Bardzo dziękujemy  za zdjęcia przepięknych prac Hani, Marysi i Kazia! Brawo!

Zachęcamy Rodziców do przesyłania nam zdjęć z realizacji zadań przez dzieci:)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data: 20.04.2020

Temat zajęć: „Słoneczko nasze…”

 

  1. Wysłuchanie wiersza B. Formy „Słońce”.

 

Śpią jeszcze ludzie, gdy świt przychodzi,

zza horyzontu słońce wychodzi.

Wciąż pięknie, jasno świeci na niebie,

ciepłe promienie wysyła do Ciebie.

 

Ogrzewa rośliny, zwierzęta, ludzi,

wcale się zbytnio przy tym nie trudzi.

Gdy jest na niebie, wszędzie jest jasno,

nawet gdy chmury zakryją je ciasno.

 

Latem jest bardzo wysoko nad ziemią,

wtedy się wszystkie rośliny zielenią,

Ciepła jest wtedy woda w jeziorach...

Chodźcie się kąpać, słoneczko woła.

 

A kiedy nisko nad ziemią świeci,

pełno na ziemi wichrów, zamieci.

Kiedy już zajdzie to dobrze wiecie,

panuje ciemność na całym świecie.

 

Pytanie do utworu:  jakie korzyści daje nam słońce?

 

2. Omówienie wędrówki Ziemi wokół Słońca na podstawie filmu edukacyjnego:

3. Zapoznanie z nazwami planet w Układzie Słonecznym – przy pomocy piosenki oraz ilustracji:

 

4. Karty pracy

oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska

Data: 21.04.2020

Temat zajęć: „Gdy energię oszczędzamy, o środowisko dbamy”

 

1. Oglądanie filmu edukacyjnego na temat oszczędzania energii:

 

2. Rozmowa na temat korzyści płynących z energii wiatrowej, wodnej i słonecznej. Oglądanie zdjęć.

Rozmowa z dziećmi na temat „Skąd na Ziemi jest energia?”.
- Skąd na Ziemi jest energia? (ze Słońca)
- Tak, prawie cała energia dostępna na Ziemi pochodzi ze Słońca. Słońce ogrzewa naszą planetę – Ziemię i umożliwia rozwój życia. Rośliny rosną dzięki tej energii, ale również ją gromadzą. Z energii tej korzystają zwierzęta, bo zjadają rośliny. My też uzyskujemy energię zjadając rośliny i mięso.
- Skąd jeszcze na Ziemi jest energia? (z ognia, wody, wiatru).
- Do czego energia jest wykorzystywana przez człowieka?
- Ludzie dawno temu nauczyli się wykorzystywać energię. Najpierw używali ognia jako źródła światła i do ogrzewania oraz gotowania jedzenia.
- Potem wykorzystali wiatr do budowania wiatraków i mielenia zboża, a potem do budowania elektrowni wiatrowych.
- Wodę wykorzystali do budowania młynów i elektrowni wodnych.
- Słońce wykorzystali do budowania elektrowni słonecznych na baterie słoneczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Wysłuchanie wiersza. Możemy także zaśpiewać na melodię piosenki „Słoneczko nasze” 

 

Słoneczko zawsze wcześnie wstaje i wciąż energii nam dodaje.

 Zaprzyjaźniło się z żarówką – z tą zakręconą białą główką.

 Słoneczko uczy wszystkich z bliska, co to ochrona środowiska.

I my energię oszczędzamy, bo ze słoneczkiem dziś działamy.

Słoneczko nasze pokaż buzię, energii starczy nam na dłużej.

 Słoneczko nasze zostań tu, my jeszcze nie chcemy iść do snu.

 Słoneczko nasze zostań z nami, czule nas otocz promieniami.

Słoneczko nasze rozchmurz się, bo z twojej energii żyć się chce.

 

 

1/3
oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska

Data: 22.04.2020

Temat zajęć: „Jak chronisz klimat?”

 

1. Rozmowa „Co to jest klimat? Co to jest pogoda?”.

 Klimat to charakterystyczne dla danego obszaru zjawiska pogodowe, np. ilość opadów deszczu lub temperatura, o których wiemy dzięki wieloletnim obserwacjom; klimat danego miejsca nie powinien się zmieniać; w Polsce panuje taki klimat, że występują cztery różne pory roku – wiosna, lato, jesień, zima. Na tropikalnej wyspie przez cały rok jest ciepło i słonecznie, a w okolicach Bieguna Północnego klimat polarny charakteryzuje się długą zimą i bardzo krótkim latem.

Co to jest pogoda? Pogoda to stan atmosfery w danej chwili; niekiedy zmienia się z godziny na godzinę; pogodę możemy obserwować, np. gdy wyjrzymy za okno: czy pada deszcz/śnieg, czy jest ciepło/zimno, czy jest wietrznie/pochmurnie, itp.

Zjawiska nieprzyjazne dla środowiska i klimatu: samochody stojące w korku, dymiące fabryki, samoloty zostawiające smugi dymu, ludzie spalający odpady na ognisku, wycinanie lasów. Zachowania te prowadzą do ocieplenia klimatu – topnieją lodowce, panuje susza, jest coraz więcej pożarów (zdjęcia poniżej).

Zjawiska przyjazne dla środowiska i klimatu: jeżdżenie na rowerze, chodzenie pieszo, sadzenie drzew, zakładanie filtrów na kominy, segregowanie śmieci, chodzenie na zakupy z torbą materiałową.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Oglądanie filmu edukacyjnego na temat smogu:

Co to jest smog? Smogiem nazywa się zanieczyszczone powietrze, które podobnie jak mgła jest niżej od chmur. Zanieczyszczone powietrze powstaje między innymi z procesu spalania (np. śmieci, w piecach, z rur wydechowych pojazdów, kominów, ognisk, itd.).

 

 

 

 

 

3. Bajka o smogu

W pewnym mieście stał sobie mały, zielony domek z czerwonym kominem. Pewnego dnia stało się coś dziwnego… Mieszkańcy domku rozpalili w dużym węglowym piecu rzeczy, które wpadły im w ręce, a były to śmieci, gumowe stare zabawki… Z komina zaczął unosić się czarny, duszący dym, który natychmiast rozprzestrzenił się wokół domu i okolicy. I tak było codziennie aż do momentu, kiedy duży piec zachorował. Zaczął się dusić i kaszleć, a piękny, czerwony komin nie mógł oddychać… Wezwano doktora, który sprawdził i bardzo dokładnie przebadał piec. Ogromnie się zmartwił, gdy zobaczył, czym mieszkańcy zielonego domku w nim palili. Wystawił receptę na natychmiastowe wyczyszczenie pieca i zakaz spalania śmieci, a w kominie założenie filtra. Po jakimś czasie piec był całkowicie zdrowy, a w okolicy z daleka było widać piękny, zielony domek z czerwonym kominem, nad którym świeciło słońce i nad którym unosił się biały dym.

 

Pytania:

- co przydarzyło się czerwonemu kominowi?

- dlaczego zachorował?

- jaką receptę otrzymał od doktora?

- jak skończyła się ta historia?

1/4
oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska

Data: 23.04.2020

Temat zajęć: „Szanujmy drzewa”

 

1. Rozmowa na temat znaczenia drzew w przyrodzie na podstawie filmu:

 

 

 

2. Wysłuchanie wiersza B. Formy „Drzewo”.

 

Rośnie w lesie stare drzewo, szumem liści wszystkich woła.

Miękka trawa, mchy, paprocie w jego cieniu dookoła.

W norkach między korzeniami, mysz i krecik to sąsiedzi.

Na gałązce, pośród liści mały ptaszek sobie siedzi.

Dzięcioł dobrym jest lekarzem, w korę mocno dziobem stuka,

Aby drzewo było zdrowe w nim robaczków ciągle szuka.

W dziupli ruda wiewióreczka wciąż gromadzi swe zapasy:

Szyszki, ziarnka i orzeszki znosi na zimowe czasy.

Wokół drzewa dużo tlenu, zdrowe rześkie jest powietrze.

Drzewo chroni nas przed słońcem, więc posiedźmy pod nim jeszcze.

Pytania do utworu:

- dla jakich zwierzątek drzewo było schronieniem?

- jakie korzyści dają nam drzewa?

 

 

 

3. Rozmowa. „Czy zastanawialiście się, w jaki sposób możemy dbać o drzewa?” –  (Możemy narysować wesołe i smutne drzewo, rodzic czyta wyrywkowo wypowiedzi, a dziecko wskazuje, czy w danej sytuacji drzewo jest smutne, czy wesołe).

Drzewo jest wesołe gdy:

  • Nie łamiemy gałęzi.

  • Nie niszczymy kory drzew.

  • Zbieramy makulaturę.

  • Nie zostawiamy śmieci w lesie.

  • Nie palimy ognisk w lesie.

  • Na Boże Narodzenie ubieramy sztuczne choinki lub żywe drzewka w doniczkach, tak aby można je było potem wsadzić do ziemi.

Drzewa są smutne gdy:

  • Łamiemy gałęzie.

  • Zanieczyszczamy je spalinami.

  • Niszczymy korę.

  •  Palimy ogniska w lesie.

  •  Ścinamy drzewa bez pozwolenia.

4. Propozycja pracy plastycznej. (Źródło: mojedziecikreatywnie.pl)

Wiosenne drzewa (rolka po papierze, plastelina, zielony flamaster, kartka bloku technicznego, bibuła).

 

 

 

 

 

 

Wiosenne drzewa z popcornu : )

oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska

Data: 24.04.2020

Temat zajęć: „Segregujemy śmieci”

 

1. Rozmowa na temat segregacji śmieci – na podstawie filmu i ilustracji:

 

Wyjaśnienie słowa „recykling” – recykling to powtórne wykorzystanie odpadów, które może zaczynać się od segregacji. Np. z plastikowych butelek wytwarzane są folie, opakowania, zabawki lub inne plastikowe butelki.

 

 

 

                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Wysłuchanie piosenki:

 

3. Karty pracy – z pomocą rodzica.

 

 

 

 

 

 

1/6
oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska