Data: 8.06.2020 r.

Temat zajęć: „Wesołe instrumenty” 

 

  1. Rozwiązywanie zagadek „Co to za instrument”. 

 

Ma trzy nogi – nie do biegania.

Ma klawisze – nie do pisania.

Ma pedał – nie do gazu.

Gdy zagra, poznasz go od razu. (fortepian)

 

Błyszczy pięknie cała,

gustuje w hejnałach.

Na koncertach gra:

tra ta ta ta ta. (trąbka)

 

Okrągły, brzuchaty,

wśród zabawek leży.

Zależy mu na tym

by w niego uderzyć. (bębenek)

 

Zrobione są z drewna.

Cztery struny mają.

Gdy pociągniesz smyczkiem,

to pięknie zagrają. (skrzypce)

Palce w struny uderzają,

dźwięki z niej wydobywają.

Różnych dźwięków cała gama,

może na niej zagrasz sama? (gitara)

Mały i cienki, cieniutkim głosem

zagra piosenki pod twoim nosem. (flet)

2. Oglądanie ilustracji przedstawiającej instrumenty - dzieci nazywają instrumenty, dzielą nazwy obrazków na sylaby poprzez wyklaskiwanie (gitara, skrzypce, trąbka, pianino, marakasy, harfa, perkusja, saksofon, gitara elektryczna).

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Słuchanie piosenki „Jestem Muzykantem Konszabelantem” – naśladowanie odgłosów instrumentów, imitowanie gry na instrumencie.

 

Data: 9.06.2020 r.

Temat zajęć: „Tworzymy muzykę”

 

  1. Oglądanie filmu edukacyjnego „Wizyta w szkole muzycznej – poznajemy instrumenty”.

 

 

 

Pytania do filmu:

- Jakie miejsce odwiedzili bohaterowie filmu? (szkołę muzyczną)

- Jakie instrumenty zostały pokazane w filmie? (akordeon, konga, perkusja, fortepian, klarnet, skrzypce, saksofon, gitara elektryczna, wiolonczela, gitara basowa)

- O jakich rodzajach instrumentów była mowa w filmie? (perkusyjne, strunowe, dęte)

- Jaki instrument jest twoim ulubionym?

 

2. Wprowadzenie podziału instrumentów na dęte, perkusyjne i strunowe – rodzic czyta nazwy instrumentów. Następnie dziecko wykonuje kartę pracy – otacza pętlą wskazane instrumenty, przelicza instrumenty w każdej pętli i określa, których instrumentów jest najwięcej, a których najmniej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Zabawa plastyczno – konstrukcyjna „Instrumenty” – do wyboru marakasy lub gitara.

 

  • Marakasy

Potrzebne materiały:

- opakowanie po Kinder niespodziance

- 2 łyżki

- dowolne ziarna

- papier lub taśma ozdobna

                Wykonanie:

- Wsypujemy ziarna do pudełeczek po jajkach niespodziankach.

- Pudełeczko umieszczamy pomiędzy dwoma łyżkami.

- Oklejamy łyżki taśmą ozdobną bądź kolorowym papierem samoprzylepnym – w tym kroku pomagamy dzieciom.

- Marakasy gotowe 😉

           

https://dzieciakiwdomu.pl/2014/03/marakasy.html

 

  • Gitara

Potrzebne materiały:

- opakowanie kartonowe po chusteczkach higienicznych

- kolorowy papier

- klej

- gumki recepturki

- karton

- czarny mazak

- taśma klejąca

Wykonanie:

- Drzemy kolorowe kartki na mniejsze elementy.

- Ozdabiamy pudełko obklejając je podartymi kartkami.

- Nakładamy gumki recepturki na opakowanie – gumki recepturki będą służyć jako struny.

- Na kartonowym gryfie dorysowujemy progi, struny i klucze.

- Gryf przyklejamy taśmą klejącą do pudełka.

- Gitara gotowa 

https://ekodziecko.com/zabawkowa-gitara

 

4. Zabawa muzyczno- ruchowa „Poruszaj się, jak ci zagram”.

Rodzic gra na wykonanym wcześniej instrumencie, a dziecko porusza się, zgodnie z rytmem – szybko lub wolno, np. kiedy rodzic gra wolno może wykonywać wolne obroty wokół własnej osi, a kiedy szybko – podskakiwać. Może też poruszać się według własnego pomysłu.

Data: 10.06.2020 r.

Temat zajęć: „Koncert”.

 

  1. Oglądanie filmu edukacyjnego „Orkiestra” Rozmowa na temat tego, co to jest orkiestra.

 

 

Pytania do filmu:

- Co to jest orkiestra?

- Kto to jest dyrygent?

- Po co w orkiestrze jest potrzebny dyrygent?

- Na jakich instrumentach grają muzycy w orkiestrze?

 

2. Słuchanie opowiadania o instrumentach „Spacer po ulicy dźwięków” (wg I. Biermann)

Były sobie kiedyś instrumenty: dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka, drewienka, bębenek. W przedszkolu często na nich grano. Ale dzieci uderzały w nie bardzo mocno, chcąc uzyskać jak najgłośniejsze dźwięki. Instrumenty nie czuły się dobrze, taka gra była dla nich bolesna. Lubiły, gdy grano na nich delikatnie, lekko. Wydawały wtedy prześliczne, czyste dźwięki. Ich ulubioną melodią była „Ulica dźwięków”. 

Pewnego dnia dzwonki dowiedziały się o istnieniu ulicy dźwięków i postanowiły się tam wybrać. Ponieważ nie mogły znaleźć tej ulicy, poszły do trójkąta, żeby zachęcić go do wspólnych poszukiwań. Dzwonki i trójkąt razem wyruszyły na poszukiwania. Ledwo jednak uszły kilka kroków, spotkały tamburyn, który także chciał dojść na ulicę dźwięków. Przyłączył się do nich. Wyruszyły wspólnie: dzwonki, trójkąt, tamburyn. Wkrótce spotkały grzechotkę. Gdy usłyszała, gdzie się wybierają, natychmiast zapragnęła z nimi pójść. Dzwonki trójkąt, tamburyn i grzechotka razem wyruszyły na poszukiwanie ulicy dźwięków. Krótko potem wyszły im naprzeciw drewienka, które także chciały iść tam, gdzie udają się inne instrumenty, więc przyłączyły się do nich i maszerowały razem z nimi. Teraz dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka i drewienka szły gęsiego i wspólnie muzykowały. Usłyszał to bębenek i tak  szybko, jak tylko potrafił, pobiegł do nich i stanął w rządku. Teraz dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka, drewienka i bębenek, cicho dzwoniąc, szły jedno za drugim i wciąż poszukiwały ulicy dźwięków. Jednak choć bardzo się starały, nie mogły jej znaleźć! Wyczerpane zatrzymały się, ciężko oddychając. Dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka, drewienka i bębenek wydawały przy tym ciche tony i nagle zrozumiały, gdzie jest ulica dźwięków! Dokładnie tutaj, gdzie stały, tu była ulica dźwięków. Dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka, drewienka i bębenek spojrzały na siebie i wspólnie stworzyły cudowną melodię. Po chwili dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka, drewienka i bębenek wyruszyły w drogę powrotną do domu, gdyż znalazły już ulicę dźwięków. Po długim marszu bębenek pożegnał się, a dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka i drewienka poszły dalej. Trochę później pożegnały się drewienka, a dzwonki, trójkąt, tamburyn i grzechotka poszły dalej.  Za chwilę także grzechotka była już w domu. Teraz szły tylko dzwonki, trójkąt, tamburyn. Po kilku krokach dotarły do domu, w którym mieszkał tamburyn. Teraz podróżowały już tylko dzwonki i trójkąt. Gdy trójkąt także dotarł do swojego domu, dzwonki same pobiegły do siebie tak szybko, jak tylko potrafiły, aby móc wreszcie odpocząć. Teraz dookoła jest cicho jak makiem zasiał, a na ulicy dźwięków nic nie słychać.

 

3.Praca plastyczna inspirowana opowiadaniem „Spacer po ulicy dźwięków”. Dziecko po wysłuchaniu opowiadania wykonuje rysunek, który mógłby być ilustracją do opowiadania.

Do pracy można też wykorzystać poniższe instrumenty – należy wybrane instrumenty pokolorować i wyciąć, a następnie przykleić na kartkę z narysowaną ulicą. Tak powstanie „ulica dźwięków”.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data: 12.06.2020 r.

Temat: „Muzyczne zagadki”

 

1. Zagadki słuchowe „Co to za instrumenty?”

Dźwięki instrumentów do wyboru:

 

Rodzic włącza wybrane dźwięki instrumentów (te, które poznaliśmy wcześniej), dziecko próbuje odgadnąć, co to za instrument.

 

2. Zabawa „Skąd dochodzi dźwięk”?

 

Dziecko siedzi na podłodze z zamkniętymi oczami. Rodzic gra na jakimś instrumencie (może być samodzielnie wykonany na wcześniejszych zajęciach lub dowolny, jaki mają Państwo w domu, instrumenty można też zmieniać) Dziecko ma za zadanie wskazać ręką kierunek, z którego dochodzi dźwięk. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

3. Zabawa „Ile razy zagram?”

Potrzebne przedmioty:

- dowolne instrumenty

- dowolne liczmany – patyczki, pomponiki, słomki, kamyki itp.

Rodzic stoi tyłem do dziecka. Prosi dziecko, aby uważnie słuchało, na jakim instrumencie będzie grał i ile razy w niego uderzy. Dziecko rozpoznaje instrument i układa przed sobą tyle patyczków (lub innych przedmiotów), ile usłyszało dźwięków danego instrumentu. Następnie rodzic wystukuje prosty rytm (układa patyczki), dziecko przedstawia go za pomocą patyczków i odtwarza klaszcząc w ręce.
 

4. Zabawa ruchowa „Na czym gram?”

Dziecko poruszaj się swobodnie w rytmie piosenki „Trzech muzyków z kontrabasem”.

Na przerwę w muzyce rodzic naśladuje grę na wybranym instrumencie muzycznym. Zadaniem dziecka jest odgadnąć jaki to instrument. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.

5. Zabawa „Prawda czy fałsz”

Gdy usłyszane zdanie jest prawdziwe dziecko klaszcze w dłonie, jeśli zdanie jest fałszywe, opuszczają głowę w dół:

- Bębenek to okrągły, brzuchaty instrument.
- Kastaniety to instrumenty dęte.
- Dyrygent to człowiek grający na trąbce.
- Gitara to instrument strunowy.

- Fortepian to mały instrument drewniany.