18.05.2020

Temat zajęć: „Internet – wielki świat”

 

  1. Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego „Mój kolega komputer”. Rozmowa na temat wiersza.

 

„Mój kolega komputer”

Mam komputer supernowy

Z monitorem kolorowym,

Klawiaturą, stacją dysków

I malutką, zwinną myszką!

Mój komputer, mój komputer,

On jest super, super, super!

On najlepszym jest kolegą,

nie potrzeba mi innego!

Och! Ach! Och! Ach!

To najlepszy kumpel w grach!

Nagle, rety! Co się dzieje?!

W komputerze coś szaleje,

Wirus groźny niesłychanie

Pożarł program, połknął pamięć!

Wirus popsuł mi komputer,

Już komputer nie jest super!

Ale za to mam dobrego,

Mam kolegę prawdziwego!

Och! Ach! Och! Ach!

To najlepszy kumpel w grach.

 

Rozmowa na temat wiersza.
- Kim dla chłopca był komputer i jak wyglądał?
- Co zrobił groźny wirus?
- Czy komputer może zastąpić prawdziwego kolegę?
- Do czego ludzie wykorzystują komputer?
- Z jakich elementów składa się komputer?

 

2. „Sprzęt komputerowy” – omówienie wyglądu oraz budowy komputera,  laptopa i tabletu i różnic między nimi. Dzielenie nazw na sylaby poprzez wyklaskiwanie.

 

 

Komputer – to sprzęt stacjonarny, używa się go w domu lub biurze. Składa się z wielu elementów: ta duża skrzynia to właśnie komputer. Żeby móc z niego korzystać potrzebny jest monitor, klawiatura i myszka.

 

 

Laptop to sprzęt przenośny. Można go używać wszędzie. Ma wbudowaną klawiaturę i panel dotykowy zamiast myszki.

 

Tablet to sprzęt przenośny o małych rozmiarach. Obsługuje się go za pomocą ekranu dotykowego.

Sprzętu komputerowego ludzie używają do pracy, do nauki i do rozrywki –można na nim grać w różne gry. Dzięki komputerom możemy korzystać z Internetu.

 

3. Zagadki komputerowe – czy wiesz co to jest? Wskaż odpowiednią ilustrację.

 

  1. Dzięki niej możesz pisać na komputerze.(klawiatura).

  2. Wychodzi z niego dźwięk podczas pracy na komputerze.(głośnik).

  3. Może być polna lub komputerowa. (myszka)

  4. Zmieniasz w niej toner, tusz.(drukarka).

  5. Mały, płaski komputer, mniejszy od laptopa.(tablet).

  6. Na nim widzisz to, co robisz na komputerze.(monitor).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Informatyk – kto to taki?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Gdy komputer się zawiesi,
zatnie lub zepsuje,
ten pan szybko go naprawi
i zaprogramuje.

 

Informatyk to osoba, która zajmuje się komputerami – umie je naprawiać, instalować na komputerze różne programy. Praca przy komputerze to jego pasja. Lubi surfować po Internecie, oglądać programy naukowo-techniczne i czytać komputerowe nowinki. Miłośnicy komputerów mogą pracować na różnych stanowiskach, takich jak programista, projektant systemów komputerowych oraz inżynier systemów komputerowych. Do zadań informatyka należy m.in.: tworzenie baz danych, projektowanie stron internetowych, opracowywanie programów komputerowych oraz tworzenie gier komputerowych.

1/3
oprac.:  A. Chacińska

19.05.2020

Temat zajęć: „Bezpieczeństwo w Internecie”

 

  1. Co to jest Internet ? – wyjaśnienie w oparciu o zabawę – tworzymy sieć.

 

Potrzebne materiały: kłębek wełny lub długi sznurek.

Rodzic przygotowuje kłębek wełny lub długi sznurek. Dobrze gdyby w zabawie mogli wziąć udział wszyscy domownicy. Jeśli nie ma takiej możliwości lub jest ich mało możemy wykorzystać misie lub lalki.

Siadamy w kole na podłodze i usadzamy zabawki. Następnie turlamy kłębek wełny lub podajemy sznurek do każdej osoby/zabawki. Każdy powinien złapać za sznurek, a resztę podać dalej. W ten sposób powstaje sieć łącząca wszystkich uczestników zabawy.

 Udajemy, że każdy z nas to komputer, a sznurek to kabel, który łączy wszystkie komputery. Stworzyliśmy wielką sieć, która łączy nas wszystkich. Bardzo podobnie działa Internet.

Internet to sieć, która łączy ze sobą komputery na całym świecie. Dzięki niemu można robić wiele ciekawych rzeczy. Dzięki Internetowi możemy grać, oglądać filmy, słuchać muzyki. Możemy do osób, które znamy, pisać listy, rozmawiać z nimi jak przez telefon. Możemy ich nawet widzieć, gdy rozmawiamy, a to dzięki kamerce podłączonej do komputera. W Internecie możemy robić wiele rzeczy bez wychodzenia z domu – na przykład zakupy. Możemy oglądać piękne zdjęcia, poznawać dalekie kraje, zwiedzać muzea. Tak działa Internet. Jedni ludzie coś tworzą i umieszczają w Internecie, żeby inni mogli się bawić, pracować i uczyć.

 

Oglądanie filmu edukacyjnego o Internecie - http://www.necio.pl/tematy/internet

 

2. Słuchanie bajki „Mój przyjaciel Necio”

 

http://www.necio.pl/video/bajka-m%C3%B3j-przyjaciel-necio

Pytania do bajki:

- Kto to jest Necio?

- Jak powstał Necio? Kto go zrobił?

- Z czego Jaś zrobił robota?

- Czego nauczył się Necio, kiedy został sam w domu?

- Jak nazywa się strona, którą stworzył robot w Internecie?

- Kto to są sieciuchy?

 

3. Oglądanie filmików edukacyjnych na temat korzystania z Internetu.

 

​http://www.necio.pl/tematy/strony-i-aplikacje

http://www.necio.pl/tematy/komunikacja

 

4. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu na podstawie piosenki.

http://www.necio.pl/video/fajnie-w-internecie

5. Praca plastyczna Necio – pokoloruj Necia (kolorowanka w załączniku).

 

6. Gra memo – należy wydrukować załączone obrazki, nakleić na grubą kartkę lub karton i wyciąć. Teraz możemy bawić się w szukanie par takich samych obrazków.
 

oprac.:  A. Chacińska

20.05.2020

Temat zajęć: „Co to jest tolerancja?”

 

1. Wysłuchanie opowiadania „Smok Josh”. Rozmowa na temat tolerancji.

 

Dawno temu żył sobie wielki smok. Miał na imię Josh. Pewnego dnia, siedząc pod ogromnym zielonym drzewem, pomyślał sobie „O, jakby to było miło, gdybym miał przyjaciela, z którym mógłbym się bawić”. I tak owego słonecznego ranka Josh wyruszył w drogę na poszukiwania innego smoka, który mógłby zostać jego przyjacielem. Po drodze spotkał słonia o imieniu Ethan.

– Cześć – powitał go słoń, mrugając oczami – nazywam się Ethan! A tobie jak na imię?

– Josh – padła odpowiedź. – Szukam jakiegoś przyjaciela – smoczego przyjaciela, ot co. Przez chwilę przyglądał się Ethanowi i rzekł nieco podejrzliwym tonem:

– Masz wielkie uszy i długi nos. Nie jesteś smokiem, prawda?

– Nie – odparł słoń – ale przecież nic w tym złego, prawda? Mogę zostać twoim przyjacielem. Zresztą ja też szukam przyjaciela. Ostatnio czułem się bardzo samotny. Jednak Josh nie posłuchał Ethana. Spojrzał na niego chłodno, odwrócił się i pokłusował dalej. Ethan patrzył na jego odwrót z wielkim smutkiem. W dalszej drodze Josh spotkał lwa. Lew wyskoczył przed niego z wielką gracją, potrząsnął swą fantastyczną grzywą i uśmiechnął się:

– Co tu robisz? Josh przez chwilę przyglądał się lwu. Nigdy przedtem nie widział lwa i zaskoczyło go jego piękno.

– O, szukam przyjaciela. Mam na imię Josh.

– O, ja też szukam przyjaciela. Mam na imię Ali – lew Ali. Chodź, pobawimy się razem. Co byś powiedział na wyścigi, albo na berka? Ali podskoczył i zakręcił się wkoło w nadziei na zabawę. W pierwszej chwili Josh poczuł wielką radość, lecz nagle zorientował się, że Ali nie jest smokiem. Spojrzał na jego uśmiechnięty pysk i stwierdził:

– Ależ ty nie możesz być moim przyjacielem. Nie jesteś smokiem. I zanim lew zdążył cokolwiek powiedzieć, Josh odwrócił się i pobiegł dalej. Gdy tak wędrował polną ścieżką, spotkał małego białego królika. Mały królik był bardzo nieśmiały. Schował się za ogromne drzewo i uważnie nasłuchiwał swymi długimi uszami, wyglądał zza drzewa tylko jednym okiem. Gdy zobaczył smoka, pomyślał sobie: „Co za wielki smok. Mam nadzieję, że jest to smok przyjazny, w przeciwnym razie będę musiał uciec i gdzieś się ukryć”. Kiedy Josh zbliżył się, królik zapytał:

– Przepraszam bardzo, czy jesteś przyjaznym smokiem? Josh był w istocie bardzo przyjaznym smokiem, więc królik nie musiał się niczego obawiać. Po prostu siedział spokojnie za drzewem i przyglądał się. Josh usiadł pod tym samym drzewem, pod którym ukrył się królik. Kilka drzew dalej Josh zobaczył coś szalenie zabawnego. Był to klown – potykał się o własne ogromne buty i śmiał się z tego do rozpuku. Za każdym razem, gdy się potknął, wywracał się na ziemię i śmiał się, śmiał się... Nagle Josh zorientował się, że i on sam się śmieje. Tak jak ten klown – on też śmiał się, śmiał się... Obydwaj zaśmiewali się, aż dostali czkawki, co spowodowało, że śmiali się jeszcze głośniej. W końcu Josh wstał, podszedł do klowna i rzekł:

– Cześć, jesteś bardzo śmiesznym klownem. Nigdy w moim smoczym życiu tak się nie śmiałem!

– Nie ty jeden. Idź i spytaj dzieci. Powiedzą ci, że bez przerwy ich rozśmieszam, a to pomaga im zapomnieć o kłopotach! Kocham uszczęśliwiać ludzi. A co ty lubisz robić?

– Cóż, powiem ci, co lubię robić – poważnie odpowiedział Josh.

– Lubię szukać przyjaciół, żeby się z nimi bawić, tyle że smoczych przyjaciół.

Klown znów zaczął się śmiać:

– Chyba żartujesz, cały świat może być twoim przyjacielem.

Klown wciąż się śmiał. Josh nagle poczuł się zakłopotany i troszkę smutny. Zdawało mu się, że nikt go nie rozumie. Powiedział sam do siebie: „Chcę tylko smoczego przyjaciela, czy proszę o zbyt wiele?”. Odczołgał się do tyłu i usiadł pod drzewem sam. Po policzkach ciekły mu łzy. Próbował je ocierać, lecz wciąż się pojawiały.

– Josh, Joshua! – usłyszał, jak ktoś woła go z daleka. – Dobrze się czujesz? Josh rozejrzał się i ku swemu zdumieniu zobaczył słonia Ethana. A także lwa, małego białego królika, wreszcie potykającego się o własne buty klowna, który ciągle się śmiał. Wszyscy otoczyli Josha. Ethan łagodnie głaskał go po głowie. Lew zlizywał mu szorstkim językiem słone łzy. Mały biały królik wstał na dwie łapki i zaczął go obwąchiwać. A klown robił różne grymasy tak długo, aż Josh zaczął się śmiać razem z nim. Nagle lew Ali podskoczył w górę i rzucił rozradowany:

– Chodźcie, pobawimy się i będziemy szczęśliwi.

– O tak, bądźmy szczęśliwi! Wszyscy jesteście moimi przyjaciółmi! Wszyscy jesteście moimi wyjątkowymi przyjaciółmi. Wszyscy jesteśmy różni i piękni, tak jak kolory ogromnej tęczy. Odtąd zostali najlepszymi przyjaciółmi. Spędzali wiele wspaniałych wspólnych chwil. A Josh zdał sobie sprawę, ile mógłby stracić, gdyby miał tylko jednego, smoczego przyjaciela.

 

Pytania do opowiadania:

-Kto jest bohaterem opowiadania?

-Jaki problem miał Josh?

-Dokąd się wybrał Josh?

-Kogo spotkał Josh?

- Co zrozumiał Josh dzięki spotkanym postaciom?

 

2. Smutny smok, wesoły smok.

Dziecko otrzymuje 2 ilustracje – wesołego i smutnego smoka. Rodzic czyta stwierdzenia, a zadaniem dziecko jest podniesienie wesołego smoka, kiedy zachowanie, o którym mowa jest właściwe, a smutnego, kiedy jest niewłaściwe.

 

 

 

 

 

 

 

Stwierdzenia do przeczytania:

  • Bawię się zgodnie z kolegami, chociaż się różnimy.

  • Śmieję się, kiedy ktoś się przewraca.

  • Pomagam koledze, który ciągle coś upuszcza.

  • Wytykam palcem kolegę na wózku.

  • Nie naśmiewam z niczyjego wyglądu.

  • Odsuwam się od kolegi, bo macha rękami i podskakuje.

  • Śmieję się z kolegi, który często płacze.

  • Pomagam zejść po schodach koleżance, która się boi.

 

3„ Jesteśmy różni”- praca z obrazkiem. Omawianie wyglądu dzieci z ilustracji, opisywanie pokazanej na obrazku sytuacji. Uświadomienie dziecku konieczności akceptacji różnic w wyglądzie lub zachowaniu różnych ludzi.

Każdy z nas jest inny – są ludzie wysocy i niscy, są grubi i chudzi, niektórzy mają piegi, a inni zeza albo zadarty nos. Są tacy, którzy od dzieciństwa nie widzą, inni nie słyszą, jeszcze inni poruszają się na wózkach inwalidzkich z powodu niepełnosprawności. Świat jest też pełen ludzi różnych ras – mieszkańcy krajów Afryki mają ciemną skórę, Europejczycy białą, niektórzy rodzą się ze skośnymi oczami. Tolerancja to akceptowanie innych, pomimo tego, że inaczej się zachowują lub wyglądają.

 

 

 

 

 

 

 

1/4
oprac.:  A. Chacińska

21.05.2020

Temat zajęć: „Dzieci z różnych stron świata”

 

  1. Wysłuchanie piosenki „Jesteśmy dziećmi”.  Rozmowa na temat utworu.

 

 

oprac.:  A. Chacińska

22.05.2020

Temat zajęć: Matematyka na wesoło.

 

oprac.:  A. Chacińska