Data: 15.06.2020 r.

Temat zajęć: „Podróże małe i duże”

 

  1. Słuchanie piosenki „Podróże małe i duże’ muzyka i słowa M. Majewski.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



W domu jest bezpiecznie i cieplutko,
ale czasem nudzi się troszeczkę
Wtedy w dal wypływam marzeń łódką
albo z mamą ruszam na wycieczkę

Ref. Podróże małe i duże
przez morze czy przez kałuże
naprawdę czy też w zabawie
w podróży zawsze jest ciekawie

Można podróżować samochodem,
statkiem, samolotem lub koleją
Można w Batyskafie zejść pod wodę
patrzeć, jak się wieloryby śmieją

Pytania do piosenki:

- Jaki nastrój ma piosenka?
- O czym jest piosenka?
- Czym podróżujemy?
- Dokąd możemy podróżować?
- Jaka może być podróż?

2. Nazywanie pojazdów wodnych, powietrznych, lądowych i umieszczanie ich na właściwej planszy ( droga, niebo, woda).

Rodzic przygotowuje trzy kartki A4 – na jednej rysuje ulicę, na drugiej niebo/chmury, a na trzeciej wodę. Wycina poniższe ilustracje pojazdów i rozsypuje na dywanie. Zadaniem dziecka jest dopasować pojazd do drogi, którą się porusza. Po dopasowaniu można pojazdy przykleić na odpowiednie kartki.

 

 

3. Zabawa słuchowa „Środki lokomocji” - rozróżnianie odgłosów pojazdów.

 

 

 

 

 

 

 


4. „Czym jedziemy na wakacje?” - zabawa ruchowa. Dziecko biega po pokoju, na umówiony sygnał np. klaśnięcie w dłonie dziecko naśladują ruchem i głosem sposób poruszania się kolejno: samochodu, pociągu, samolotu, statku.

Data: 16.06.2020 r.

Temat: „Wyprawa pociągiem”

  1. Słuchanie wiersza pt.,,Kolorowy pociąg” D. Gellner i rozmowa kierowana dotycząca treści.

    „Kolorowy pociąg”
    Wycinam z papieru kolorowy pociąg.
    Kolorowe koła po szynach turkoczą.
    W niebieskim wagonie niebo rozgwieżdżone,
    w żółtym – słońce z uśmiechem złocistym.
    W czerwonym – kilka maków,
    w białym – puszysty obłok,
    w zielonym – wilgotne listki.
    A w ostatnim – największym –
    Bukiet spełnionych marzeń.

    Pytania do utworu:

- O czym jest wiersz?
- Jaki jest w wierszu pociąg?

- Jakiego koloru są wagony w kolorowym pociągu?

- Ile jest wagonów?

- Co jest w każdym z wagonów?

- Co było w ostatnim wagonie?

- Wypowiadanie się na temat ostatniego wagonika – moje marzenie. Jakie jest twoje marzenie?

- Dokąd można pojechać pociągiem?

2. Praca plastyczna ilustrująca treść wiersza.

Rodzic czyta wiersz jeszcze raz. Wycina z kolorowego papieru prostokąty (kolory zgodne z treścią wiersza) i koła. Wspólnie z dzieckiem z załączonych figur wykonuje lokomotywę.

Następnie dziecko przykleja za lokomotywą kolejne wagoniki z prostokątów i koła. Potem w każdym wagonie rysuje ołówkiem, czarną kredką lub flamastrem to, o czym mowa w wierszu.

Poniżej przykładowy pociąg (oczywiście w naszym będzie mniej wagonów).

 

 

 

 

 


 

3. Kolorowy pociąg – ćwiczenia matematyczne

  • Przypomnienie podstawowych figur geometrycznych.

 

 

  • Nazywanie figur geometrycznych, z jakich powstał pociąg.

  • Przeliczanie z ilu prostokątów, kwadratów, kół i trójkątów powstał pociąg.

  • Przeliczanie kół i wagonów liczebnikami porządkowymi wg liczebności wzrastającej (pierwszy, drugi, trzeci itd..)

  • Nazywanie kolorów wskazanego wagonika, np.

- Jakiego koloru jest trzeci wagon?

- Piąty wagon jest koloru... itd.

 

4. „Jedzie pociąg” – zabawa muzyczko-ruchowa ze śpiewem. Zaproszenie wszystkich członków rodziny do wspólnej zabawy – utworzenie rodzinnego pociągu

Data: 17.06.2020 r.

Temat zajęć: „Rejs statkiem”

 

  1. Słuchanie piosenki „Płyną po wodzie statki”.

 

 

 

 

 

 

 

Pytania do piosenki:

- O czym była piosenka?

- Jakie rodzaje statków były wymienione w piosence?

- Dokąd można popłynąć statkiem?

 

2. Rozmowa na temat rodzajów statków na podstawie ilustracji.

 

 

 

 

 

 

 

3. „Zadania pana  kapitana”- ćwiczenia narządów artykulacyjnych połączone z ćwiczeniami oddechowymi.

 

Dzieci naśladują odgłosy i ruchy narządów artykulacyjnych wykonywane przezkapitana- rodzica.

 

Kapitan statku ma różne humory. Kiedy jest zadowolony śmieje się radośnie „ho, ho,ho. Także marynarze wtedy się śmieją – ha,ha,ha. Nawet mała myszka, która mieszka pod pokładem śmieje się wtedy cichutko- hi,hi,hi. Radosny kapitan posyła wszystkim marynarzom całuski i uśmiecha się do nich (szybka zmiana układu ust uśmiech-ryjek). Czasami wesoło pogwizduje (wykonywanie ruchów imitujących gwizdanie). Kiedy jednak się zdenerwuje nadyma się ze złości jak balon (- nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza ustami lub nosem). Kiedy jest bardzo zły prycha i parska jak koń. (prychanie). Czasami nawet kląska głośno językiem.(kląskanie). Muszę wam jednak powiedzieć, że te jego humorki szybko mijają i wtedy znowu wszyscy się cieszą.

 

4. Zabawy ruchowe „Rejs statkiem” – potrzebne przyrządy – cienka chustka lub apaszka pożyczona od mamy  J Każde ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

 

  • Ćwiczenia tułowia „Stawiamy maszt”.

Dzieci układają chustki przed sobą na podłodze i stają przed nimi w niewielkim rozkroku; wykonują skłon w przód, starając się podnieść chustkę; następnie prostują się, podrzucają chustkę do góry, klaszczą dwa razy nad głową i łapią chustkę.

 

  • Ćwiczenie mięśni grzbietu ”Sprzątamy łódkę”

Dzieci w siadzie klęcznym, chustkę mają ściągniętą za rogi jak wstążkę położoną tuż przy kolanach. Odsuwają chustkę obiema rękami jak najdalej w przód z jednoczesnym skłonem tułowia, a następnie ponownie przysuwają ją do kolan, tak jakby zmywały podłogę (w czasie ćwiczenia dzieci nie unoszą się z pięt).

 

  • Ćwiczenia mięśni brzucha „Leniwy marynarz – gdzie moje ciasteczko?”

Leżenie tyłem, ramiona w bok, nogi ugięte w kolanach, stopy oparte na podłożu – próba uchwycenia palcami stóp leżącej na podłodze chusty, uniesienie w górę i opuszczenie jej na brzuch (Ćwiczenie na przemienne: prawa, lewa stopa oraz obunóż).

Wykonanie 2 – 3 oddechów przeponą, odłożenie chusty.

 

  • Zabawa na czworakach „Trochę wody dla ochłody”

Dzieci poruszają się na czworakach wokół chustki położonej na podłodze; na sygnał jak najszybciej siadają na chuście – wskakują na pokład swojej żaglówki.

 

  • Ćwiczenie równowagi „Suszymy się do słoneczka”

Dzieci stoją na jednej nodze, drugą zgiętą w kolanie pod kątem prostym podnoszą w górę. Przewieszają chustkę przez kolano wzniesionej nogi i przenoszą ramiona w bok, wytrzymując przez chwilę pozycję równoważną. Następnie zabierają chustkę i ćwiczenie wykonują na drugiej nodze.

 

5. Praca plastyczna „Morskie fale”.

Rysowanie pastelami, kredkami świecowymi lub malowanie farbami, jedną ręką lub oburącz w zależności od swoich możliwości, morskich fal,  w rytm muzyki.

 

Doklejanie papierowych statków indywidualnie  wybranych przez dzieci.

Statki do wycięcia:

Data: 18.06.2020 r.

Temat zajęć: „Lecimy samolotem”.

 

  1. Słuchanie wiersza B. Formy „W samolocie”. Rozmowa na temat utworu.

W samolocie

 

Tuż przy oknie w samolocie
mały Tomek grzecznie siada.
A tymczasem przez mikrofon
stewerdessa się przedstawia.

Wszyscy miejsca swe zajmują,
dobrze pasy zapinają.
Słychać warkot, to silniki
już samolot w ruch wprawiają.

Coraz prędzej mknie maszyna,
już podrywa się do góry
i unosi się w powietrzu,
hen, wysoko, aż pod chmury.

Spojrzał Tomek przez okienko,
w dole wszystko takie małe.
Nagle cały świat zakryły
gęste chmury buro - szare.

Lecz samolot wzbił się wyżej,
słońce niebo rozjaśniło.
Pozostały w dole chmury,
wszystkim miło się zrobiło.

 

Pytania do wiersza:

- O czym był wiersz?

- Jak miał na imię chłopiec, który leciał samolotem?

- Co widział Tomek przez okno samolotu?

- Dokąd można polecieć samolotem?

- Czy leciałeś/-aś kiedyś samolotem? Jeśli tak, czy podobało ci się?/Czy chciałbyś/chciałabyś polecieć kiedyś samolotem?

 

2. Oglądanie zdjęć wnętrza samolotu, lotniska oraz różnych rodzajów samolotów. Rozmowa na temat ilustracji.

 

 

 

3. Oglądanie filmu przedstawiającego lądowanie i start samolotu.

1/5