszą hasło : „góry” udają, że się wspinają (wysoko unoszą kolana)

 

2. „Razem” – wysłuchanie wiersza M.Strzałkowskiej i rozmowa na jego temat; wypowiedź dzieci o ich upodobaniach dotyczących zabaw i wykorzystywania wolnego czasu.

Jak to miło z kimś się bawić!

Adaś z Tomkiem w piłkę grają-

kopią, łapią i rzucają,

i chwytają, i turlają…

Kto zamieszka w pięknym zamku?

Król? Smok? Wróżka Zobaczymy…

To na razie wielki sekret,

sekret Hani i Martyny.

Staś i Ela na huśtawce

lecą w kosmos w wyobraźni…

Jak to miło z kimś się bawić!

Jak to dobrze się przyjaźnić!

 

Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania:

Powiedz, w co się bawią dzieci?

Czy lubisz chodzić na plac zabaw?

W co lubisz się bawić?

 

3. Posłuchaj piosenki- spróbuj zaśpiewać refren:)

 

 

 

4. „ Do jakiej zabawy przyda się ta zabawka ”

Rodzic wkłada do woreczka różne zabawki, przedmioty – dziecko przez dotyk rozpoznaje przedmiot i mówi, co to jest i do jakiej zabawy może się przydać

 

5. „ Przyjaciele ” - wykonanie ludzików z rolek papieru toaletowego

    - potrzebne materiały: rolki papieru toaletowego, kolorowy papier, krepina, nożyczki, klej * z rolki papieru toaletowego robienie tułowia, z papieru kolorowego – głowę, nogi i ręce,a z krepiny – włosy

5.06.2020

Temat: Kuchnia malucha

 

1. Ćwiczenia na początek

 

 

2. „Poszukiwacze skarbów” – uwrażliwianie zmysłu dotyku, tworzenie pojęć nadrzędnych. Rodzic przygotowuje pudełko (po butach) wypełnione kulkami z gazety, wśród  kulek ukryte są skarby (np. przybory do malowania: pędzel gruby i cienki, farba, warzywa: marchew, buraczek, pietruszka; przybory do mycia: mydło w kostce, szczoteczka  do zębów, pasta, drobne zabawki: samochodziki, klocki, mały pluszaczek, zabawkowe przybory kuchenne, owoce, zabawkowe sztućce). Zadaniem dziecka jest odszukanie skarbów w pudełku, nie można wysypywać gazetowych kulek. Dziecko próbuje podać nazwę przedmiotów pojęciem nadrzędnym.

 

3. Talerze- zabawa logorytmiczna. Dzieci klaszczą, tupią i uderzają rękami na zmianęo kolana podczas recytowania rymowanki:

Bum- ta –ram, bum- ta- ram (rytm ćwierćnutowy)

Na talerzach pięknie gram (rytm ósemkowy)

 

4.Co by tu zjeść?- dziecko wspólnie z rodzicem przegląda książki kucharskie i czasopisma z obrazkami dań z różnych stron świata. Dziecko opowiada, która potrawa najbardziej mu się podoba i która mogłaby smakować najlepiej.

 

5. „Smakołyki z różnych stron świata” – przygotowanie potraw z różnych zakątków świata .

Wspólnie z dzieckiem przygotowujemy dania z różnych stron świata np. indyjskiej czy greckiej. Dziecko degustuje gotowe smakołyki i określa ich smak.

 

Przykładowe dania:

Indyjskie naleśniki kokosowe z bananami

Składniki: naleśniki (zamiast mleka krowiego można użyć kokosowego), banany, sok z cytryny, wiórki kokosowe, odrobina cukru pudru do nadzienia. Banany należy obrać, drobno pokroić, skropić sokiem z cytryny i dołożyć odrobinę cukru pudru i wiórek. Wszystko wymieszać. Naleśniki posmarować nadzieniem i zwinąć w rulon. Przed podaniem można je krótko zapiec.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grecki deser

Składniki: jogurt naturalny, płynny miód, cynamon, migdały. Należy włożyć do miski wszystkie składniki i wymieszać. Przelać deser do miseczek i wstawić do lodówki, by się schłodził. Przed podaniem posypać cynamonem.