Data: 22.06.2020 r.

Temat zajęć: „Lato, lato…”

 

1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Tato, czy już lato?”. Rozmowa – po czym poznajemy, że jest już lato?

 

"Tato, czy już lato?" B. Szelągowska

Tato, czy już lato?

Powiedz, proszę!

Powiedz, tato, po czym można poznać lato?

Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?

Po prostu:

po słodkich malinach,

po bitej śmietanie z truskawkami,

po kompocie z wiśniami,

po życie, które na polach dojrzewa,

po słowiku, co wieczorami śpiewa,

po boćkach uczących się latać,

po ogrodach tonących w kwiatach,

po świerszczach koncertujących na łące,

po wygrzewającej się na mleczu biedronce,

po zapachu skoszonej trawy i róż,

I... już!

 

Pytania do wiersza:

- O czym był wiersz?

- Jakie znasz pory roku?

- Po czym, zdaniem autorki wiersza, możemy poznać, że jest już lato?

- Jaka pogoda jest latem?

- Jak ubieramy się latem?

- Co można robić latem?

- Za co lubisz lato?

 

 

2. Sylabowe obrazki – doskonalenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.

Dziecko dzieli na sylaby nazwy przedmiotówkojarzących się z latem. Przy każdej ilustracji rysuje tyle kropek, ile sylab występuje w nazwie (lody, tęcza, strój kąpielowy, słońce, klapki okulary).

Data: 23.06.2020 r.

Temat: „Góry czy morze”

 

1. Rozwiązywanie zagadek.

 

Wyliczanka wprowadzająca : Na wycieczkę wyruszamy, ale pewien kłopot mamy, czy do lasu czy na grzyby, choć wycieczka jest na niby. Jechać w góry czy nad morze? Wyliczanka nam pomoże: raz, dwa, trzy, tę wycieczkę wybierz ty.

Rodzic mówi: Dowiesz się, dokąd się dzisiaj wybierzemy, jeśli rozwiążesz zagadki.

 

 

Groźne, wzburzone
szumią jego fale.
Spotkasz w nim ryby,
meduzy, korale. (morze)

 

Są wysokie, skaliste,
pokryte lasami.
Poznać je możemy
wędrując szlakami. (góry)

 

Można na niej się opalać,
zamki z piasku też budować.
Gdy się znudzi, można z mamą,
brzegiem morza spacerować. (plaża)

 

Dwa ciepłe miesiące,
lubi je dzieci tysiące.
Wtedy dużo wypoczywają,
nad morze lub w góry wyjeżdżają.(wakacje)

 

 2. Praca z mapą Polski- nazywanie zaznaczanie na mapie gór i morza.

 

Popatrz na mapę Polski. Pokaż na niej góry i morze. Czy wiesz jak nazywa się polskie morze? (Morze Bałtyckie) A jak nazywają się góry? (Tatry)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na konturowej mapie Polski zaznacz góry i morze – morze możesz pokolorować na niebiesko, zrobić duże fale, a góry wyciąć z kolorowego papieru i nakleić w odpowiednim miejscu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Zabawa ruchowa „Góry i morze”

Potrzebne pomoce: cienka chustka lub apaszka pożyczona od mamy

Przebieg zabawy: na hasło „morze” dzieci robią fale duże i małe machając oburącz chustką przed sobą, na hasło „góry”dzieci wspinają się na palce i unoszą chustkę do góry.

Data: 24.06.2020 r.

Temat: „Pod namiotem”.

1.Słuchanie fragmentu książki Z. Staneckiej „Basia i biwak”.

„ Basia wyszła z samochodu. Popatrzyła na słońce, które przeświecało przez gałęzie. A potem pobiegła nad jezioro (…) Woda cicho pluskała o brzeg, ptaki śpiewały jak oszalałe. Basia wzięła rozbieg i wskoczyła na płyciznę. Poślizgnęła się i chlapnęła na pupę. Cudowanie!

Po jakimś czasie reszta rodziny wyszła z samochodu (…)Basia z Jankiem wzięli się do rozpakowywania namiotu. Najpierw wyciągnęli z torby zielony materiał.

- Uważajcie, to tropik. Będzie nas chronił przed deszczem – zawołał Tata.

Basia nie słyszała. Pędziła między drzewami z zieloną płachtą na głowie.

- Uhuuu! Jestem duchem lasu! – wołała zachwycona.

Janek zaczął ją gonić ze wzniesionym nad głową drewnianym mieczem z patyka.

- Dzielny rycerz Jan nie lęka się ciebie, leśna zjawo! – wołał. A potem złapał za powiewający róg tropiku i oto duch lasu padł na ziemię pokonany. (…)

Kiedy wróciła mama namiot już stał (…) W namiocie był przedsionek i duża komora, w której mieli spać wszyscy razem.

- Ja śpię pośrodku! – zaklepała Basia (…)

Rano Basię obudził dziwny dźwięk. Ciężkie krople uderzały o tropik. Po chwili rozpadało się na dobre. Mama usadziła dzieci do gry w karty, a sama wstawiła wodę na butli turystycznej. Tata zaczął kroić chleb… Siedzieli potem w przedsionku, pili kawę i sok, pogryzali kanapki i patrzyli na mokry las. (…) Po południu zaświeciło słońce, ale wciąż kropiło. Basia wybiegła na deszcz i kompletnie przemokła. Potem zjedli makaron i poszli wcześnie spać.

Następnego dnia o świcie Basia, Janek i Tata wyruszyli na grzyby. (…) Wszyscy troje włożyli kalosze i zaczęli przedzierać się przez mokry las. Grzybów było zatrzęsienie. (…)

Wieczorem Tata zarządził ognisko. (…) Basia z Jankiem poszli do lasu po chrust. Dźwigali ogromne konary, brudni od stóp do głów i bardzo szczęśliwi. (…) Tacie udało się wreszcie podpalić stosik. Siedli wokół ogniska otuleni kocami i przez chwilę milczeli, ciesząc się ogniem i ciepłem. Potem Mama zaczęła śpiewać. Pięknie śpiewała.

- Udała się nam ta Mama, co? – szepnął Tata do Basi (…) I zaśpiewał razem z Mamą. (…) Basia pomyślała, że nie tylko Mama im się udała. Tata też. (…) I wakacje pod namiotem. Może mokre, ale i tak najwspanialsze, jakie tylko można sobie wymarzyć. W przyszłym roku też pojedziemy na biwak – postanowiła. (…) ‘’

 

Pytania do tekstu:

- Dokąd pojechała Basia z rodziną?

- Gdzie rozbili namiot?

- Jaką pogodę mieli podczas biwaku?

- Co robili w czasie pobytu pod namiotem?

- Co jeszcze można robić podczas biwaku?

- Czy Basia była zadowolona z wyjazdu?

 

2. Historyjka obrazkowa ,,Biwak w lesie’’.  

Rodzic rozcina załączoną historyjkę obrazkową. Rozkłada obrazki na stole i prosi dziecko, aby ułożyło je we właściwej kolejności. Następnie dziecko próbuje opowiedzieć, co widzi na obrazkach. Na koniec przykleja obrazki na kartkę we właściwej kolejności.

Data: 25.06.2020 r.

Temat zajęć: „ W ciekawych miejscach w Polsce”

 

1. Wysłuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Na wakacje ruszać czas”. 

 

Za dni kilka –o tej porze

będę witać polskie morze.

Bo najbardziej mi się marzy

żeby bawić się na plaży.

 

A ja chciałbym dotknąć chmury

i dlatego jadę w góry.

Razem z mamą, razem z tatą

w górach lubię spędzać lato.

 

Ja na morze nie mam czasu.

Wolę jechać het- do lasu.

I tam z dziadkiem zbierać grzyby

albo w rzece łowić ryby.

 

Dla mnie to najlepsza pora

żeby wskoczyć do jeziora.

Nie chcę w upał chodzić w góry.

Wolę jechać na Mazury.

 

Morze, góry, las i rzeka;

Wszystko to już na nas czeka.

Bo zaczęło się już lato

Jedźmy mamo, jedźmy tato.

 

Pytania do wiersza:

- Dokąd można pojechać na wakacje? (nad morze, w góry, na Mazury, do lasu, nad rzekę)

- Jakie znasz jeszcze ciekawe miejsca w Polsce? (Rodzic podpowiada, że w czasie wakacji można zwiedzić również różne polskie miasta, np. Kraków, Toruń, Gdańsk, można pojechać też na wieś np. do dziadków. Oglądanie mapy, na której zaznaczone są różne ciekawe miejsca).

- Dokąd chciałbyś/chciałabyś pojechać na wakacje?

 

2. „Jadę, jadę” – zabawa ruchowa z pokazywaniem przy muzyce.

 

 

 

3. Co to za miasto?” zagadki.

 

W dawnej stolicy, od wieków wielu

Wisła obmywa stopy Wawelu.

Jak ma na imię dawna stolica,

przez którą płynie błękitna Wisła? (Kraków)

 

Co to za miasto,
w którym chmury
zawadzają
o Pałac Kultury? (Warszawa)

Jakie to miasto,
w polskiej krainie,
co powinno płynąć,
a nigdy nie płynie? (Łódź)

 

Zjesz tam pysznego piernika,

To miasto Mikołaja Kopernika. (Toruń)

 

 

4. Oglądanie filmu „Wakacje w Polsce”  - zwracanie uwagi na piękno Polski.

 

 

Podczas oglądania dziecko próbuje odgadnąć, jakie miejsce/miasto jest pokazane w danym momenciena filmie.