Bardzo dziękujemy  za zdjęcia przepięknych prac Hani, Poli i Igorka! Brawo!

Zachęcamy Rodziców do przesyłania nam zdjęć z realizacji zadań przez dzieci:)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data: 4.05.2020

Temat zajęć: „Wiosna na łące”

1. Oglądanie filmu edukacyjnego „Łąka”:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Rozpoznawanie i nazywanie owadów – na podstawie ilustracji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Opowieść ruchowa „Spacerkiem po łące”.

 

Był piękny wiosenny dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer na pobliską łąkę (dzieci maszerują parami w różnych kierunkach sali). Słońce mocno świeciło, a wiatr rozdmuchiwał nasiona roślin (dzieci chodzą na czworakach i dmuchają na rośliny). Wypatrywały, czy gdzieś na łące nie pojawiło się jakieś zwierzątko (rozglądamy się dookoła). Nagle dzieci usłyszały pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatami szukając najpiękniejszych, aby zebrać z nich nektar (dzieci latają jak pszczółki, machając rękami- skrzydełkami), wesoło bzyczały nawołując się nawzajem (naśladują bzyczenie pszczół: bzz, bzz). Na listkach  siedziały koniki polne, poruszając śmiesznie łapkami (dzieci siedzą, poruszają w dowolny sposób rękami i nogami), cykając cichutko (naśladują dźwięk: cyt, cyt). Nagle nie wiadomo skąd pojawiły się żaby (dzieci naśladują skakanie żabek), kumkały głośno (naśladują kumkanie: kum, kum, kum) jakby ostrzegały się przed jakimś niebezpieczeństwem. Miały rację, że były takie zdenerwowane, bo na łące pojawiły się bociany. Chodziły, unosząc wysoko nogi (naśladują chód bociana), rozglądając się na boki, co chwilę przystawały i pochylały się do przodu jakby czegoś szukały w trawie. Ponieważ niczego nie mogły znaleźć – klekotały (naśladują głos bociana: kle, kle). Wysoko nad łąką krążył skowronek, śpiewając wiosenną piosenkę (naśladują głos skowronka: dzyń, dzyń), odpowiadał mu wróbel (naśladują głos wróbla: ćwir, ćwir), który poszukiwał pokarmu dla swoich głodnych dzieci. Czekały one niedaleko w gniazdku piszcząc: (pi, pi, pi). Nad łąką latały kolorowe motyle, co pewien czas siadając na kwiatach (dzieci naśladują ruch latających motylków). Wiosenny wietrzyk poruszał trawą i kwiatami, szumiąc wesołe piosenki (szszszsz.....szszsz....szszuuu).

 

4. Karty pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska
1/8

Data: 5.05.2020

Temat zajęć: „Ślimak, pokaż rogi”

 

 

  1. Oglądanie filmu edukacyjnego o różnych mieszkańcach łąki.

 

 

 

2. Ciekawostki na temat życia mrówek i ślimaków.  

 

  • Na całym świecie jest ponad 12 tys. gatunków mrówek. Mrówki są najdłużej żyjącymi owadami. W przeciwieństwie do niektórych robaków, które mogą żyć tylko przez kilka dni, a nawet godzin, królowa mrówki jednego gatunku – Pogonomyrmex Owyheei – może żyć do 30 lat. Mrówki można znaleźć na każdym kontynencie z wyjątkiem Antarktydy.  Mrówki nie mają płuc. Tlen przedostaje się przez maleńkie otwory na całym ciele, a dwutlenek węgla wydostaje się przez te same otwory.   Mrówki nie mają uszu, a niektóre z nich nie mają oczu. „Słuchają” poprzez odczuwanie wibracji ziemi przez stopy, a mrówki bez oczu, mogą komunikować się za pomocą czułek. Mrówki pracują razem jako grupa. Każda mrówka ma określoną pracę w kolonii. Ich praca jest określona – jako królowa, żołnierz, robotnik czy zwiadowca – i może być zmieniana w zależności od wieku.  (źródło: https://fajnepodroze.pl/26-ciekawostek-o-mrowkach/).

 

  • Wielkość skorupy ślimaka odzwierciedla jego wiek. Nowo wyklute ślimaki mają delikatne skorupki i dojrzewają około dwóch lat. Istnieje około 43000 gatunków ślimaków. Większość ślimaków ma tysiące mikroskopijnych struktur przypominających zęby, umieszczonych na wstążkowym języku. Ślimakom śluz pomaga w smarowaniu podłoża i ułatwia przechodzenie przy mniejszym tarciu. Ślimaki często poruszają się po szlakach śluzowych innych ślimaków, aby poruszać się szybciej. Ślimaki są jednym z najwolniejszych stworzeń na planecie. Kiedy czują się zagrożone, zazwyczaj wycofują się do swojej skorupy, aby się chronić. Ślimaki są prawie całkowicie ślepe, ale mają świetny zmysł węchu. Nie mają żadnego mechanizmu słyszenia dźwięków.  (źródło: https://fajnepodroze.pl/slimaki-ciekawostki-fakty-informacje/)

1/3
oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska

Data: 6.05.2020

Temat zajęć: „W ulu”

 

 

1. Oglądanie filmu edukacyjnego na temat życia pszczół:

 

 

 

 

-  Jak nazywa się domek pszczół?     (ul)

-  Jak nazywa się miejsce, gdzie znajduje się wiele uli?     (pasieka)

-  Jak nazywa się osoba, która zajmuje się pszczołami?      (pszczelarz)

 

Dziecko dzieli nazwy na sylaby – poprzez wyklaskiwanie.

 

2. Zapoznanie z zawodem pszczelarza – na podstawie ilustracji:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Historyjka obrazkowa „Skąd się bierze miód?”. Omawiamy ilustracje z dzieckiem, następnie możemy wydrukować i wyciąć obrazki. Zadaniem dziecka jest ułożenie ich w prawidłowej kolejności.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kwiaty wytwarzają nektar, który wabi pszczoły. Pracowite pszczoły znoszą nektar do uli. Za każdym razem dźwigają ciężar równy połowie ciężaru swojego ciała. W ulu składają nektar do plastrów. Tutaj inne pszczoły przetwarzają nektar na miód. Kiedy już plastry wypełnione są miodem, pszczelarz wyjmuje je z ula. Aby nie być pokłutym przez pszczoły, zakłada specjalny strój z siatką ochronną. Ramki z plastrami miodu pszczelarz wkłada do specjalnej maszyny – wirówki. Podczas wirowania miód spływa do słoiczków.

 

 

3. „Plaster miodu” – propozycja pracy plastycznej.

 

Dziecko może wyciąć plaster miodu z folii bąbelkowej, nakleić na kartkę i pomalować na żółto. Druga opcja to pomalowanie folii żółtą farbą, a następnie odbicie na kartce papieru. Po wyschnięciu dziecko wycina kształt plastra. Na końcu maluje pszczółki lub robi je z kolorowego papieru : )

 

 

 

 

 

 

 

 

1/5
1/5
oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska

Data: 7.05.2020

Temat zajęć: „Kwiatki na łące”.

 

  1. Oglądanie i nazywanie wybranych roślin łąkowych: stokrotka, mak, koniczyna, dziewanna, rumianek, konwalia, mniszek lekarski, chaber.

 

Zwrócenie uwagi na lecznicze właściwości wybranych roślin:

 

Mniszek lekarski – stosowany na przeziębienia i ból gardła.

Stokrotka – pomaga przy problemach z biegunką, również przy kaszlu, przeziębieniach. Zgniecione, świeże liście pomagają w gojeniu ran i stłuczeń.

Rumianek - służy do przygotowania naparów, herbat, maści, okładów.

 

2. Słuchanie piosenki: „Majowa łąka”:

oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska

Data: 8.05.2020

Temat zajęć: „Żabki i bocian”

 

  1. Poznanie ciekawostek na temat życia żab, bocianów, świerszczy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Żaby - najdrobniejsze żaby na świecie są mniejsze od grosza, a największa żaba może być większa niż stopa i ważyć ponad 3 kg. Żaby nie mogą żyć w morzu ani w słonej wodzie. Mają lepki język i używają go do połowu i połykania pokarmu. Żaby nie piją wody ustami – wchłaniają ją przez skórę. Każdy rodzaj żaby wytwarza swój własny, wyjątkowy dźwięk. Ropuchy to żaby - słowo „ropucha” jest zwykle używane dla żab, które mają chropowatą i suchą skórę, jak również krótsze tylne nogi. Żaby oddychają przez nozdrza, śpią z otwartymi oczami.

- Świerszcze - są to małe, wszystkożerne owady, zamieszkujące głównie łąki, pola i pastwiska. Czasami mieszkają na drzewach, ale najczęściej w maleńkich, wykopanych przez siebie norkach. Świerszcze mają trzy pary nóg i dwie pary skrzydełek, a okrągła główka wyposażona jest w długie czułki. Owady te skaczą tylko na niewielkie odległości, ale za to całkiem dobrze biegają. Słyną z tego, że „grają” lub „cykają”. Te charakterystyczne „ćwierkania” wydają samce, aby przywabić do siebie samice.

 

-Bocian - pokarmu poszukuje głównie na łąkach, pastwiskach i bagnach, a po żniwach również na polach uprawnych. Głównym pożywieniem bociana są drobne bezkręgowce ale nie żaby :)  W czasie wychowywania młodych bocian musi upolować wiele pożywienia dla stale głodnych, szybko rosnących piskląt. Dlatego łapie praktycznie wszystkie zwierzęta, które jest w stanie pochwycić: pasikoniki, dżdżownice, ślimaki, gryzonie, małe ryby. Bociany występujące w Polsce zimują w Afryce, gdzie udają się już w drugiej połowie sierpnia. Bociany w czasie lotu do miejsc zimowania pokonują około 8 000 km, co zajmuje im około czterech miesięcy.

 

2. Słuchanie piosenki „Bocian i żaby”:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Zagadki

 

Kiedy jest początek lata,

z płatka na płatek lata.

Dzięki jej pracowitości

miodek w domu mam dla gości. (pszczoła)

 

Skrzydła piękne ma we wzory,

wszystkie na nich są kolory.

Kiedy nastają dni gorące,

dzieci biegają za nim po łące. (motyl)

 

 

 

Ich kryjówką bywa kwiatek,

ile kropek - tyle latek.

Ich skrzydełka są w kropeczki,

to są właśnie... (biedroneczki)

 

Nad stawem, nad łąką
sporo ich się zbiera,
każda jest podobna
do helikoptera. (ważka)

 

 

4. Praca plastyczna „Mieszkańcy łąki” (propozycja na filmiku).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1/3
oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska