Poniedziałek 30.03.2020

Temat zajęć: Pisanki – kraszanki

Zajęcia dostępne są także w wersji prezentacji Power Point

 

1. Zabawa ruchowa z piosenką „Głowa, ramiona…”

 

 

 

 

 

 

 

2. Wielkanocne zwyczaje – rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza

"Wielkanocne zajączki "Małgorzata Lewicka

Pytał raz zająca zając,

kręcąc noskiem i wzdychając:

„Powiedz, drogi przyjacielu,

wszak na rzeczach znasz się wielu,

co dać dzieciom na Wielkanoc:

czy marchewkę, świeże siano,

pęk sałaty lub kapustę?

Martwię się już tak od szóstej!”.

A przyjaciel tak mu powie:

„Po co tracić czas i zdrowie!

Schrup marchewkę lepiej sam,

bo ja inny pomysł mam.

Zajączkowa niespodzianka

wielkanocna to pisanka!

Sposób prosty, mówię z góry:

trzeba jajko wziąć od kury

i na twardo ugotować.

Gdy ostygnie, pomalować,

w kwiatki, kropki, kreski, szlaczki.

Ej, ucieszą się dzieciaczki!

Napisz jeszcze swe życzenia –

wielkanocne pozdrowienia.

Wszystko już kolego wiesz,

więc do pracy teraz spiesz”.

Pomknął ucieszony zając

ważne słowa powtarzając.

A w świąteczny ciepły ranek

wszystkie dzieci roześmiane

otrzymały niespodzianki:

dyngus, bazie i pisanki.

Wraz z żółtymi żonkilami

mała kartka z życzeniami:

Niechaj dziś dla wszystkich dzieci

wielkanocne słonko świeci.

Dla starszaka i dla brzdąca

pozdrowienia od ZAJĄCA.

Pytania do dziecka: Jaki kłopot miał zajączek?; Jaką radę dał mu kolega?; Jak robi się pisanki?; Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?.

 

3. Pisanki – kraszanki

Rodzic opowiada dziecku, w jaki sposób można ozdobić pisanki pokazując ilustracje.

Wprowadza nazwę kraszanki – okraszone, czyli ozdobione.

Prosimy, aby dziecko podzieliło na sylaby słowa: pisanki i kraszanki, a następnie powiedziało ile mają sylab. Zapytaj jaką głoskę słyszy na początku oby wyrazów.

 

 

 

4. Karta praca – wykonanie karty pracy według instrukcji słownej.

Proszę wydrukować lub samodzielnie narysować kartę pracy wg wzoru, poprosić dziecko, aby przygotowało kredki lub flamastry i poprosić dziecko o skupienie i powoli przeczytać instrukcję.

Instrukcja

Pierwsze jajko na górnej półce – pomaluj na czerwono

Trzecie jajko na dolnej półce – pokoloruj na niebiesko

Drugie jajko na górnej półce – pokoloruj w kolorowe paski

Pierwsze jajko na dolnej półce – pokoloruj na zielono

Pozostałe jajka – ozdób według swojego pomysłu

 

Karta pracy:

 

Po skończonej zabawie przypomnij dziecku uporządkowaniu miejsca pracy.

 

Przygotowały: Karolina Szulc, Marlena Kanon -Karalus, Iwona Baran

Wtorek 31.03.2020

Temat zajęć: Wielkanocne zwierzęta.

1. Gimnastyka buzi i języka – wierszyk logopedyczny „Gryzący wierszyk” Pauli Bakarnii (załącznik)

Rodzic czyta wierszyk po jednym wersie, a dziecko powtarza.

 

 

2. Tor przeszkód – rozwijanie sprawności fizycznej dzieci.

Pomoce: skakanka/ sznurek, 6 butelek np. z wodą, 10 par skarpetek zwiniętych w kulkę, pudełko/ miska,

  1. Skok obunóż raz z jednej, raz z drugiej strony skakanki rozłożonej na podłodze – 2 razy

  2. Slalom – spacer dookoła butelek ustawionych w slalom ( raz przodem, raz tyłem). Spacer slalom dotykając palcami stópgórnej części butelki ( raz prawa, raz lewa noga)

  3. Rzut do celu – dostosowujemy odległość do możliwości dzieci. Zadaniem dziecka jest rzucenie do pudełka 5 par prawą i 5 lewą ręką.

 

3. Wielkanocne zwierzęta – zabawa dydaktyczna z elementami kodowania

  • kartoniki z obrazkami zwierząt; kartki papieru formatu A4 ( załącznik 2 i 3)

Etapy zabawy

  • Pierwszym etapem zabawy jest przygotowanie materiałów – wycięcie ich nożyczkami( rodzic i/lub starsze rodzeństwo może pomóc dziecku ).

  • Zabawa polega na wyszukiwaniu zwierzątek zakodowanych przez rodzica – wybierając kartę wielkości( mały/średni/ duży) i koloru ( bez koloru/ żółty/ szary/ niebieski). Następnie dziecko może kodować obrazek dla rodzica.

Możemy użyć słów „Myślę o zwierzątku, które jest małe (karta wielkości – najmniejszebiałe kółko) i żółte (karta koloru – z żółtym kółkiem)”

  • Trzecim etapem zabawy jest ułożenie tabeli wg kodu. Możemy też w ten sposób ułożyć obrazki na stole/ dywanie używając kart do kodowania.

 

 

 

Jeśli nie mają Państwo możliwości wydrukowania załączników, spróbujcie zrobić je razem z dzieckiem, symbolicznie. Wystarcza kartki, nożyczki, kredki. Dodatkowo dołączamy wersje do pokolorowania – jeśli nie mają Państwo kolorowych drukarek. Wówczas zaangażujcie dzieci do kolorowania ( żółte kurczaczki, czarne baranki, szare zajączki)


Porządkowanie miejsca pracy po skończonej zabawie.

 

 

 

Będzie nam miło, jeśli zechcą Państwo wysłać nam kilka zdjęć ze wspólnych zabaw z realizacji przygotowanych przez nas zajęć na nasze adresy mailowe, które są na dole strony.

 

Przygotowały: Karolina Szulc, Marlena Kanon -Karalus

Środa 01.04.2020

Wielkanocny koszyczek

  1. „Z wiosną "– osłuchanie z  piosenką ( której dzieci uczyły się w przedszkolu) i swobodne, naprzemienne skoki po podłodze. Rodzic zatrzymuje piosenkę w dowolnym momencie, a dziecko zostaje zamienione w figurkę – nie mogę się ruszyć. 

Pomoce: tekst piosenki

2. Wielkanocny koszyczek – rozmowa połączona z wykonaniem karty pracy.

Rodzic opowiada dziecku o tradycji związanej z koszyczkiem wielkanocnym, zwraca uwagę na pokarmy, które są do niego wkładane. Na koniec rozmowy dziecko wykonuje kartę pracy.

Jeśli nie mam możliwości wydrukowania karty pracy, dziecko mogę tylko pokazać prawidłowe przedmioty lub możemy to zamienić w zadanie, w którym prosimy o narysowanie produktów w koszyku.

3. Zabawa ruchowa

Pomoce: kocyk lub ręcznik, 6 maskotek, pudełko

Zadaniem dziecka jest przewiezienie na plecach po jednej zabawce z punktu A do punktu B (pudełko) ślizgając się na brzuchu na kocyku. Ważne, aby w czasie ślizgu równocześnie dziecko używało obu rączek do dźwigania się.

Porządkowanie miejsca pracy po skończonej zabawie.

DZIŚ PRIMA APRILIS

Z tej okazji podsuwamy pewien pomysł na żart, który możecie zrobić swoim dzieciom lub razem z dziećmi przygotować go w tajemnicy przed innymi członkami rodziny.

Potrzebna będą:

- 1 op. Galeratki

- szklanki lub kubki na tyle osób, ile chcemy rozbawić

 

 

Zabawa polega na tym, aby przygotować galaretkę w szklankach/kubeczkach nalewając po połowie. Przynosimy do stołu te kubeczki z galaretka, a dla siebie nalewamy na końcu, tak aby pozostałe osoby były przekonane, że wszyscy maja to samo do picia np. sok, który jest w takim kolorze jak galaretka.  Ważne, aby nikt wcześniej nie ruszał kubeczków – to my ustawiamy je na stole przez każdym uczestnikiem, aby nie zauważyli, że w środku jest zastygnięta galaretka Ogłaszamy konkurs „Kto pierwszy wypije” sok, ten wygrywa masaż/deser/co nam przyjdzie do głowy…. I na „Trzy-cztery” zaczynamy pić. Jeśli są w domu słomki – możemy utrudnić i ustalić, że pijemy przez słomki.

Czekamy na zdjęcia i udanej zabawy!!

 

Przygotowały: Karolina Szulc, Marlena Karalus- Kanon

z-wiosna-wersja-wokalna-pd-mp3-221-1522.

Czwartek 02.04.2020

Temat zajęć: Śmigus- Dyngus

 

Bańki mydlane: zabawy oddechowe ( zadanie możemy wykonać w łazience lub na balkonie)

Jeśli nie mają Państwo w domu specjalnego płynu do baniek, można spróbować zabaw z mydłem/płynem do naczyń i wodą – dziecko mydli rączki i stara się wydmuchać bańkę robiąc kółko z palca wskazującego i kciuka. Możemy zachęcić dziecko do nadmuchania jak największej bańki lub dmuchanie na bańkę tak, aby jak najdłużej była w górze.

 

Historyjka obrazkowa – „Przygody wielkanocnego zająca”

Zadaniem dziecka jest przyjrzenie się uważnie obrazkom, a następnie ustalenie kolejności zdarzeń ( jeśli mamy wydrukowaną historię)  i opowiedzenie całej historii. Zadaniem rodzica jest wspieranie w opowiadaniu i zachęcanie dziecka budowania zdań złożonych.

 

 

 

 

 

Zabawa badawcza – „Mokre zabawy”

Pomoce: pojemniki na wodę, miska, lejek, różne przedmioty (kamyki, monety, guzik, klocek, muszelka, piłeczka ping-pongowa itp.)

Dziecko pod nadzorem rodziców nalewa wodę do 3 szklanek, tak aby było po równo. Dziecko samo musi stwierdzić, że jest jej tyle samo w każdej szklance. Następnie przelewa wodę do innych przedmiotów o różnych kształtach ( butelka, miska), obserwuje i opowiada o tym co widzi. Następnie wlewa całą wodę do miski i wrzuca do niej różne przedmioty. Sprawdza jak zachowują się w wodzie przygotowane przedmiotu. Ważne, aby zachęcić dziecko do formułowania wniosków np. metalowe przedmioty toną.

Na koniec zabawy przypominamy o konieczności uporządkowania swojego miejsca pracy.

 

Przygotowały: Karolina Szulc, Marlena Karalus-Kanon

Piątek 3.04.2020

 

1.Wielkanocne zagadki – rozwiązywanie zagadek o tematyce Wielkanocy.

Rodzic czyta zagadki, a dziecko odgaduje i wyszukuje odpowiednie obrazki. ( załącznik)

Pomoce: tekst zagadek

2. Praca plastyczna:

 Wykonanie kart z życzeniami dla najbliższych.

Pomoce:  farby, kredki, kartki A4

Zadaniem dzieci jest odciśnięcie pomalowanej dłoni ( bez kciuka)

Np. szarym kolorem ( palce są ułożone po dwa – to będą uszy zająca) , a dłoń to będzie pyszczek zająca.

oprac.: K.Szulc, M. Kanon-Karalus, I. Baran