Data: 30.03.2020

Temat zajęć: „Mini ogródek”

 

1. Oglądanie i nazywanie ilustracji wiosennych kwiatów (przebiśnieg, krokus, hiacynt, żonkil). Dzielenie nazw na sylaby (poprzez wyklaskiwanie).


2. Zabawa badawcza – założenie mini ogródka w domu. Opis doświadczenia:

1 dzień - Na talerzyku kładziemy mocno namoczoną, grubą warstwę waty. Sypiemy na watę nasiona rzeżuchy; 2 dzień - Nasiona rzeżuchy powoli pękają i roślina zaczyna kiełkować; 3 dzień - Pojawiają się pierwsze, zielone listki; 4 dzień - Rzeżucha zaczyna rosnąć, jej liście stają się coraz bardziej zielone a łodygi wysokie; 5, 6, 7 dzień - Rzeżucha osiąga wysokość kilku cm (zależy od światła i temperatury) i nadaje się do jedzenia. Nasionka podlewamy codziennie, np. wodą ze spryskiwacza.

 

Można również założyć hodowlę fasoli lub szczypiorku.

 

3. Taniec, improwizacja -  do utworu A. Vivaldiego „Wiosna”

 

 

 

  4. Karty pracy  „Oznaki wiosny” :

 

 

oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska

Wtorek 31.03.2020

Wiosenne zabawy matematyczne

 

Karta pracy nr 1.

 

Wytnij obrazki znajdujące się na kolejnej stronie (pod kratownicą).

Przyklej je na kratownicy zgodnie z instrukcją:

„Na środku planszy mały, biały domek się znajduje, w lewym górnym rogu słonko pomieszkuje. Po prawej stronie słonka dwie chmurki się zmieściły. Na samym dole planszy, w każdej kratce trawkę posadzimy”.

 

(Źródło: „Edu Sense – Kodowanie na dywanie”)

 

 

 

 

 

Karta pracy nr 2.

 

Wytnij kubki znajdujące się na dolnej części ilustracji.

Przyklej je na kratownicy, w taki sposób, żeby wyglądała tak samo, jak ta na wzorze.

 

 

Karta pracy nr 3.

 

 

 

 

 

 

Karta pracy nr 4.

oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska

Środa 1.04.2020

Temat zajęć: „Na wiejskim podwórku”

 

Zadanie 1.

 

Wysłuchanie wiersza:

 

"Wiejskie życie" A. Wojtyła

Byłoby dziś znakomicie
lepiej poznać wiejskie życie.

Gdzie stodoła, chlew, obórka,
piesek strzeże tam podwórka.

Gdzie panuje gwar i hałas,
wszyscy chcą coś mówić naraz.

Kurka gdacze, kaczka kwacze,
a tam mała Zosia płacze,

że uciekła jej z podwórka
ulubiona biała kurka.

Ścieżka tam prowadzi wąska,
a przy ścieżce stoi gąska,

która bardzo się dziś złości
i gęganiem płoszy gości.

Napuszają się indyki,
że zbyt głośno ryczą byki.

Krowy pasą się na łące,
obok skaczą dwa zające.

Gdzie już od samego rana
słychać głośny bek barana.

Świnki się taplają w błocie,
koza trawę je przy płocie.

W polu słychać śpiew skowronka,
dużo kropek ma biedronka.

Wokół łąka, pola, las,
tam spokojnie mija czas.

Nieopodal płynie rzeka,
szum jej słychać już z daleka.

Więc słuchajcie moi mili,
nie zwlekajcie ani chwili.

Zapraszam Was na wycieczkę,
gdzie wiejskie zwierzęta poznacie troszeczkę.

 

Pytania do utworu:

- Gdzie toczy się akcja wiersza (na wsi czy w mieście) ?

- Jakie zwierzęta występują w utworze?

- Jak wygląda tamtejszy krajobraz?

 

Zadanie 2.

 

„Co słychać na wiejskim podwórku?” aktywne słuchanie, rozpoznawanie odgłosów poszczególnych zwierząt. Dzielenie nazw zwierząt na sylaby.

 

Zadanie 3.

 

„Mieszkania zwierząt” – rozmowa na podstawie ilustracji, nazywanie zwierząt i ich domów, wzbogacanie słownictwa (kurnik, obora, stajnia, chlewik).

 

Zadanie 4.

 

Karta pracy – „Policz zwierzęta”. Narysuj w poszczególnych ramkach tyle kropek, ile zwierząt znajduje się na obrazku.

oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska

 

Data: 02.04.2020

Temat zajęć: „Jakie to zwierzę?”

 

Zadanie 1.

„Zwierzęta i ich dzieci” – rozmowa na podstawie ilustracji – zapoznanie z nazwami:   

koza-koźlątko
suczka-szczeniak
maciora-prosiak
kaczka-kaczątko
owca-jagnię
krowa-cielak
kura-kurczątko
klacz-źrebak
kotka-kociątko

 

Dziecko wskazuje, które z tych zwierząt znajdują się na zdjęciach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie 2.

Wiersz logopedyczny „Azorek”.

Rodzic czyta wiersz (po 2 wersy), dziecko powtarza.

Azorek

Przed domem przy budzie
głośno Azor szczeka,
to jego szczekanie
już słychać z daleka:
– Hau, hau, hau…
Gdy Azor jest wściekły,
Humorek zły miewa,
To warczy tak groźnie,
Że drżą wokół drzewa:
– Wrrr, wrrr, wrrr…
Gdy piesek narzeka,
ma jakieś życzenie,
to zamiast szczekania
słychać to skomlenie:
– Oi, oi, oi…
Gdy pies chce nam przekazać
nowiny smutne,
słychać wycie długie,
żałośnie okrutne:
– Auuu, auuu, auuu…
Lecz najczęściej Azor,
gdy siedzi przy budzie,
to szczeka tak pięknie,
że dziwią się ludzie:
– Hau, hau, hau…

 

Zadanie 3.

Zabawa pantomimiczna „Jakie to zwierzę?”.

 

Przygotowujemy 4 małe obrazki przedstawiające wiejskie zwierzęta (1 zwierzątko na 1 kartce). Składamy kartki, wkładamy np. do pudełka, losujemy. Dziecko na przemian z rodzicem pokazuje gestami dane zwierzę. W przypadku trudności, można posłużyć się głosem : )

 

Zadanie 4.

Karta pracy - „Zwierzęta domowe i egzotyczne”. Oznacz czerwoną pętlą te zwierzęta, które możemy spotkać w gospodarstwie.

 

Zadanie 5.

Karta pracy – pokoloruj wg instrukcji (z pomocą rodzica).

oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska

Piątek 03.04.2020

Temat zajęć: „Worki pełne zboża”

 

Zadanie 1. Rozmowa na podstawie wiersza i ilustracji („Od ziarenka do bochenka”).

 

„Abecadło o chlebie” W. Bełza

 

ABC
Chleba chcę,
Lecz i wiedzieć mi się godzi,
Z czego też to chleb się rodzi?

DEF
Naprzód siew:
Rolnik orze ziemię czarną
I pod skibę rzuca ziarno.

HKJ
Ziarno w lot
Zakiełkuje w ziemi łonie,
I kłos buja na zagonie.

Ł i L
Gdy już cel
Osiągnięty gospodarza,
Zboże wiozą do młynarza.

MNO
Każde źdźbło,
za obrotem kół, kamienia,
W białą mąkę się zamienia.

PQS
To już kres!
Z młyna piekarz mąkę bierze
I na zacier rzuca w dzieże.

RTU
I co tchu
W piec ogromny wkłada ciasto,
By chleb miały wieś i miasto.

WXZ
I chleb wnet!
Patrzcie, ile rąk potrzeba,
Aby mieć kawałek chleba.

Pytania do utworu:

- jakie zawody występują w wierszu?

- czy proces powstawania chleba wymaga ciężkiej pracy?

 

Zadanie 2. Zagadki:

 

Kiedy pędzę, galopuję,

powiew wiatru w nozdrzach czuję.

Jeśli cukru kostkę dasz,

miejsce na mym grzbiecie masz.

 

Czarne, białe i łaciate,

spotkasz je na łące latem,

nikt przed nimi nie ucieka,

dać Ci mogą dużo mleka.

 

Dumny bardzo jest z ogona,

chociaż pawia nie pokona.

Nocuje zawsze w kurniku,

rankiem pieje "Kukuryku!".        

 

Siedzi na grzędzie w kurniku

i nie woła kukuryku.

O pisklęta swoje dba,

gdy dasz ziarno, jajo da.

 

Zadanie 3. Karta pracy  „Co nam dają zwierzęta?” (z pomocą rodzica).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie 4. Propozycja pracy plastycznej. Mile widziane zdjęcia prac dzieci : )

 

Zwierzątka wykonane z papierowych talerzyków.

oprac.: N. Józefowicz, K. Cieślak, A. Chacińska